حجر باليرمو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
حجر باليرمو -جزء من الحوليات الملكية المصرية- الموجود فى باليرمو، ايطاليا.

حجر باليرمو هو الجزء الاكبر من سبعة أجزاء متبقية من لوحة تذكارية كبيرة تعرف باسم "الحوليات الملكية للدولة القديمة"، اللى فيها لستة ملوك مصر من عصر العيله الأولى لبداية عصر العيله الخامسة، وتسجل أحداثًا هامة فى كل سنة من سنين حكمهم. يعتقد أن اللوحة نحتت فى عصر العيله الخامسة (حوالى 2392-2283 ق.ح.ع)[1]، والحجر محفوظ فى المتحف الأثرى الإقليمى فى باليرمو، وبقية اللوحة موجودة فى متاحف القاهرة و لندن. نحتت اللوحة على لوحة حجر من البازلت الأسود، قرب نهاية عصر العيله الخامسة. و هو يسرد ملوك مصر القديمة بعد توحيد مصر السفلى و مصر العليا بدايه من الملك نارمر. و هو محفوظ اليوم فى متحف آثار أنطونيو ساليناس الإقليمى فى مدينة باليرمو، ايطاليا، ومنها أخذ اسمه.

تطلق ساعات عبارة "حجر باليرمو" على الأجزاء السبعة الباقية من الحوليات الملكية، بما فيها تلك المحفوظة فى القاهرة ولندن، كمان تطلق على المجموعة ساعات عبارة "حجر حوليات القاهرة"[2]، رغم انأن عبارة "حجر القاهرة" تستخدم للإشارة لالأجزاء الموجودة فى القاهرة بس.

يحفظ حجر باليرمو والأجزاء التانيه من الحوليات الملكية ما يعتقد أنه أقدم نص تاريخى باقى من مصر القديمة ويشكل مصدر أساسى لتاريخ مصر فى فترة الدولة القديمة.

الوصف[تعديل]

يشكل حجر باليرمو جزء من لوحة الحوليات الملكية المنقوشة، اللى ممكن تكون أبعادها فى الأصل بحوالى (70[3] سم ارتفاعا و 2.1 م عرض)، وكافة الأجزاء مشكلة من تركيبة حجر أسود قاسٍ من الممكن أنه شكل من البازلت.

أما حجر باليرمو نفسه فإنه على شكل صدفة مش منتظم أبعاده 43.5 سم طولا، و25 سم عرض، و6.5 سم سماكةً (فى أعظم نقاطه).

تحوى النقوش على واجهة الحجر ستة أسطر من النصوص الهيروغليفية من اليمين لاليسار، يسرد السطر الاولانى أسماء ملوك لمصر السفلى (المعروفة مثلا بارتداء التاج الاحمر) من فترة قبل الأسرات، أما السطر التانى والأسطر اللى بعد كده فتحوى أجزاء من حوليات ملكية لفراعنة من الأسرات الأولى وحتى الرابعة محددة بالأحداث الهامة فى كل سنة من فترة حكم كل ملك مرتبة زمنى، ويبدأ السطر التانى من حجر باليرمو بدخول السنة الأخيرة لملك من العيله الأولى لم يحفظ اسمه لكن يفترض عموم أن اسمه إما نارمر أو عحا[4]، ويُشغل باقى السطر التانى بدخول الحوليات التسعة الأولى لخليفة ده الملك اللى لم يذكر اسمه كمان فى الحجر، لكن يفترض أنه إما عحا أو خليفته جر، وتكمل النقوش على ما تبقى من ده الوجه بحوليات ملكية لحد ملوك العيله الرابعة.

يكمل النص فى خلفية الحجر مدون أحداثًا فى فترات حكم الفراعنة لحد نفر ار كارع كاكاى و هو الحاكم التالت من العيله الخامسة[5]، ومن مش الواضح من فى الأجزاء الباقية أن الحوليات الملكية فى الأصل تكمل بعد دى النقطة الزمنية؛ ويلاحظ كمان ذكر اسم أم الملك زى بترست أم الملك سمر خت من العيله الأولى، ومِريسانخ الأولى أم الملك سنفرو من العيله الرابعة.

