باخا كاليفورنيا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

باخا كاليفورنيا [note 1] ( ؛ "Lower California") ، رسمى الدولة الحرة وذات السيادة فى باخا كاليفورنيا ( Spanish: Estado Libre y Soberano de Baja California ) ، هيا دولة فى المكسيك . هيا فى أقصى شمال وغرب كيانات المكسيك الفيدرالية البالغ عددها 32 كيان . قبل ما تصبح ولاية سنة 1952 ، كانت المنطقة معروفه باسم الاقليم الشمالى من باخا كاليفورنيا ( Territorio Norte de Baja California ). تبلغ مساحتها 70,113 square kilometres (27,071 sq mi) (3.57٪ من مساحة اليابسة فى المكسيك) وتضم النصف الشمالى من شبه جزيرة باخا كاليفورنيا ، شمال خط العرض 28 ، و جزيرة غوادالوبى المحيطية. يحد الجزء الرئيسى من الولاية من الغرب المحيط الهادى . من الشرق سونورا وولاية أريزونا الامريكانيه وخليج كاليفورنيا . فى الشمال من ولاية كاليفورنيا الامريكانيه ؛ وفى الجنوب عن طريق باخا كاليفورنيا سور .

عدد سكان الولاية بـ 3،769،020 انسان من سنة 2020 ، أعلى بكثير من منطقة باخا كاليفورنيا سور اللى ليها الكثافة السكانية المنخفضة فى الجنوب ، ومماثلة لمقاطعة سان دييغو ، كاليفورنيا ، لالشمال منها. يعيش اكتر من 75٪ من السكان فى مكسيكالى (عاصمة الولاية) أو انسينادا أو تيخوانا (اكبر مدينة فى الولاية). تشمل المدن المهمة التانيه سان فيليبى وروزاريتو وتيكاتى . يتألف سكان الولاية بشكل أساسى من المستيزو ، ومعظمهم مهاجرون من أجزاء تانيه من المكسيك ، و زى الحال مع معظم الولايات المكسيكية الشمالية ، هناك عدد كبير من المكسيكيين من أصل اسبانى ، و كمان مجموعة أقلية كبيرة من الناس من شرق آسيا والشرق الأوسط. ، و أصل السكان الأصليين . و ذلك ، هناك عدد كبير من المهاجرين من امريكا بسبب قربها من سان دييغو وانخفاض تكلفة المعيشة بشكل ملحوظ مقارنة بسان دييغو. هناك كمان عدد كبير من السكان من أمريكا الوسطى. نقل الكتير من المهاجرين لباخا كاليفورنيا علشان نوعية حياة احسن وعدد الوظايف اللى ليها الأجور الأعلى مقارنة ببقية المكسيك وأمريكا اللاتينية .باخا كاليفورنيا هيا الولاية التانيه 10 من المساحة فى المكسيك. تتراوح جغرافيتها من الشطوط لالغابات والصحاري. العمود الفقرى للولاية هو سييرا دى باخا كاليفورنيا ، بيكاتشو ديل ديابلو ، أعلى نقطة فى شبه الجزيرة. دى السلسلة الجبلية تقسم بشكل فعال أنماط الطقس فى الولاية. فى الشمال الغربى يكون الطقس شبه جاف ومتوسطى . فى المركز الضيق ، يتغير الطقس ليكون اكتر رطوبة بسبب الارتفاع. فيه فى دى المنطقة عدد قليل من الوديان ، زى Valle de Guadalupe ، منطقة انتاج النبيت الرئيسية فى المكسيك. لالشرق من سلسلة الجبال ، تهيمن صحراء سونوران على المناظر الطبيعية. فى الجنوب ، يصبح الطقس اكتر جفافاً ويفسح المجال لصحراء فيزكاينو . الولاية هيا كمان موطن للكتير من الجزر قبالة شطوط ها. تعتبر باخا كاليفورنيا كمان موطن لجزيرة Guadalupe ، أقصى نقطة فى غرب المكسيك. جزر كورونادو وجزر تودوس سانتوس وجزيرة سيدروس كمان على شاطئ المحيط الهادى. اكبر جزيرة فى خليج كاليفورنيا هيا جزيرة Angel de la Guarda ، مفصولة عن شبه الجزيرة قناة Canal de Ballenas العميقة والضيقة.

