الفرق بين النسختين بتاع: «فرسان المعبد»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص روبوت: تغييرات تجميلية
ص r2.7.1) (تزويد روبوت: br:Urzh an Templ
سطر 28: سطر 28:
[[bg:Тамплиери]]
[[bg:Тамплиери]]
[[bn:নাইট টেম্পলার]]
[[bn:নাইট টেম্পলার]]
[[br:Urzh an Templ]]
[[ca:Orde del Temple]]
[[ca:Orde del Temple]]
[[cs:Řád templářů]]
[[cs:Řád templářů]]

تعديلات من 21:13، 20 نوفمبر 2011

فارس من فرسان المعبد (الداوية)
فرسان المعبد اترموا فى النار في أوروبا.
جاك دى مولاى أخر زعما فرسان المعبد اعدمه فيليب الرابع سنة 1314

فرسان المعبد أو فرسان الهيكل أو الداوية أو فرسان التمبلار ( بالإنجليزي : Knights Templar - بالفرنساوي : Templiers ) ، طايفه عسكريه دينيه أوروبيه إتعرفت بإسم فرسان معبد سليمان أو بالإسم الكامل للتنظيم : العسكر الفقرا بتوع المسيح و معبد سليمان ( باللاتينى : Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici).

اتكونت الطايفه في القرن 12 لحماية حجاج بيت المقدس و اتبعو قانون الرهبان البدكتيين. فرسان المعبد كانوا اول التنظيمات العسكريه الصليبيه و إتأسست جماعتهم سنة 1118 عن طريق سبع فرسان أقسموا بحماية الحجاج الرايحين بيت المقدس. زعيم التنظيم كان بيتسمى جراند ماستر Grand Master و كان هو القومندان العام بتاع التنظيم. أول قومندان اتزعم التنظيم كان هيجو دى بايين Hugues de Payens. كل بلد كان ليها قومندان بينوب عن القومندان العام. البابا اعترف بيهم سنة 1128 و فى سنة 1147 شاركوا فى اول معاركهم الكبيره ضد المسلمين. فى سنة 1145 اتسمح ليهم بلبس زى أبيض و من وقت الحمله الصليبيه التانيه بقوا بيحطوا صلبان حمره على صدر و ضهر زيهم. اشتهرو بالتعصب الدينى و القسوه.

دخل فرسان المعبد فى منافسات مع فرسان الاسبتارية و فرسان التيوتون في النفوذ و الثروة و الحروب. حاربوا بوهيموند الرابع و بعدين حالفوه و اتحالفوا مع الحشاشين فى زمن الظاهر بيبرس و كانت عندهم قلاع فى فراس و عتليث و أنطرطوس و جبيل. إشتركوا في الحروب الصليبية بشراسه. بعد ما المسلمين إستولوا على بيت المقدس قعدوا في عكا و كان ليهم هناك قلعة ضخمه على الساحل . بعد سلطان مصر الأشرف خليل ما إستولى على عكا سنة 1291 هربوا على قبرص و جزيرة ارواد قدام طروطسه على ساحل سوريا و قعدو فى الجزيره لغاية ما طردهم الاسطول المصرى سنة 1303. دخلوا في مشاكل مع كليمينت الخامس Clement V بابا الكاتوليك و فيليب الرابع ملك فرنسا لما طالبوا بإسترداد فلوسهم من الملك. فى سنة 1312 أمر البابا كليمينيت الخامس بحل التظيم و إتعرضوا لإضطهاد جامد جداً و اتلبسوا تهمة الهرطقه و اترموا في النار. فى سنة 1314 انتهى أمر التنظيم نهايه دراميه بعد ماأعدم فيليب الرابع اخر زعما الطايفه جاك دى مولاى Jacques de Molay بالحرق بالحيا فى النار فى باريس فإنتهى أمرهم.

قالب:Link FA قالب:Link FA قالب:Link FA