بوابة:لبنان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
أهلا بيكم في بوابة لبنان
تحرير بوابة لبنان

لبنان (فرنساوى: Liban; رسمى: الجمهوريه اللبنانيه, فرنساوى: République libanaise) دولة صغيرة من دول البحر المتوسط و هي ليها حدود مع سوريا في الشمال و الشرق و اما من ناحية الجنوب فليها حدود مع اسرائيل واستقلت عن فرنسا سنة 1943. لبنان مساحتها 10,452 كيلو متر مربع و عدد سكانها بيزيد شوية عن اربعة مليون.من بعد الاستقلال و لحد الحرب الاهليه (1975-1990) و لبنان كانت مثال للحرية و التعددية في الشرق الاوسط و كانت مشهورة باسم سويسرا الشرق بسبب و السلام و الرخاء و الغنى النسبى اللي كان سكانها عايشين فيه. عاصمتها بيروت و من مدنها المهمه صيدا و صور. مع مصر بتعتبر لبنان من المراكز الثقافيه و الحضاريه النادره فى منطقة الشرق الاوسط. من لبنان خرج عدد كبير من الكتاب و الفنانين لهم وزن من امثال جبران خليل جبران و ايليا ابو ماضى و جرجى زيدان و مى زياده و غيرهم ، و كان للبنانيين عطاء كبير فى نشر الأداب و الفنون الحديثه فى اواخر القرن 19 و بدايات القرن العشرين و بالذات فى مصر وفيها النهارده حركة نشر و ترجمه نشاط. تاريخ لبنان و انفتاحها على العالم و اتصالها بأوروبا عبر الزمن ادوها ميزه حضاريه و مرونه فى التعامل مع الثقافات و ده انعكس بطريقه ايجابيه على شعبها اللى اتعرف بالتمدن و الحداثه و التجاوب مع متغيرات العصر و التوليرانسيه و القدره على هضم الأفكار الجديده و عشان كده رغم صغر حجم لبنان الجغرافى لكن اثرها كان كبير فى حركة النهضه و التطور اللى شافتها منطقة الشرق الأوسط من بدايات القرن العشرين و لعب اللبنانيين دور ضخم فى تأسيس و تطوير الصحافه و الكتابه و الأدب و المسرح فى مصر. لكن فى الظروف الكاحله اللى حصلت مع التطورات السياسيه و العسكريه حوالين لبنان و جواها فى التلت الأخير من القرن العشرين فانفتاح لبنان و تسامحها وسط منطقه متخلفه بينتشر فيها العنف كان خرم استغلته عناصر من بره و جوه فدخلت لبنان فى مشاكل كتيره و معقده كان افظعها الحرب الاهليه اللى اندلعت فى 1975.

تحرير محافظات لبنان
'
تحرير شخصيات لبنانيه مشهوره
تحرير تصانيف
'
تحرير مدن لبنانيه

بيروت

بيروت هى العاصمه بتاعة لبنان و اكبر مدينه فيها و وصل عدد سكانها لـ 2.1 مليون سنة 2007.بيروت مبنيه على شبه جزيره قدام جبال لبنان و بتطل على البحر المتوسط و فيها اكبر مينا فى لبنان.اول مره اتذكرت فيها المدينه كان فى رسايل تل العمارنه باللغه المصريه القديمه و دى بيرجع تاريخها ل حوالى 1500 سنه قبل الميلاد و من ساعتها و المدينه لسه معروفه بالاسم دا. بيروت نفسها بيرجع تاريخها لاكتر من 5000 سنه زى ما بينت الاكتشفات الاثريه ، و كلمة بيروت بالكنعانى معناها الابيره (جمع بير و علامة الجمع الواو و الته).

بعلبك

بعلبك ، مدينه قديمه فى سفح جبل لبنان الشرقى ، بتبعد عن بيروت حوالى 85 كم. كانت من اهم المدن فى العصر ى اللى اتشيد فيه معبد للاله بعل فيها ، ولما اعتنق الامبراطور قسطنطين المسيحيه بنى كنيسه فى المعبد. لسه اطلال المعبد موجوده هى و اطلال معبد باكخوس اله الخمره. احتل العرب مدينة بعلبك سنة 634 و بنو فيها جامع كبير و مدرسه جوه اسوار المعبد اللى حولوه لقلعه. من مواليدها الشاعر خليل مطران.

جبيل

جبيل او بيبلوس Byblos هيا مدينة لبنانية مركز قضاء جبيل فى محافظة جبل لبنان. وهى من أقدم المدن المسكونة فى العالم ،على بعد 37 كيلومتر شمال بيروت، وعلى البحر الأبيض المتوسط وتعتبر من أشهر المواقع الأثرية فى المنطقة ومن أقدم المدن فى العالم ومن بين المواقع القليلة اللي استمرت من إنشائها لغاية اليوم. تأسست جبيل فى البداية كقرية لصيادين السمك على التلّ المشرف على البحر جنوب غرب الموقع خلال الألف السادس قبل الميلاد، وبقت مدينه فى أواخر الألف الرابع ق.م.

صيدا

صيدا ، مدينه و مينا فى لبنان دلوقتى ، ع البحر المتوسط. كانت مدينه من المدن الفينيقيه القديمه اشتهرت بالملاحه و التجاره. استولى عليها العرب سنة 738 و استولى عليها الصليبيين فى العصور الوسطى و قعدوا فيها لغاية ما سلطان مصر الأشرف خليل طلعهم منها سنة 1291 بعد ما فتح عكا. فى العصر الحديث زادت اهميتها بمد خط انابيب التابلاين ليها.

حريصا

حريصا هى قريه على جبل بيبعد 26 كيلومترا عن العاصمة لبنان بيروت على ارتفاع 700 متر من سطح البحر وهى من اماكن أماكن الحج والزياره والتبرك عند المارونيين فى لبنان. تقع فوق سفح جبل لبنان وتطل على خليج جونيه .

'