جابرييل ليكيجيان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
جابرييل ليكيجيان
 

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1853 [1][2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 1920 (66–67 سنة)[2][3]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
ارمينيا [4]  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه مصور   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 1887[5]  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات
الملكه نازلى
الاميره نازلى 1906 تصوير ليكيجيان

جابرييل ليكيجيان Gabriel Lekegian مصور فوتوغرافى أرمنى ، اشتغل فى مصر والشرق الوسطانى من سنة 1870 لغاية 1890. مايعرفش الكثير عن حياته ، لكنه ترك مجموعة هامة من اعماله من الاف من الصور اللى توثق المنطقة فى نهاية القرن التسعتاشر.

هو اصلا أرمنى جاءلمصر من إسطنبول، وعاش فى الفترة من 1880ل1890. و أسّس الاستوديو الخاص به فى القاهرة سنة 1887 قرب فندق شبرد الشهير، تحولت المنطقة ما بين شارع قصر النيل وميدان الأوبرالمثلث الفوتوغرافيا الذهبي. وبسرعه ذاع صيته فى التصوير بفضل مهارته وروعة لقطاته، وبقت العائلات تتنافس فى الحصول على صور لأفرادها بتوقيعه. وتحمل كل صوره توقيع «Photographic Artistique G. Lekegian & Co»، إذ كانت اللغة الفرنسية مهيمنة ودارجة بين أفراد الشعب المصري. ولقد كسب بالميدالية الذهبية فى المعرض الفوتوغرافى الدولى فى باريس سنة 1892. كمان كسب بالجايزة الكبرى فى المعرض الدولى بشيكاغو سنة 1893».

حياته[تعديل]

حوالى سنة 1880 ، كان ليكيجيان يقيم فى القسطنطينية و كان تلميذ للفنان الإيطالى الشهير سالفاتورى فاليرى (اللى اكتوبر تجوز بعدها من اخت ليكيجيان ، ماريا). عمل ليكيغيان لأول مرة فى الألوان المائية ، أنتج سلسلة من الدراسات التصويرية والنغمات بأسلوب تفصيلى رائع لمعلمه ، يعرض الميول الاستشراقية المستعارة من فاليرى وجيروم. عند انتقالهلالقاهرة ، تولى تدريب واحد من استوديوهات التصوير الأرمنية أو اليونانية. بعد إنشاء الاستوديو الخاص به قبالة فندق شبرد مباشرة فى قلب الحى الأوروبى فى القاهرة ، وضع ليكيجيان نفسه كمصور "فني" ،و ده يشيرلنفسه وعمله كمظهر جمالى متفوق على منافسيه الفرنسيين أو اليونانيين بشكل رئيسي.

و بقا ليكيغيان المصور المفضل عند الملوك المصريين ، و كان كثيرون منهم ، زى الملكه نازلى اللى التقط صورها.

بعد ما كان يعمل كمصور رسمى للجيش البريطانى فى مصر ، ازدهرت أعمال ليكيجيان فعمل صور لبعض الكتب وفريدًا ،وقام بالتقاط صور لمشاريع والمبانى الحكومية الضخمة فى المنطقة.

ومن أوائل عشرينيات القرن العشرين ، ركز استوديو Lekegian بشكل أساسى على عمل البورتريهات وانتاج مجموعات البطاقات البريدية من السلبيات القديمة. من المرجح أنه أوقف العمل وتقاعد بعدها بفترة وجيزة.

أنعش ليكيجيان حركة التصوير الفوتوغرافى فى مصر، وظهرت سلسلة من استوديوهات التصوير وانتشرت فى القاهرة والعاصمة التانيه الإسكندرية، وبالخصوص أن الإسكندرية كانت مصيف العيلة الملكية والنخبة فى المجتمع المصري،و ده جعلها عنصر جذب للمصورين. ومن أشهر الاستوديوهات فى القاهرة كمان هوكفور ويوسف فانبلات، وبرودواى بالإسكندرية. و أدى انتشار التصوير الفوتوغرافيلظهور جيل جديد من المصورين المحترفين فى مصر ومنهم أحمد خورشيد وبشير خوري».

مجموعاته[تعديل]

أعمال جابرييل ليكجيان هيا جزء من المجموعة الدائمة لمتحف فيكتوريا و ألبرت فى لندن ، المملكه المتحده.

المصورين الارمن فى مصر[تعديل]

اشهرهم بالقاهرة ليكيجيان، وبابازيان، و أوزيان بمنطقة عابدين، و أرتينيان بشارع قصر النيل، وزولا، وبابا زوغلو فى القاهرة ، وكل من ديليكان و ألبان وعزيز ودوريس، وروي، وميلانوس ونادر فى الإسكندرية.

شوف[تعديل]

صور[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. https://www.mutualart.com/Artist/Gabriel-Lekegian/395374FB79A320E1 — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  2. أ ب مُعرِّف فنان في شبكة الفنِّ (Artnet): https://www.artnet.com/artists/gabriel-lekegian/past-auction-results — باسم: Gabriel Lekegian — تاريخ الاطلاع: 9 اكتوبر 2017
  3. مُعرِّف الأعلام في الأرشيف التاريخي للذكريات: https://www.digitalarchivioricordi.com/it/people/display/2526 — تاريخ الاطلاع: 3 ديسمبر 2020
  4. Nederlands Fotomuseum photographer ID: https://collectie.nederlandsfotomuseum.nl/fotografen/detail/a4101093-6345-82f2-9b99-28bd69878b5b — تاريخ الاطلاع: 20 يناير 2020
  5. https://rkd.nl/explore/artists/377908 — تاريخ الاطلاع: 18 ابريل 2023