الفرق بين النسختين بتاع: «ويكيبيديا انجليزى»

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تم حذف المحتوى تمت إضافة المحتوى
صلا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
سطر 1: سطر 1:
[[File:Wikipedia-logo-v2-en.png|thumb|left|شعار ويكيپيديا انجليزى]]
[[File:Wikipedia-logo-v2-en.png|thumb|left|شعار ويكيپيديا انجليزى]]


'''ويكيپيديا انجليزى''' (''English Wikipedia'')‏ هى اول و اكبر نسخه من مجموعة [[Wikipedia]].‏ ابتدت فى [[15 يناير]] سنة [[2001]].ويكيپيديا انجليزى عدت حاجز ال3 مليون مقالة على شهر [[اغسطس]] [[2009]] بتعتبر اكبر نسخة ويكيپيديا موجوده و اكبر تلت مرات عن [[ويكيبيديا المانى]] ,اقرب المنافسين لها فى العدد. .وصل عدد اليوزرات فيها 4 مليون فى يوم [[1 ابريل]] من سنة [[2007]]. حسب الاحصئيات فى سنة [[2010]] كان 20.4% من مجموع مقالات كل نسخ ويكيپيديا التانيه كلها تبع ويكيپيديا انجليزى بس عدد المقالات ابتدى يقل اكتر من 50% من اول سنة [[2003]] عشان ظهور نسخ جديدة من الويكيپيديهات بلغات مختلفه و دا خلا اللى بيتكلموا باللغات اللى معمولها نسخ يشاركوا فيها اكتر من ما بيشاركوا فى ويكيپيديا انجليزى اللى بتعتبر ليهم نسخة بلغة اجنبية.
'''ويكيپيديا انجليزى''' (''English Wikipedia'')‏ هى اول و اكبر نسخه من مجموعة [[Wikipedia]].‏ ابتدت فى [[15 يناير]] سنة [[2001]].ويكيپيديا انجليزى عدت حاجز ال3 مليون مقالة على شهر [[اغسطس]] [[2009]] بتعتبر اكبر نسخة ويكيپيديا موجوده و اكبر تلت مرات عن [[ويكيبيديا المانى]] ,اقرب المنافسين لها فى العدد. .وصل عدد اليوزرات فيها 4 مليون فى يوم [[1 ابريل]] من سنة [[2007]]. حسب الاحصئيات فى سنة [[2010]] كان 20.4% من مجموع مقالات كل نسخ ويكيپيديا التانيه كلها تبع ويكيپيديا انجليزى بس عدد المقالات ابتدى يقل اكتر من 50% من اول سنة [[2003]] عشان ظهور نسخ جديدة من الويكيپيديهات بلغات مختلفه و دا خلا اللى بيتكلموا باللغات اللى معمولها نسخ يشاركوا فيها اكتر من ما بيشاركوا فى ويكيپيديا انجليزى اللى بتعتبر ليهم نسخة بلغة اجنبية. فى كمان نسخة ويكيپيديا تانيه بالانجليزى اسمها [[ويكيبيديا انجليزى متبسطه]] و دى موجهة للى الانجليزى بتاعهم ولا بد و الانجليزى فى النسخ دى مكتوبة بطريقة بسيطة و متبسطه جامد عشان تساعد فى تفهيم و توضيح المعلومات.
[[تصنيف:ويكيبيديات]]
[[تصنيف:ويكيبيديات]]



تعديلات من 15:43، 28 سبتمبر 2010

شعار ويكيپيديا انجليزى

ويكيپيديا انجليزى (English Wikipedia)‏ هى اول و اكبر نسخه من مجموعة Wikipedia.‏ ابتدت فى 15 يناير سنة 2001.ويكيپيديا انجليزى عدت حاجز ال3 مليون مقالة على شهر اغسطس 2009 بتعتبر اكبر نسخة ويكيپيديا موجوده و اكبر تلت مرات عن ويكيبيديا المانى ,اقرب المنافسين لها فى العدد. .وصل عدد اليوزرات فيها 4 مليون فى يوم 1 ابريل من سنة 2007. حسب الاحصئيات فى سنة 2010 كان 20.4% من مجموع مقالات كل نسخ ويكيپيديا التانيه كلها تبع ويكيپيديا انجليزى بس عدد المقالات ابتدى يقل اكتر من 50% من اول سنة 2003 عشان ظهور نسخ جديدة من الويكيپيديهات بلغات مختلفه و دا خلا اللى بيتكلموا باللغات اللى معمولها نسخ يشاركوا فيها اكتر من ما بيشاركوا فى ويكيپيديا انجليزى اللى بتعتبر ليهم نسخة بلغة اجنبية. فى كمان نسخة ويكيپيديا تانيه بالانجليزى اسمها ويكيبيديا انجليزى متبسطه و دى موجهة للى الانجليزى بتاعهم ولا بد و الانجليزى فى النسخ دى مكتوبة بطريقة بسيطة و متبسطه جامد عشان تساعد فى تفهيم و توضيح المعلومات.