جمال عبد الرحيم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
جمال عبد الرحيم
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 1924[1][2][3]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة 23 نوفمبر 1988 (63–64 سنة)[1][4]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ملحن[5]،  وبيانيست  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
الآلات الموسيقيه بيانو  تعديل قيمة خاصية الآلة الموسيقية (P1303) في ويكي بيانات
المدرسه الام جامعة القاهره
جامعة فرايبورج للموسيقى  تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه ملحن[5]،  وبيانيست  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى،  واللغه المصريه الحديثه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
جمال عبد الرحيم
Background information
Born1924
القاهره
Diedنوفمبر 23, 1988
مصر
Occupation(s)مؤلف مزيكا

جمال عبد الرحيم مؤلف مزيكا مصرى و هو أول من درس التأليف أكاديمى فى أوروبا، و هو مؤسس قسم التأليف المزيكا بالمعهد العالى المزيكا "الكونسيرفتوار" فى مصر.

حياته[تعديل]

ولد جمال عبد الرحيم بالقاهرة سنة 1924م لوالد عاشق للمزيكا العربية، و كان والده يعزف على شوية الآت شرقية واخترع فلوت لعزف ارباع الاصوات, من هنا بدات صله جمال عبد الرحيم بالبيانو من صغره، فعلم نفسه العزف الغربي، ولما ألتحق بجامعة القاهره بكلية الآداب لدراسة التاريخ اتيحت له فرصه لدراسة العزف على البيانو الهارمونيكا, و بعد تخرجه وحصوله على ليسانس الآداب سنة 1945م سافر فى بعثه لالمانيا لدراسة التاليف المزيكا بيها بأكاديمية فرايبورغ من سنة 1951م وحتى 1957م.

وبعد عودته اشتغل بالتدريس فى الكونسرفتوار من انشائه، بعدين اسس أول قسم لتدريس التاليف المزيكا فى العالم العربى وراسه لحد سنة 1985 وتخرج على يديه منه عدد كبير من المؤلفين المصريين والعرب من الجيل التالت والرابع كان من أهمهم:احمد الصعيدى، جمال سلامه، راجح داوود، مونا عنيم، ومحمد عبد الوهاب عبد الفتاح.

فلسفته المزيكا[تعديل]

كان جمال عبد الرحيم يكرس مجهوده فى البحث عن أسلوب مزيكا تندمج فيه عناصر التراث المصرى بشقيه الشعبى والتقليدى مع عناصر منتقاة من المزيكا الغربية المعاصرة، استنبط لنفسه أسلوبا خاصا وفق بين جوهر المزيكا العربية وبين التاليف الغربى المعاصر، وتوصل لاندماج فنى رفيع بين جوهر المزيكا المصرية التقليدية والشعبية وبين بعض تقنيات مزيكا القرن العشرين و أسلوبه يعتمد على الالحان المقامية بأبعادها المميزة (التانيه الزائده فى فصيله الحجاز والرابعه الناقصه فى الصبا بأنواعه) وتتميز اعماله بابتكار وخيال تلوينى باهر, و هو أول من استخدم الات الايقاع الغربى الحديثة زى الفبرافون والماريمبا و غيرها فى مصر مع الآت الإيقاع الشعبية المصرية زى البندير والدربكه والدف كعناصر تلوينية شيقة.

أعماله[تعديل]

كتب جمال عبد الرحيم الكتير من مؤلفات مزيكا الحجرة والكورال والأوركسترا والباليه والمزيكا التصويرية ونال الكثير من الجوايز والأوسمة منها جايزة جمال عبد الناصر ووسام العلوم والفنون وجايزة الدولة فى التأليف المزيكا عن مزيكا "موال من مصر" سنة 1973م، كمان ترجمت الكتير من مؤلفاته لاللغات الأوروبية، و نشرت عنه دور النشر الغربية والعربية.

من أهم اعماله فى مجال مزيكا الحجرة "ثبعيده الفيولينة والتشيللو"، وفى مجال الابداع الاوركسترالى "روندو بلدى" وباليه "حسن ونعيمة"، وبالية ازوريس سنة 1984م اللى يحكى أسطورة ايزيس واوزوريس الفرعونية.

وقد وصفت موسيقاه بانها النظير المزيكا لما حققه حسن فتحى فى العمارة المصرية، وكتب عنه الناقد الالمانى شتوكنشمنت "ان موسيقاه اندماج عضوى بين روح الشرق وتكنيك الغرب يمثل خطوه ابعد من بارتوك"

وقد اصدرت هيئه فولبرايت الامريكانيه المصرية كتابا تذكاريا عنه سنة 1993م، كمان ترجمت بعض اعماله الغنائيه وقدمت فى سويسرا وسجلت على اسطوانة أوركسترا الأوبرا الغنائيه "الصحوه" هيا من أشعار صلاح عبد الصبور وتأليف جمال عبد الرحيم.

وقداتعملت فى سنة 2005 احتفالية بدار الأوبرا المصرية لذكرى مرور 80 سنه على ميلاد المؤلف المزيكا جمال عبد الحيم قدمت فيها عدد من أعماله.

وفاته[تعديل]

توفى المؤلف المزيكا جمال عبد الرحيم فى سنة 1988م، و كان متجوز من المؤرخة المزيكا الراحلة د. سمحه الخولى، أنجب منها بنت واحدة هيا عازفة الفيولينة بسمة عبد الرحيم ,وهى متجوزه من عازف التشللو كامل صلاح الدين.

شوف[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. أ ب معرف الشبكات الاجتماعيه: https://snaccooperative.org/ark:/99166/w6089pdn — باسم: Gamal Abdel-Rahim — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  2. المُعرِّف مُتعدِد الأوجه لمُصطلح الموضوع (FAST): https://id.worldcat.org/fast/349152 — باسم: Gamal Abdel-Rahim — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  3. باسم: Gamal Abdel-Rahim — معرف ملحن في ميوزيكاليكس: https://musicalics.com/de/node/80846 — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  4. باسم: Gamal Abdel-Rahim — معرف ملحن في ميوزيكاليكس: https://musicalics.com/de/node/80846
  5. أ ب معرف ملحن في ميوزيكاليكس: https://musicalics.com/de/node/80846 — تاريخ الاطلاع: 5 ابريل 2022