الفرق بين النسختين بتاع: «المفتش العام»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
المفتش العام
 
لا ملخص تعديل
سطر 3: سطر 3:
المفتش العام ( بال روسى : ( ريڤيزور - Ревизор - )، مسرحيه كوميديه من تأليف الكاتب الروسى [[جوجول|نيقولاى جوجول]].
المفتش العام ( بال روسى : ( ريڤيزور - Ревизор - )، مسرحيه كوميديه من تأليف الكاتب الروسى [[جوجول|نيقولاى جوجول]].


الكوميديا هاجمت واتريقت من غير رحمه على النظام البيروقراطي الفاسد في عهد نيقولا الأول. و مختصر موضوعها إن المسئولين والموظفين الفاسدين في بلد من الأقاليم استقبلوا راجل منفوخ مهندم افتكروه " المفتش العام " وقعدوا يدوله رشاوي و يعزموه على مآدب عشان يغض عينه عن فسادهم الوظيفي. وبعد ما مشي عملوا احتفال انهم قدروا يضحكوا عليه، وفي الوقت ده وهم بيحتفلوا بنصرهم وصل " المفتش العام " الحقيقي فصابهم رعب. الكوميديا دي اتعرضت مره واحده في روسياأياميها في 19 إبريل 1836 بأمر مباشر من القيصر نيقولا وبعدها قامت ضجه كبيره في الجرانيل وفي الدواير الحكوميه فاتمنع عرضها تاني ولدرجة إن جوجول إضطر يسيب روسيا في يونيو 1836 ويروح على [[روما]] ويقعد فيها بطريقه متقطعه لغاية سنة 1842.
الكوميديا هاجمت واتريقت من غير رحمه على النظام البيروقراطى الفاسد في عهد [[نيقولا الأول]]. و مختصر موضوعها إن المسئولين والموظفين الفاسدين في بلد من الأقاليم استقبلوا راجل منفوخ مهندم افتكروه " المفتش العام " وقعدوا يدوله رشاوى و يعزموه على مآدب عشان يغض عينه عن فسادهم الوظيفى. وبعد ما مشى عملوا احتفال انهم قدروا يضحكوا عليه، و فى الوقت ده وهم بيحتفلوا بنصرهم وصل " المفتش العام " الحقيقى فصابهم رعب. الكوميديا دي اتعرضت مره واحده في [[روسيا]]أياميها فىفي 19 ابريل 1836 بأمر مباشر من القيصر نيقولا ، وبعدها قامت ضجه كبيره في الجرانيل وفي الدواير الحكوميه فاتمنع عرضها تانى ولدرجة إن جوجول إضطر يسيب روسيا في يونيو 1836 ويروح على [[روما]] ويقعد فيها بطريقه متقطعه لغاية سنة 1842.

تعديلات من 03:38، 11 ديسمبر 2010

أول طبعه من " المفتش العام "

المفتش العام ( بال روسى : ( ريڤيزور - Ревизор - )، مسرحيه كوميديه من تأليف الكاتب الروسى نيقولاى جوجول.

الكوميديا هاجمت واتريقت من غير رحمه على النظام البيروقراطى الفاسد في عهد نيقولا الأول. و مختصر موضوعها إن المسئولين والموظفين الفاسدين في بلد من الأقاليم استقبلوا راجل منفوخ مهندم افتكروه " المفتش العام " وقعدوا يدوله رشاوى و يعزموه على مآدب عشان يغض عينه عن فسادهم الوظيفى. وبعد ما مشى عملوا احتفال انهم قدروا يضحكوا عليه، و فى الوقت ده وهم بيحتفلوا بنصرهم وصل " المفتش العام " الحقيقى فصابهم رعب. الكوميديا دي اتعرضت مره واحده في روسياأياميها فىفي 19 ابريل 1836 بأمر مباشر من القيصر نيقولا ، وبعدها قامت ضجه كبيره في الجرانيل وفي الدواير الحكوميه فاتمنع عرضها تانى ولدرجة إن جوجول إضطر يسيب روسيا في يونيو 1836 ويروح على روما ويقعد فيها بطريقه متقطعه لغاية سنة 1842.