حسن الجندى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
حسن الجندي
معلومات شخصيه
الميلاد 26 مارس 1989 (35 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


الشرقية

الجنسيه  مصر
الحياه العمليه
الاسم الأدبي أبو الرعب
المدرسه الام جامعة عين شمس   تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه كاتب روائي
اللغات المحكيه او المكتوبه اللغة العربية
المواقع
الموقع الموقع الرسمى (عربى )  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
حسن الجندى على مواقع التواصل الاجتماعى

حسن الجندي[2][3] كاتب وروائى مصرى اقترن اسمه بعالم الجن والعفاريت والمخطوطات القديمة والقتلة النفسيين وعالم الرعب لغاية ما لقبوه كتير من لاقراء بأبو الرعب.

كتير من القراء أُعجبوا بأسلوبه فى الكتابة اللى كان شغال على تطويره خلال السنين السابقة، واللى بيتميز بسهولة تعبيراته واهتمامه بعامل التشويق فى رواياته واختراقه أماكن كتيرة محرمة. فى لقاء من اللقاءات الصحفية كان بيقول أنه تلقى كتير من الاتصالات والرسايل تطلب منه أرقام هواتف شخصيات معينة فى رواياته ولما كان بيرد ويجاوب بأنها شخصيات مش حقيقية كان البعض يصر على أنه بيخبى حقيقتها لدواعى أمنية.

المؤلفات[تعديل]

المقاله دى محتاجه تمصير، و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تمصرها.

تميزت الرواية بالعمق الشديد فى الفكرة واحترام عقل القاريء تدور الرواية حول شخصية يوسف اللى يعثر على كتب تراثية ومخطوطات أثرية خلال البحث والتنقيب فى منطقة تسمى سور الأزبكية بمصر يتعرف من تلك المخطوطات على أحداث غريبة وقعت لرجل يسمى ابن إسحاق البغدادى وقت رحلته لمصر، حيث مر على قرية كل أهلها موتى وعرف بالمخطوطة سر موتهم و طريقة استدعاء مارد من الجان بعدين يبحث على الإنترنت ليعرف سر ده الرحالة وكيف تم اتهامه بالهرطقة والسحر. ولما يعرض يوسف الأمر على أصدقائه تبدأ مفاجآت الرحلة مع المخطوطة.

رواية مخطوطة بن إسحاق "مدينة الموتى"

رواية مخطوطة بن إسحاق "رواية المرتد" الرواية هيا الجزء التانى من رواية مخطوطة بن إسحاق. تدخلك الرواية لعالم الجن بحرفية وبراعة. وتعد الرواية يعتبر ملحمة مرعبة زى سلسلة ملك الخواتم، حيث تناولت معلومات مرعبة عن الجان و القرين والغرف النحاسية وصائدى المرتدين.

رواية مخطوطة بن إسحاق "رواية العائد" هى الجزء التالت من رواية مخطوطة بن إسحاق. الرواية يعتبر ملحمة رعب حيث تدور الأحداث فى فلك العالم الأخر اللى لا نعرف عنه شيئًا. وتعاملت الرواية مع ده العالم من زاوية لا تختلف عن عالم البشر حسب الحياة والتناسل و الثواب والعقاب والحكم و الأديان السماوية.

رواية "ابتسم فأنت ميت" تدور الأحداث عن شقة فى وسط البلد أصحابها غائبون عنها، يؤجرها البواب لعدد من الأشخاص ليكتشفوا أسرار رهيبة عن البيت تعود لفترة الخمسينات، بعدين تتحول الحكايه لالمأساوية، استطاع الكاتب أن يصف بدقة البيوت المسكونة بسخرية مصرية و أضاف جانب من التفسيرات الميثولوجية المصرية والعربية والدينية كمان الجانب العلمي.

رواية "فى حضرة الجان"

 روايتين قصيرتين يحملان الكثير من روح الكاتب. نفس الأسلوب المرعب الساخر المعتاد فى كل أعماله. فيها كثير من الغموض والرعب والإثارة والفكاهة وخفة الدم فى عمل أدبى مشوق.

رواية "نصف ميت دفن حى" من الروايات المتعبة والممتعة فى الوقت نفسه تتكلم الرواية عن حادث يقع كل يوم استغله الكاتب لينسج منه رواية أدبية يناقش فيها قضايا الرعب. تتفرع الرواية لحوادث كثيرة ظهرت مؤخر حادث تصادم، وفساد مجتمعي، و أشخاص باعوا ضمائرهم، والعقاب الإلهي. ناقش الكاتب كل تلك الأمور فى عمل أدبى بأسلوب ولغة مشوقة.

روايه "ليلة فى جهنم-منزل أبو خطوه" "قضيت سنين طفولتى ومراهقتى أمر على ده البيت والفضول يقتلنى لأعرف سر خوف الناس منه، تجرأت وعرفت، فندمت، فقررت الكتابة عنه".

رواية "لقاء مع كاتب رعب"

 حوارات بالعامية المصرية بين 3 شباب وقت عملية عمل الدماغ فيسمعون فجأة أصوات غريبة، يسمع تلك الأصوات فى بيته من وقت لأخر. كُتِبَتْ بأسلوب لطيف يميل للأدب الساخر. هيا   مجموعة قصصية.

رواية حكايات فرغلى المستكاوى "حكايتى مع كفر السحلاوية" من روايات الأدب الساخر. تدور الأحداث حول شخصية فرغلى المستكاوى فى مجموعة قصصية ساخرة عن الرعب والجان والبيوت المسكونة. تحتوى الرواية على كم من الكوميديا والمواقف المضحكة بشكل ممتع جدًا.

ليله فى جهنم-الرصد حكاية متشابكة بين أزمنة مختلفة، عن الحضارة المصرية القديمة و أسرارها والطاقات المختلفة الدفينة بالمقابر الأثرية سواء طبيعية، كيميائية، ميكانيكية وحتى روحانية كالجان ومخطوطات من الحضارة الإسلامية بمصر ونظريات فيزيائية عن الزمكان وحرب مخابرات بين مصر والاتحاد السوفييتى بالستينات.

رواية "اعذرينى ومخاوف تانيه" أول محاولات الكاتب لكتابة أدب الرعب. قصة قصيرة لرسوم سحرية لأسطورة صينية قديمة عن أشخاص تخرج من اللوحات.

رواية "الجزار" من ضمن رواياته المميزة جدا، حيث مزج الرعب والقتل بقضية إنسانية مجتمعية اتسمت بالحبكة والأسلوب الشيق، ويغلب الانتقام على سائر أحداث الرواية حيث تظهر الرواية كيف يكون القهر وكيف ممكن أن يصنع سفاح وقاتل من تصرفات الحمقى، تمضى الحكاية ما بين إنسان ظالم و آ خر مظلوم والنهاية تسير من منحنيات لمنحنيات تانيه.

المراجع[تعديل]

  1. https://ireadhub.com/%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%86%D8%AF%D9%8A/
  2. زيدان, إلهام (2020-01-23). "حسن الجندي: "الصغار" بيحبوا كتب الخيال العلمى والرعب". الوطن (in العربية). Retrieved 2021-01-03.
  3. "حسن الجندى .. أدب رعب قائم بذاته". 22عربي (in العربية). Archived from the original on 2021-01-03. Retrieved 2021-01-03. {{cite web}}: Unknown parameter |URL الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ الارشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الأرشيف= ignored (help); Unknown parameter |مسار الارشيف= ignored (help)

خطأ: الوظيفة "hPortal" غير موجودة.