الفرق بين النسختين بتاع: «يوم الخليج الفارسى»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص استرجع التعديلات بتاعة 178.157.52.178 (مناقشة) لآخر نسخة بتاعة MenoBot
ص مسح "N.D.PERSIAN_GULF_FESTIVAL.JPG", اتمسحت من كومنز عن طريق Fastily بسبب: No permission since 3 December 2013: If you are the copyright holder/author and/or have authorization to...
سطر 1: سطر 1:

[[File:N.D.PERSIAN GULF FESTIVAL.JPG|thumb| احتفال یوم الخلیج الفارسی]]
[[ملف:Straße von Hormuz.jpg|تصغير|250بك|<center>'''مضيق هرمز'''</center>]]
[[ملف:Straße von Hormuz.jpg|تصغير|250بك|<center>'''مضيق هرمز'''</center>]]



تعديلات من 09:49، 12 ديسمبر 2013

مضيق هرمز

يوم الخليج الفارسى أو اليوم الوطنى للخليج الفارسى ده يوم في تقويم للايرانيين و بيحتفلوا بذكرى انتصار الاسطول الفارسى على الاسطول البرتغالى فى مضيق هرمز فى سنة 1602 ايام الحرب بين فارس و البرتغال ، بسبب الانتصار ده البرتغال انسحبت من البحرين و الجزر اللى كانت محتاله و من الخليج كله . سنة 2004 الاحتفال ده بقى رسمى و بقى عيد وطنى و بيحتفلوا به كل سنة ف يوم 30 ابريل و بتتعلق زينه و بتتعمل احتفالات فى البلد كلها خصوصا ف المدن اللى بتطل على الخليج .[1] [2].

تاريخ الاحتفال

Names, routes and locations of the Periplus of the Erythraean Sea.
نشر. کتاب 2004

فى سنة 1514 سيطرت البرتغال على مضيق هرمز و البحرين و جزر فى الخليج و بكده بقت بتتحكم فى الخليج الفارسى. فى سنة 1602 قامت الحرب بين فارس و البرتغال بقيادة الشاه عباس الأول و بدعم و مساعدة من بريطانيا اللى شافت ان سيطرة البرتغال على الخليج بتهدد مصالحها. و فى 30 ابريل انتصر الاسطول الفارسى على البرتغالى و اجبر البرتغال انها تنسحب من المنطقة و رجعت السيطرة على الخليج و الجزر لفارس و بتدخل بريطانى. جدیر بالذکر ان الخليج الفارسى أو- بالفارسى خلیج فارس أو دریای فارس ، بالانجليزى : Persian Gulf ، بالفرنساوى : Golfe Persique ، بالالمانى : Persischer Golf ، بالاسبانى : Golfo Pérsico - ، هو خليج موجود في جنوب غرب آسيا بين منطقة شبه جزیره العربيه من الغرب و ايران من الشرق ، و بيعتبر امتداد ل بحر عمان و دراع من المحيط الهندى و بحر العرب .

شوف كمان

مراجع

  1. IRIB
  2. Iran names Persian Gulf national day, Retrieved on 26 February 2009.
الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.