وتتضمن المعلومات المسجلة فى الحوليات الملكية (كما هيا محفوظة على حجر باليرمو): قياسات لارتفاع فيضان النيل السنوى (راجع مقياس النيل) وموسم الغمر وتفاصيل الاحتفالات (مثل احتفال عيد الجلوس) والضرائب المفروضة والمنحوتات والمبانى والمجهود الحربي.[6]

التاريخ الأثرى[تعديل]

لا يعرف بالظبط مكان اللوحة الأصلي، كمان مافيش مصدر أثرى موثوق لأى من الأجزاء الباقية، يقال أن واحد من الأجزاء الموجودة اليوم فى القاهرة قد وجد فى موقع أثرى فى منف، كمان قيل أن 3 أجزاء موجودة فى القاهرة قد وجدت فى مصر الوسطى، ولم يقترح مكان العثور على حجر باليرمو.

حوليات مصر الملكية، تظهر إعادة بناء مقترحة للوحة و أماكن الأجزاء السبعة الباقية، P حجر باليرمو، والأرقام من 1 لحد 5 أجزاء القاهرة، وL جزء لندن.

اشترى المحامى الصقلى فرديناند غويدانو "Ferdinand Guidano" حجر باليرمو سنة 1859، بعدين بقى الحجر فى باليرمو من سنة 1866، بعدين قدمت عيلة غويدانو الحجر لمتحف باليرمو الأثرى فى 1877 بقى هناك من كده الوقت.

توجد خمسة أجزاء من الحوليات الملكية فى المتحف المصرى بالقاهرة، تمت حيازة 4 منها بين 1895 و1914، أما الخامسة فقد تم شراؤها سنة 1963 من سوق للأشياء العتيقة، كمان فيه جزء ص مش فى متحف بترى للآثار المصرية فى كلية لندن الجامعية، هيا تشكل جزء من مجموعة عالم الآثار السيد فلندرز بترى ( قام هو بشرائها سنة 1914).

جزء من الحوليات الملكية معروضة فى متحف بترى فى لندن، يظهر عليها نقش لجزء من لائحة خع سخموى وفى الأسفل إشارة من لائحة سنفرو

لم تدرك أهمية حجر باليرمو لحد لاحظه عالم آثار فرنساوى زائر سنة 1895، بعدين ظهرت أول نشرة مترجمة كاملة سنة 1902 لهنريخ شافير "Heinrich Schäfer".

الأهمية[تعديل]

يشكل حجر باليرمو والأجزاء التانيه للحوليات الملكية مصدر أساسى لتاريخ المملكة القديمة وكمثال: حفظها لأسماء شخصيات من العائلات الملكية فى فترة الأسرات الخمسة الأولى اللى لم تحفظها المصادر التانيه.

تحدد قوائم المملكة الحديثة المصرية للملوك زى بردية تورينو (القرن التلاتاشر ق.ح.ع) ولستة ملوك أبيدوس (عهد سيتى الأول 1294-1279 ق.ح.ع) مينا (من الممكن نارمر) (حوالى 3100 أو 3000 ق.ح.ع) الملك الاولانى من العيله الأولى ناسبة ليه توحيد مصر، بس اللائحة العلوية من الحوليات الملكية تذكر أسماء لبعض الحكام من فترة قبل الأسرات لمصر العليا والسفلى، ومن المفترض أنهم يشيرون لفترة قبل توحيد مصر، وتبقى مدورة أسماء هؤلاء الملوك مع أشخاص تاريخيين مثار للجدل.

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

مصادر[تعديل]

  • Partial and dated English translation of the text in جيمس هنرى برستد, (1906). Ancient Records of Egypt, vol. I, sections 76–167. Chicago: University of Chicago Press.
  • St. John, Michael (1999). The Palermo Stone: An Arithmetical View. London: University Bookshop Publications.ISBN 0-9536865-0-7
  • Wilkinson, Toby A. H. (2000). Royal Annals of Ancient Egypt. New York: Columbia University Press). ISBN 0-7103-0667-9.

لينكات برانيه[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. Dodson, Aidan (2004) The Complete Royal Families of Ancient Egypt, p.62. Thames & Hudson, ISBN 0-500-05128-3.
  2. Dodson
  3. احمد فخرى مصر الفرعونيه مكتبه المصرية القاهره 1971 ص62 
  4. Lloyd, Alan B. (1988), Commentary on Herodotus 99–132 p.8.
  5. O'Neill, John P. Egyptian Art in the Age of the Pyramids. p.349. Yale University Press. The Metropolitan Museum of Art. 1999. ISBN 0-87099-907-9
  6. Shaw, Ian (2003) The Oxford History of Ancient Egypt, p.5. Oxford University Press. ISBN 0-19-280458-8.


حجر باليرمو على مواقع التواصل الاجتماعى