تاريخ[تعديل]

عصور قبل التاريخ وعصر الاستعمار الاسبانى[تعديل]

جاء أول شخص لشبه الجزيرة من 11000 عام على الأقل. ساعتها ، يُعتقد أن مجموعتين أصليتين رئيسيتين كانتا موجودتين فى شبه الجزيرة - كوتشيمى فى الجنوب ، وعدة مجموعات تنتمى لعيلة لغة يومان فى الشمال ، بما فيها كيليوا ، بايباى ، كوميااى ، كوكوبا ، وكوتشان . كانت دى الشعوب متنوعة فى تكيفها مع المنطقة. كان كوتشيمى فى الصحراء الوسطى لشبه الجزيرة صيادين وجامعى معممون كانو يتنقلون بشكل متكرر. بس ، طور Cochimí فى جزيرة Cedros قبالة الساحل الغربى اقتصادًا بحرى قوى. كانت قبائل كيليوا ، وبايباى ، وكومياى فى الشمال الغربى الاحسن مياهاً من الصيادين والقطافين ، لكن تلك المنطقة كانت تدعم السكان الاكتر كثافة ونمط حياة اكتر استقرارًا. مارست كوكوبا وكويشان فى شمال شرق باخا كاليفورنيا الزراعة فى السهول الفيضية لنهر كولورادو السفلي.مجموعة تانيه من الناس هم Guachimis ، اللى جم من الشمال و أنشأوا الكثير من لوحات التراث العالمى لليونسكو المعترف بيها فى كهف Sierra de Guadalupe . لا يُعرف الكثير عنهم الا أنهم عاشوا فى المنطقة بين 100 قبل الميلاد و 1300 اعلان.[1] وصل الأوروبيين ولاية باخا كاليفورنيا دلوقتى سنة 1539 ، لما اكتشف فرانسيسكو دى أولوا ساحلها الشرقى على خليج كاليفورنيا واستكشف الساحل الغربى لشبه الجزيرة على الأقل شمال لحد جزيرة سيدروس. عاد هيرناندو دى ألاركون لالساحل الشرقى وصعد لأسفل نهر كولورادو سنة 1540 ، وخوان رودريغيز كابريلو (أو جواو رودريغيز كابريلو (in Portuguese) ) أكمل استطلاع الساحل الغربى سنة 1542. قام Sebastián Vizcaíno تانى بمسح الساحل الغربى سنة 1602 ، لكن الزوار الخارجيين فى القرن اللى بعد كده كانو قليلين.أسس اليسوعيون مستعمرة البعثة الدائمة فى شبه الجزيرة فى لوريتو سنة 1697. فى العقود اللى بعد كده ، وسعوا نفوذهم تدريجى فى كل اماكن ولاية باخا كاليفورنيا سور دلوقتى . فى 1751-1753 ، قام مستكشف البعثة الكرواتى فرديناند كونشاك باستكشافات برية شمال لولاية باخا كاليفورنيا. اتعمل البعثات اليسوعية بعدين بين الكوتشيمى فى سانتا غيرتروديس (1752) ، وسان بورخا (1762) ، وسانتا ماريا (1767).

بعد طرد اليسوعيين سنة 1768 ، أسفرت الادارة الفرنسيسكانية قصيرة العمر (1768-1773) عن مهمة جديدة واحدة فى سان فرناندو فيليكاتا . والأهم من كده ، أن الحملة الاستكشافية سنة 1769 لتسوية ألتا كاليفورنيا بقيادة جاسبار دى بورتولا وجونيبيرو سيرا أسفرت عن أول استكشاف برى للجزء الشمالى الغربى من الولاية.[2]

تطور الحدود السياسية لولاية كاليفورنيا:

تولى الدومينيكان ادارة بعثات باخا كاليفورنيا من الفرنسيسكان سنة 1773. أسسوا سلسلة من البعثات الجديدة بين شمال كوتشيمى وغرب يومان ، الاول على الساحل بعدين فى الداخل ، امتدت من ال روزاريو (1774) لديسكانسو (1817) ، جنوب تيخوانا أسفل خط بالو. سنة 1804 ، قسم التاج الاسبانى كاليفورنيا لألتا ("العليا") وباجا ("السفلى") كاليفورنيا على الخط الفاصل بين البعثات الفرنسيسكانية فى الشمال والبعثات الدومينيكية فى الجنوب. كان الحكام الاستعماريون خوسيه خواكين دى أريلاجا (1804-1805) وفيليبى دى غويكوتشيا (1806-1814) وخوسيه داريو أرغويلو (1814) – 11 ابريل 1822).

بعد الاستقلال ، 1821 لحد الوقت الحاضر[تعديل]

جمهورية مبكرة[تعديل]

كان الليبراليين المكسيكيون قلقين من أن الكنيسة الرومانية الكاثوليكية احتفظت بسلطة كبيرة فى فترة ما بعد الاستقلال وسعى لتقويضها من فى تفويض علمنة البعثات سنة 1833. بعد الحرب المكسيكية الامريكانيه (1846-1848) ومعاهدة غوادالوبى هيدالغو ، كسبت امريكا السيادة على الأراضى اللى كانت فى السابق تحت سيطرة اسبانيا الجديدة الاول بعدين المكسيك ، اللى كان معظمها قليل الاستيطان. تم دمج Alta California فى امريكا ، وفى كاليفورنيا Gold Rush ، بسرعه اكتسب عدد كافى من السكان ليتم قبوله فى الاتحاد كدولة. فضلت باخا كاليفورنيا تحت السيطرة المكسيكية. سنة 1853 ، استولى جندى الثروة ( المرتزق ) ويليام ووكر على لاباز ، و أعلن نفسه رئيس لجمهورية باخا كاليفورنيا . أجبرت الحكومة المكسيكية على التراجع بعد شوية أشهر.

