جايزة الدوله التشجيعيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

جايزة الدوله التشجيعيه

جايزة الدوله التشجيعيه تمنح سنويا عن أحسن المصنفات والأعمال اللى أنتجها الممتازون من مواطنى جمهورية مصر العربية وتكريما لهم، موزعة على النحو التالى:

  • ثمانى جوايز للآداب.
  • ثمانى جوايز للفنون.
  • ثمانى جوايز للعلوم الاجتماعية.
  • ثمانى جوايز للعلوم القانونية والاقتصادية.

تبلغ قيمة كل جايزة من الجوايز التشجيعية خمسين ألف جنيه ولا يجوز أن يمنح شخص واحد الجايزة اكتر من مرتين فى فرع أو موضوع واحد.

مجالات جايزة الدولة التشجيعية[تعديل]

أولا: مجال الفنون:

1- جايزة الفنون التشكيلية والتطبيقية (النحت والحفر والخزف):

تمنح الجايزة للأعمال الفنية اللى يتم تشكيلها أو تنفيذها عىل مختلف المواد الفنية مثلا الخشب والزجاج والطفلهوعلى أن يراعى المتقدم الشروط و الاعتبارات الفنية اللازمة.

2- جايزة التمثيل المسرحي:

تمنح الجايزة لكل الأدوار التمثيلية اللى يؤديها الممثل فى دور أول أو دور ثان فى عمل مسرحى معروض للجمهور ومجاز للعرض على ايد الجهات المعنية.

3- جايزة الإخراج التلفزيوني:

تمنح الجايزة لإخراج الأعمال التلفزيونية (المسلسلات والبرامج والسهرات والإنتاجات التلفزيونية على تنوعها) ، على أن يراعى فيها كل عناصر الإخراج الفنى ، زى اختيار مواقع التصوير ، وعناصر الديكور ، وتوزيع الإضاءة ، واختيار الأدوار الملائمة الأساسية، من ممثلين وهندسة الصوت والمكياج و غيرها.

4- جايزة الإخراج السينمائي:

وهى جايزة لإخراج (الأفلام السينمائية)،على أن تراعى فيها كل عناصر الإخراج الفنى ، زى مواقع التصوير ، و الديكور ، و الإضاءة ، وتوزيع الأدوار على الممثلين ، واختيار الملابس، وهندسة الصوت والمكياج و غيرها.

5- جايزة الإخراج الإذاعي:

تمنح الجايزةعن البرامج و الأعمال الفنية الإذاعية ، على أن يراعى فيها مستوى مادة وموضوع الشغل الفنى وتناسقه وترابطه وتحقيق الحبكة الفنية ،وتوصيل المعنى بإجادة النطق لمخارج الحروف وتدرج الطبقات الصوتية لمؤدى الشغل ، إضافة لتنفيذ هندسة الصوت و إدارة الشغل منفىالاستديو الإذاعي.

ثانيا : مجال الآداب:

1- جايزة الحكايه القصيرة:

تمنح الجايزة للمجاميع القصصية الصادرة فى كتب وتحمل رقما معياريا.

2- جايزة النص المسرحي:

تمنح الجايزة للنصوص المسرحية المطبوعة والمنشورة فى كتب وتحمل رقما معياريا ، سواء قدمت كأعمال مسرحية على خشبة المسرح أو لم تقدم.

3- جايزة أدب الطفل (مسرح ، قصص ، أشعار):

تمنح الجايزة للأعمال المتعلقة بالأدب الموجه لالطفل فى مراحله العمرية المختلفة ،من نصوص مسرحية أو قصص أطفال أو نصوص شعرية، على أن تراعى فيها المعايير الفنية والأدبية اللازمة ، وعناصر الجذب والإمتاع للطفل . على أن تكون صادرة فى كتب تحمل رقما معياريا ،وأن يضم الكتاب 3 إصدارات على الأقل مبينا فى كل منها المرحلة العمرية الموجه لها.

4- جايزة الترجمة لاللغة العربية:

تمنح الجايزة للأعمال المترجمة عن أى لغة من اللغات العالمية والمنقولة لاللغة العربية ، على أن تكون صادرة فى كتب ، تحمل رقما معياريا .

تالتا : مجال العلوم الاجتماعية و الإنسانية: 1- جايزة الدراسات التاريخية والآثارية والمأثورات الشعبية لدولة الكويت:

تمنح الجايزة للبحوث والدراسات اللى تعنى بتاريخ وحضارة دولة الكويت على كل الصعد ، سواء تلك المتعلقة بالجوانب الاجتمتعية أو الاقتصادية أو السياسية ، و الدراسات المعنية بالمأثورات الشعبية والتراثية والحرفية و غيرها من المجالات ذات الصلة ، على أن تكون صادرة فى كتب و تحمل رقما معياريا .

2- جايزة علم الاجتماع:

تمنح الجايزة للكتب اللى تعنى بدراسة العلوم الاجتماعية فى كل مناحيها ، وماتم تقديمه من أبحاث ودراسات معتمدة على آليات وتقنيات حديثة فى المجال ذاته ،على أن تحمل الكتب المشاركة رقما معياريا .

3- جايزة التاريخ والآثار:

تمنح للأعمال اللى تعنى بدراسة التاريخ والآثار على المستوى المحلى والعربى والإقليمى و العالمى ، من دراسة المخطوطات والحضارات فى العصور القديمة والحديثة ، والآثار التاريخية المنقولة وغير المنقولة ،و غيرها من المجالات ذات الصلة على أن تحمل رقما معياريا.

4- جايزة العلوم السياسية:

تمنح الجايزة للكتب اللى تعنى بدراسة العلوم السياسية والدراسات الدولية فى كل مناحيها، وماتم تقديمه من أبحاث ودراسات معتمدة على آليات وتقنيات حديثة فى المجال ذاته ، على أن تحمل الكتب المشاركة رقما معياريا.

شوف[تعديل]

المراجع[تعديل]