الفرق بين النسختين بتاع: «الثوره البلجيكيه»

اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
مافيش ملخص للتعديل
لا ملخص تعديل
لا ملخص تعديل
 
'''الثوره البلجيكيه''' دى حصلت سنة 1830 لما قامت الولايات الجنوبيه للملكة الهولنديه بثوره ضد الملك وليام الاول , واللى ادت لاستقلال الولايات دى تحت اسم المملكة البلجيكيه ودى كانت بدايه ظهور دولة [[بلجيكا]] اللى موجودا لحد دلوقتى.
 
 
 
* فرض قيود على حرية التعبير والصحافه
* فرض المذهب البروتستانى على البلجيك الكاثوليك بالعافيه.
 
 
 
=== إعلان الاستقلال ===
[[ملف:Flag of Belgium 1830.png|تصغير|العلم البلجيكي الأول واللى استخدم من سنة 1830]]
 
فى 23 سبتمبر دخل الجيش الهولندى ل[[بروكسيل]], دا خلى البلجيك ينسوا كل خلافتهم الداخليه مع معض واتفقوا على انهم يطلعوا الهولنديين. وعملوا لجنه كانت بتضم ثوار و قادة الحرس البرجوازى وخلوها المسؤله على عمليات المقاومه الثوريه وابتدوا من ليلة 26 سبتمبر عمليتهم المسلحه ضد الجيش الهولندى واللى خلت الجيش ينسحب من بروكسل بعد المقاومة الجامده اللى قابلها. اتحولت اللجنة اللى كانت بتنسق عمليات المقاومة لحكومة مؤقته و اعلنوا استقلال [[بلجيكا]] فى 4 اكتوبر من سنة 1830.
 
بتاريخ 23 أيلول/سبتمبر دخل الجيش الهولندي إلى [[بروكسل|بروكسيل]]، فدفع هذا الوضع الفئات البلجيكية المختلفة ذات الأهداف والمصالح المتباينة إلى توحيد قوتهم وطاقتهم في سبيل هدف واحد وهو طرد القوات الهولندية. فقام قادة الحرس البرجوازي وبعض الثوار بتشكيل لجنة قامت وبنجاح بتنظيم حركة المقاومة الثورية. وبدءاً من ليلة 26 أيلول/سبتمبر حتى اليوم التالي كان الجيش الهولندي يقاتل منسحبا من المدينة تحت ضغط ضربات المتمردين الذين كانوا يقاتلون بعناد مما تسبب بسقوط الكثير من الضحايا. وأصبحت لجنة الثورة حكومةً مؤقتة أعلنت الاستقلال بتاريخ 4 تشرين الأول/أكتوبر [[1830]]. القرار دا خلى [[هولندا]] تحاول تسيطر على بلجيكا تانى و دارت مبنهم معارك اتشهرت باسم معارك العشر ايام.
 
== معارك العشر ايام ==
[[ملف:Tiendaagseveldtocht.jpg|250px|thumb|الجيش الهولندي يحاول إعادة السيطرة على [[بلجيكا]] أثناء معارك الأيام العشر ]]
 
دا اسم بتتسمى بيه معارك حصلت ما بين يوم 2 و يوم 12 اغسطس فى سنة 1831. ودا كان عشان تصميم هولندا انها تسيطر على بلجيكا تانى, ففى يوم 2 اغسطس اجتاح الجيش الهولندى الاراضى البلجيكه و هزم الجيش البلجيكى اكتر من مرة وكان خلاص حيقضى على المملكة البلجيكه اللى كانت لسه فى اولها بس تدخل [[فرنسا]] لمساعدة بلجيكا عشان تحافظ على استقلالها وبعتها جيش بقيادة الجنرال إيتيان جيرارد لخبط للهولنديين الدنيا وانسحبوا من [[بلجيكا]]. الملك الهولندي [[ويليام الأول ]] فضل مصمم على موقفه المعارض لاستقلال بلجيكا لحد سنة 1938.
 
== موقف الدول الاوربيه الكبيره ==
 
كانت اغلب الدول الاوروبيه منقسمين ما بين تأييد ثوره البلجيك واعلنهم الاستقلال من [[هولندا]], وخصوصا ان [[الحروب النابليونيه]] كانت لسه خلصه من فتره بسيطه و كانوا خايفين ان [[فرنسا]] ,اللى كانت بتدعم وتساعد البلجيك للاستقلال, انه تضم بلجيكا ليها وتعمل امبراطوريه جيديدة وتبتدى المشاكل اللى عملهالهم [[نابوليون بونابارت]] من تانى. عشان كدا وقفت [[روسيا]] و [[بروسيا]] و[[النمسا]] و [[المملكة المتحدة|بريطانيا]] مع هولندا ومعترفوش باستقلال [[بلجيكا]], بس مساعدوش الهولنديين زى ما الفرنسويين عملوا مع حلفئهم البلجيك. بعد كدا [[المملكة المتحدة|بريطانيا]] وقفت فى صف البلجيك و ايدت ملك البلجيك [[ليوبولد الأول]]
 
 
 
[[تصنيف:بلجيكا|بلجيكا]]
9,023

تعديل

لستة التصفح