الفرق بين النسختين بتاع: «محمد بن عبد الوهاب»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
ص r2.7.1) (روبوت تعديل: tr:Muhammed bin Abdülvahhab
ص r2.7.1) (روبوت تعديل: fr:Mohammed ben Abdelwahhab, tr:Muhammed ibn Wahhab
سطر 41: سطر 41:
[[fa:محمد بن عبدالوهاب]]
[[fa:محمد بن عبدالوهاب]]
[[fi:Muhammad ibn Abd-al-Wahhab]]
[[fi:Muhammad ibn Abd-al-Wahhab]]
[[fr:Mouhammad ibn Abd al-Wahhab]]
[[fr:Mohammed ben Abdelwahhab]]
[[id:Muhammad bin Abdul Wahhab]]
[[id:Muhammad bin Abdul Wahhab]]
[[it:Muhammad ibn Abd al-Wahhab]]
[[it:Muhammad ibn Abd al-Wahhab]]
سطر 53: سطر 53:
[[sv:Muhammad ibn Abd al-Wahhab]]
[[sv:Muhammad ibn Abd al-Wahhab]]
[[th:มุฮัมมัด บินอับดิลวะฮาบ]]
[[th:มุฮัมมัด บินอับดิลวะฮาบ]]
[[tr:Muhammed bin Abdülvahhab]]
[[tr:Muhammed ibn Wahhab]]
[[ur:محمد بن عبدالوہاب]]
[[ur:محمد بن عبدالوہاب]]

تعديلات من 03:23، 12 نوفمبر 2011

ملف:محمد بن عبد الوهاب.jpg

ملخص الحكاية

محمد بن عبدالوهاب (1703 - 1791) ، او بالكامل الشيخ محمد بن عبدالوهاب الوهيبي التميمي من قبيلة بني تميم. بتنسب ليه تكوين الوهابيه و اسس مع امير الدرعيه محمد بن سعود الدولة السعودية الأولى اللى فضلت مدة لحد ما محمد على باشا بعت ابنه ابراهيم باشا و خلص عليهم. افكار الشيخ محمد بن عبد الوهاب موجودة لحد دلوقتى و بتتطبق فى السعوديه وكانت بتطبق من نظام طالبان فى افغنستان قبل ما امريكا غزتها وقضوا على حكمهم هناك و اغلب جماعات الاسلام السياسى عايزه تنفذ افكاره على ارض الواقع. بيتهاجم من جهات كتيره , سياسيه و دينية ومن مذاهب اسلاميه تانيه مختلفه معاه , وبيتقال ان افكاره متشدده زيادة على اللزوم وبتحرم الناس من حاجات كتيرا محللة عليهم وان و افكاره دى اللى بيستخدمها الاراهبيين و الجماعات الاسلاميه والمتشددين , بس انصاره بيقولوا ان الافكار دى هى الاسلام الصح واللى بقيت الناس عليه افكار مش مضبوطه وكمان بيرفضوا اسم الوهابيه, نسبه لمحمد بن عبد الوهاب وبيقلوا على نفسهم سلفيين , عشان بيرجعوا يقلدوا السلف الصالح اللى هم اللى عاشوا من القرن الاول هجرى لحد القرن التالت , و ان افكار محمد عبد الوهاب متئثرة جدا بالشيخ ابن تميمه اللى بيتلقب من انصاره باسم " شيخ الاسلام" و ان محمد عبد الوهاب ماخترعش حاجة بس هو مجدد للدين الصح حسب كلامهم .

بدايته

اتولد سنة 1703م في مدينة العيينة بنجد , هناك اتعلم العلوم الدينية و كان عايز يسافر عشان يتعلم اكتر فسافر لمكة عشان يحج وهو صغير وبعدين راح على المدينة عشان يتعلم فقه على ايد شيخ اسمه محمد حياة السندى اللى كان على المذهب الحنبلى. فضل شويه فى المدينة وبعدين طلع على الكوفه فى العراق وهناك كمل دراسة فى العربى و اتعامل مع شيعه كتير و كان مختلف معاهم فى امور مذهبيه كتير ومن اكتر الحاجات اللى اعترض عليها معهم انهم ,حسب كلامه, بيتباركوا بالأوليا الصالحيين و عشان كدا كان عايز يهدها كلها, حصلت مشاكل كبيره بينه وبينهم خصوصا لما كان عايز يهد الاضرحة فساب الكوفة وراح على الشرقيه (شرق السعوديه دلوقتى) عشان يكمل دراسة علوم الدينية ويرجع العينيه.

ظهور افكاره

لما رجع العينيه دعا الناس لافكاره بس ابوه قاله بلاش عشان ممكن تحصلك مشاكل فساب البلد وراح حته تانيه يدعوا الناس بافكاره وراح للدرعيه (جنب الرياض دلوقتى)اللي كان بيحكمها واحد اسمه محمد بن سعود, اقتنع بافكار وقاله انه حايحميه و جوز ابنه من بنت محمد بن عبد الوهاب عشان تأكيد الصلة وعشان ينسبه و ابتدوا ينشروا افكاره و سيطروا على مناطق كتيره وعملوا الدولة السعودية الأولى. اللى كان حاكمها محمد بن سعود و كان زى المفتى و المصلح الدينى محمد بن عبدالوهاب.

مؤايديه

  • بيقولوا انه بيين الاسلام الحقيقى من الخرافات والبدع اللى كانت منتشرا وقتها

معارضيه

اللى بيعارضوا افكاره بيقولوا عشان الاسباب دى:

  • تكفيره للشيعه و لكل المذاهب التانيه واصحاب الافكار المختلفة عنه
  • رفضه التام للافكار المختلفه عنه وان هو الصح وخلاص
  • تبنى الارهابيين لافكاره
  • افكاره بتسبب فتن طائفيه
  • بيقولوا ان افكاره و انصاره هما السبب ان الغرب فاكر ان كل المسلميين متخلفيين ومتشددين وارهابيين

عقديته

افكاره ودعوته معتمده على السلفيه, اللى اسسها الشيخ ابن تميمه, وان كل حاجة مكنتش بتتعمل من السلف الصالح ( من القرن الاول هجرى لحد التالت) بدعه. هو وانصاره حاربوا ناس كتير عشان الموضوع دا, افكاره بتعمل جدل كبير بين المسلميين نفسهم بمذاهبهم ومدارسهم الفقيه المختلفة مثلا , الشيعه بيرفضوه علشان بيكفرهم وانصاره بيكفره كل المختلفيين عنهم او على احسن الفروض بيعتبروهم مضليين و مش متبعيين الاسلام. افكاره بتعمل جدل كبيير لحد دلوقتى.