يتيمه

بايوكى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
Wiki letter w.svg الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها لينك فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

Berloque Natan - Ouro amarelo + Prata com brilhantes e olhos de esmeralda (2292764152).jpg

محل بايوكى BAJOCCHI أشهر وأقدم محل مجوهرات في مصر والشرق الأوسط، إذ يبلغ من العمر 118 سنه عندما قررت أسرة بايوكي الإيطالية أن تأتي إلى مصر وتمد فروعها من ايطاليا إلى القاهرة .

يعود تاريخ المحل إلى سنة 1890 فى عصر الخديوى اسماعيل، لما جاء الجد الأكبر باولو لمصر ومد فرع بايوكي لوسط البلد بالقاهرة، بعدها توارثت الأجيال من أسرة بايوكى الصنعة والمهنة ، من الجد الأكبر باولو اللى كان الجواهرجي الخاص بالأسرة المالكة في مصر إلى الابن الأخير راؤول بايوكى اللي بيحتفظ بالأوسمة والجوايز وشهادات التقدير اللي حصلت عليها العائلة، من بينها وسام الاستحقاق ودرجة ضابط ودرجة فارس، كمان الجنسية المصرية.

المحل الحالى اتفتح سنة 1900 فى شارع المناخ (عبد الخالق ثروت حاليا) لما انتقل من باب الحديد وقبلها من الموسكى، كمان افتتح سنة 2017 فرع للشركه فى الزمالك.

دخل محل بايوكى موسوعة جينيس للأرقام القياسية بسبب الاحتفاظ بخزانة حديدية على نفس طرازها وحجمها اللي وصل لمتر عرض ومتر ارتفاع وعمق 2 متر وباب حديدي سمكه أكثر من 3 سم، وتم صناعة الخزانة في ايطاليا ونقلت إلى مصر بالبواخر البحرية.

حظى بايوكي بشهرة واسعة إلى أن أصبح محل المشاهير والملوك والأمراء، إذ ترددت عليه كوكب الشرق ام كلثوم لمعرفة أحدث صيحات الموضة في المجوهرات واختيار القطع المتميزة بنفسها والاستمتاع بأجواء المحل المختلفة.

كما اختار الرئيس انور السادات "بايوكي" ليشتري شبكة زوجته منه، بالإضافة إلى حضور زوجة شاه إيران وملك ايطاليا باستمرار إلى المحل.