الفرق بين النسختين بتاع: «حكم الواقع»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت إزالة: de:De facto (strong connection between (2) arz:حكم الواقع and de:De jure/de facto)
ص تصليح وصله
سطر 1: سطر 1:
'''حكم الأمر الواقع''' أو '''دى فاكتو''' ('''De facto''') هى مصطلح [[لاتينى]] بيوصف حال موجود و مطبق فى الواقع و ان كان مش موجود فى القانون أو دستور البلاد. المصطلح ده غالبا بيستخدم فى السياسه أو فى القانون. مثلا فى [[انجلترا]] مفيش لغة رسمية موجوده فى الدستور ، بس دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع [[الانجليزى]] هى اللغه الرسميه فى البلد ، و ممكن تكون بتوصف بلاد محدش معترف بها زى [[ارض الصومال]] ، و العالم كله معتبرها جزء من [[الصومال]] بس بالرغم من كده انها عندها حكومه و هى اللى بتحكم دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع فى المناطق اللى مسيطره عليها.
'''حكم الأمر الواقع''' أو '''دى فاكتو''' ('''De facto''') هى مصطلح [[لاتينى]] بيوصف حال موجود و مطبق فى الواقع و ان كان مش موجود فى القانون أو دستور البلاد. المصطلح ده غالبا بيستخدم فى السياسه أو فى القانون. مثلا فى [[انجلترا]] مفيش لغة رسمية موجوده فى الدستور ، بس دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع [[انجليزى|الانجليزى]] هى اللغه الرسميه فى البلد ، و ممكن تكون بتوصف بلاد محدش معترف بها زى [[ارض الصومال]] ، و العالم كله معتبرها جزء من [[الصومال]] بس بالرغم من كده انها عندها حكومه و هى اللى بتحكم دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع فى المناطق اللى مسيطره عليها.


[[تصنيف:مصطلحات سياسيه]]
[[تصنيف:مصطلحات سياسيه]]

تعديلات من 19:23، 1 مارس 2014

حكم الأمر الواقع أو دى فاكتو (De facto) هى مصطلح لاتينى بيوصف حال موجود و مطبق فى الواقع و ان كان مش موجود فى القانون أو دستور البلاد. المصطلح ده غالبا بيستخدم فى السياسه أو فى القانون. مثلا فى انجلترا مفيش لغة رسمية موجوده فى الدستور ، بس دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع الانجليزى هى اللغه الرسميه فى البلد ، و ممكن تكون بتوصف بلاد محدش معترف بها زى ارض الصومال ، و العالم كله معتبرها جزء من الصومال بس بالرغم من كده انها عندها حكومه و هى اللى بتحكم دى فاكتو أو بحكم الأمر الواقع فى المناطق اللى مسيطره عليها.