انتقل إلى المحتوى

تزيتزيت

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
تزيتزيت

تزيتزيت tzitzit (بالعبرية: צִיצִית ṣīṣīṯ، [tsiˈtsit] ؛ جمع צִיצִיּוֹת ṣīṣiyyōṯ، بالأشكنازية: tzitzis ؛ والسامرية: ࠑࠉࠑࠉࠕ ṣeṣet) هيا شرابه معقودة بشكل خاص، أو شرابات، يرتديها الإسرائيليون فى العصور القديمة وكمان النهارده من اليهود والسامريين الملتزمين. فى العاده ما يتم ربط تزيتزيت بالزوايا الأربع من طليس الجادول (شال الصلاة)، وعادة ما يشار ليها ببساطة باسم طليس ؛ و طليس كتانى (الملابس الداخلية اليومية).

تتكون الشرابة (tzitzit) فى كل زاوية من أربع خيوط واللى بتصنع بقصد. ويتم ربط دى الخيوط وتعليقها لتظهر وكأنها ثمانية. (من المعتاد أن يكون الخيوط ال 4 مصنوع من ثمانية خيوط دقيقة ، معروفه باسم kaful shemoneh). يتم تمرير الخيوط ال 4 من فى ثقب (أو حسب للبعض: فتحتان) بعيدًا عن زاوية القماش بمقدار 1-2 بوصة (25ل50 ملم). هناك الكتير من العادات حول كيفية ربط الشرابات.

يوضح التلمود أن الكتاب المقدس يتطلب عقدة عليا (kesher elyon) ولفافة واحدة من 3 زوايا (hulya). أمر التلمود بربط ما بين الساعة السابعة والتالتة عشر من كل سنه ، وأنه " لازم على المرء أن يبدأ بلون الثوب وينتهي به". أما بالنسبة لعمل العقد بين hulyot .

شوف[تعديل]