جابرييل ليكيجيان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


الملكه نازلى
الاميره نازلى 1906 تصوير ليكيجيان

جابرييل ليكيجيان Gabriel Lekegian مصور فوتوغرافى أرمني ، اشتغل في مصر والشرق الأوسط من سنة 1870 لغاية 1890. لا يعرف الكثير عن حياته ، لكنه ترك مجموعة هامة من اعماله من الاف من الصور التي توثق المنطقة في نهاية القرن التاسع عشر.

حياته[تعديل]

حوالي سنة 1880 ، كان ليكيجيان يقيم في القسطنطينية وكان تلميذ للفنان الإيطالي الشهير سالفاتوري فاليري (اللي تزوج بعدها من شقيقة ليكيجيان ، ماريا). عمل ليكيغيان لأول مرة في الألوان المائية ، حيث أنتج سلسلة من الدراسات التصويرية والنغمات بأسلوب تفصيلي رائع لمعلمه ، يعرض الميول الاستشراقية المستعارة من فاليري وجيروم. عند انتقاله إلى القاهرة ، تولى تدريب أحد استوديوهات التصوير الأرمنية أو اليونانية. بعد إنشاء الاستوديو الخاص به قبالة فندق شبرد مباشرة في قلب الحي الأوروبي في القاهرة ، وضع ليكيجيان نفسه كمصور "فني" ، مما يشير إلى نفسه وعمله كمظهر جمالي متفوقًا على منافسيه الفرنسيين أو اليونانيين بشكل رئيسي.

وأصبح ليكيغيان المصور المفضل لدى الملوك المصريين ، وكان كثيرون منهم ، زى الملكه نازلى اللى التقط صورها.

بعد أن كان يعمل كمصور رسمي للجيش البريطاني في مصر ، ازدهرت أعمال ليكيجيان فعمل صور لبعض الكتب وفريدًا ،وقام بالتقاط صور لمشاريع والمبانى الحكومية الضخمة في المنطقة.

ومن أوائل عشرينيات القرن العشرين ، ركز استوديو Lekegian بشكل أساسي على عمل البورتريهات وانتاج مجموعات البطاقات البريدية من السلبيات القديمة. من المرجح أنه أوقف العمل وتقاعد بعدها بفترة وجيزة.

مجموعاته[تعديل]

أعمال جابرييل ليكجيان هي جزء من المجموعة الدائمة لمتحف فيكتوريا وألبرت فى لندن ، المملكه المتحده.

شوف[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: