بريك دانس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
راقص بريك دانس يقف على رأسه فى مدينة كولونيا ب المانيا سنة 2017

رقص البريك دانس ، اللى كمان اسمه Breakdancing أو b- boying / b-girling ، هو أسلوب رياضى لرقص الشوارع. بريك دانس نشأ من المجتمعات الامريكانيه الأفريقية فى امريكا. رغم انتنوع مقدار التباين المتاح فى الرقص ، رقص البريك دانس يتكون من أربع أنواع من الحركة: toprock ، downrock ، حركات القوة والتجميد . فى العاده ما ياتعيين Breakdancing على الأغانى اللى فيها فواصل الطبل ، بالخصوص فى مزيكا الهيب هوب والفانك ومزيكا السول ومزيكا الايقاع ، رغم انأن الاتجاهات الحديثة تسمح بتنوع اكبر بكتير من المزيكا فى الايقاع و أنماط الايقاع.

تاريخ[تعديل]

نشأت عناصر الرقص الحديث لرقص البريك دانس بين الشباب الفقرا فى نيو يورك فى أوائل السبعينيات ، تم تقديمه على أنه كسر.[1] يُعزى ذلك بشكل وثيق لولادة مزيكا الهيب هوب ، طور منسقو المزيكا فترات راحة ايقاعية للراقصين.[2] من ساعتها ، اتوسع شكل الرقص ، مع مجموعة من المنظمات والمسابقات المستقلة اللى تدعم نموه. ستُعرض لعبة Breaking دلوقتى على أنها رياضة أولمبية ، وستظهر لأول مرة فى أولمبياد باريس الصيفية 2024 .

اسم[تعديل]

رقاص البريك دانس اسمه b-boy أو b-girl أو breakdancer أو Breaker . رغم انأن مصطلح "بريك دانس" كثير يستخدم للاشارة للرقص فى الثقافة الشعبية و فى صناعة الترفيه السائدة ، المصطلحين "ب-بويينج" و "بريك دانس" هما المصطلحين الأصلييين و بيفضلهم غالبية الرواد و أبرز الممارسين .[3]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. Chang, Jeff (2007). "It's a Hip-Hop World". Foreign Policy (163): 58–65. ISSN 0015-7228.
  2. "From the Bronx to the world: The birth and evolution of hip-hop". Red Bull (in الإنجليزية). Retrieved 2022-12-13.
  3. Israel (director). The Freshest Kids: A History of the B-Boy. [DVD]. USA: QD3 Entertainment.
بريك دانس على مواقع التواصل الاجتماعى