بلاستر لزق

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
Typical adhesive bandage
Reverse of an adhesive bandage, showing backing
Opened adhesive bandage, showing the non-adhesive absorbent pad, adhesive area (colored) and backing (peeled back)

بلاستر لزق ، وتسمى كمان البلاستر اللاصقة، أو الجص اللاصق ، أو الجص الطبي ، أو ببساطة الجص باللغة الإنجليزية البريطانية ، ضمادة طبية صغيرة تستخدم للإصابات غير الخطيرة بما يكفى لتتطلب ضمادة كاملة الحجم. هيا معروفة كمان بالعلامات التجارية العامة لـ Band-Aid (مثل "band-aid" أو "band-aid" فى اوستراليا وكندا والهند و امريكا) أو Elastoplast (فى المملكة المتحدة).

وظيفة[تعديل]

بلاستر لزق بيحمى الجرح ن الاحتكاك والبكتيريا والتلف والأوساخ. وبالتالي، عملية الشفاء فى الجسم تكون أقل إزعاجًا. بعض الضمادات ليها خصائص مطهرة . فيه وظيفة إضافية تتمثل فى ربط طرفى الجلد المقطوعينمع بعضلتسريع عملية الشفاء.[1]

تصميم[تعديل]

بلاستر لزق طبقة صغيرة مرنة من مادة لاصقة من جانب واحد، مع وسادة ماصة أصغر حجم وغير لزجة ملتصقة بالجانب اللاصق. ياتحط البلاستر على الجرح، ويتم تنعيم الحواف المتداخلة للمادة اللزجة بحيث تلتصق بالجلد المحيط. يتم تعبئة الضمادات اللاصقة بشكل عام فى كيس مقفول ومعقم ، مع دعم يغطى الجانب اللاصق؛ تتم إزالة الدعم وقت تطبيق الضمادة. أنها تأتى فى مجموعة متنوعة من الأحجام والأشكال.

مواد[تعديل]

ضمادة هيدروجيل . ضمادة لاصقة شفافة تمامًا، مع وسادة هيدروجيل شفافة وطبقة بلاستيكية لاصقة مقاومة للماء (الظهر القابل للإزالة باللونين الأزرق والأبيض).

فى الغالب يتم تصنيع الغلاف الخلفى والحقيبة من الورق المطلى ، لكن ممكن تكون مصنوعة من البلاستيك. فى العاده ما تكون الورقة اللاصقة قماش منسوج أو بلاستيك ( PVC أو بولى إيثيلين أو بولى يوريثين ) أو شاش أو قماش أو شريط لاتكس . ممكن يكون أو لا يكون مقاوم للماء؛ و إذا كانت محكمة الإغلاق، البلاستر ضمادة انسدادية . فى العاده ما تكون المادة اللاصقة مادة أكريلات ، بما فيها الميثاكريلات وثنائى أكريلات الإيبوكسى (والتى معروفه كمان باسم راتنجات الفينيل). فى الغالب تكون البلاستر الماصة مصنوعة من القطن ، وفى بعض الأحيان يكون هناك طبقة رقيقة من البوليمر المسامى فوق البلاستر لمنعها من الالتصاق بالجرح. ممكن كمان علاج الوسادة بمحلول مطهر. فى بعض الضمادات، تكون البلاستر مصنوعة من هيدروجيل يمتص الماء. وده أمر منتشر بشكل خاص فى الضمادات المستخدمة على البثور، حيث يعمل الجل كوسادة.  بعض الأشخاص عندهم حساسية ابعض دى المواد، و بالخصوص اللاتكس وبعض المواد اللاصقة.

الألوان[تعديل]

نظر لكونها متاحة على نطاق واسع بس باللون القياسي، أعرب بعض الأشخاص اصحاب البشرة الداكنة عن لون البلاستر القياسى عن إحباطهم من الاضطرار لاستخدام الضمادات اللى تبدو أقل وضوح على بشرة الأشخاص اصحاب البشرة الفاتحة. و أدى ذلك لدعم اكبر لشركات الأدوية اللى تصنع دى الضمادات بمجموعة متنوعة من ألوان البشرة.

بعض الضمادات، خاصة تلك المصممة للأطفال، فى مجموعة واسعة من الألوان أو قد فيها شخصيات كرتونية.

يتم استخدام ضمادات خاصة على ايد عمال تحضير الطعام. هيا مقاومة للماء ولها مادة لاصقة قوية لذا فهى أقل عرضة للسقوط، وفى العاده تكون زرقاء اللون بحيث تكون مرئية بشكل اكتر وضوح فى الطعام. يشتمل بعضها على شريط معدنى ممكن اكتشافه بواسطة الآلات المستخدمة فى تصنيع الأغذية للتأكد من خلو الطعام من الأجسام الغريبة.[2]

المتغيرات[تعديل]

جرح مقفول بإغلاق الفراشة

الرقع عبر الجلد ضمادات لاصقة تعمل على توزيع الدواء عبر الجلد، بدل حماية الجرح.[3]

إغلاق الفراشة ، المعروف كمان باسم غرز الفراشة ، شرائط لاصقة رفيعة بشكل عام ممكن استخدامها لإغلاق الجروح الصغيرة. يتم تطبيقها عبر التمزق بطريقة تسحب الجلد على جنبين الجرح مع بعض . إنها مش غرز حقيقية، لكن ممكن استخدامها فى الغالب و الغرز الفعلية أو بدل منها للجروح الصغيرة. ممكن أن تكون غرز الفراشة مفيدة لأنها لا تحتاج لأخصائى طبى لوضعها أو إزالتها، و علشان كده فهى عنصر منتشر فى مجموعات الإسعافات الأولية .[4]

العلامات التجارية البارزة[تعديل]

  • باند-ايد
  • كوراد
  • إلاستوبلاست
  • نيكسكير

شوف كمان[تعديل]

  • تلبيس (طبي)

مصادر[تعديل]

  1. "Code of Federal Regulations Title 21". April 1, 2015. Retrieved September 9, 2015.
  2. "Blue Detectable Plasters". safetyfirstaid.co.uk. Archived from the original on 2014-09-09. Retrieved 2014-12-02.
  3. Segal, Marian. "Patches, Pumps and Timed Release: New Ways to Deliver Drugs". Food and Drug Administration. Archived from the original on 2007-02-10. Retrieved 2007-02-24.
  4. "How do I apply butterfly stitches?". www.nhs.uk. 26 June 2018.

لينكات برانيه[تعديل]