عصر بورفيريو دياز[تعديل]

لما وصل جنرال الجيش الليبرالى بورفيريو دياز لالسلطة سنة 1876 ، شرع فى برنامج كبير لتطوير وتحديث المكسيك.

  • 1884: حصل لويس هولر وجورج هـ. سيسون على امتياز يغطى جزء كبير من الوضع الحالى مقابل وعود بتطوير المنطقة.[3]
  • 1905: ابتدت ثورة ماجونيستا ، هيا حركة فوضوية قائمة على كتابات ريكاردو فلوريس ماجون وانريكى فلوريس ماجون .
  • 1911: تم القبض على مكسيكالى وتيجوانا على ايد الحزب الليبرالى المكسيكى ( Partido Liberal Mexicano ، PLM) ، لكن بسرعه استسلم للقوات الفيدرالية.

المكسيك بعد الثورة[تعديل]

  • 1917: فى 11 كانون الاولانى (ديسمبر) ، عرض "[a] مكسيكى بارز وصديق مقرب من الرئيس كارانزا " على السناتور الأمريكى هنرى أشورست بيع باخا كاليفورنيا لامريكا مقابل "خمسين مليون دولار من الذهب".
  • 1930: تم تقسيم باخا كاليفورنيا لمناطق شمالية وجنوبية.
  • 1952: بقا اقليم باخا كاليفورنيا الشمالي الولاية التاسعة والعشرين فى المكسيك ، باخا كاليفورنيا. الجزء الجنوبى (أقل من 28 درجة شمالا) لسه اقليم خاضع للادارة الفيدرالية.
  • 1974: بقت مقاطعة باخا كاليفورنيا الجنوبية الولاية الحادية و التلاتين ، باخا كاليفورنيا سور.
  • 1989: بقا ارنستو روفو أبيل من حزب الشغل الوطنى (PAN) أول حاكم للحزب الثورى غير المؤسسى فى باخا كاليفورنيا و أول حاكم معارض لأى ولاية من الثورة .

جغرافيا[تعديل]

Sierra de San Pedro Mártir ، مع Picacho del Diablo فى الوسط

باخا كاليفورنيا تشمل منطقة جوه منطقة كاليفورنيز فى أمريكا الشمالية ، اللى تعرض جغرافيا متنوعة لمنطقة صغيرة نسبى. تمتد نطاقات شبه الجزيرة من كورديليرا كاليفورنيا أسفل المركز الجغرافى للولاية. أبرز سلاسل دى الجبال هيا Sierra de Juárez و Sierra de San Pedro Mártir . دى النطاقات هيا موقع الغابات اللى تذكرنا بجبال سان غابرييل فى جنوب كاليفورنيا . Picacho del Diablo هيا أعلى قمة فى شبه الجزيرة. الوديان بين سلاسل الجبال جوه منطقة مناخية مناسبة للزراعة. تشمل دى الوديان فالى دى غوادالوبى وفالى دى أوجوس نيغروس ، هيا مناطق تنتج الحمضيات والعنب. تمتد سلسلة الجبال الغنية بالمعادن جنوب لخليج كاليفورنيا ، يتسع المنحدر الغربى ، مكون Llanos del Berrendo على الحدود مع Baja California Sur. تشمل سلاسل الجبال الواقعة فى وسط وجنوب الولاية سييرا دى لا أسامبليا وسييرا دى كالاماجوى وسييرا دى سان لويس وسييرا دى سان بورخا .

انسيليا كاليفورنيكا تنمو على ساحل بلدية انسينادا ، هيا نموذجية للمنطقة البيئية الساحلية فى كاليفورنيا.

تجعل الرياح المعتدلة من المحيط الهادى وتيار كاليفورنيا البارد المناخ على طول الساحل الشمالى الغربى لطيف على مدار العام.[4] نتيجة لموقع الولاية على تيار كاليفورنيا ، بالكاد توصل الأمطار من الشمال لشبه الجزيرة ، ده يخللى المناطق الجنوبية اكتر جفافاً. جنوب نهر ال روزاريو ، تتغير الولاية من منظر متوسطى لصحراوي. تعرض دى الصحراء أنواع عصارية متنوعة تزدهر جزئى بسبب الضباب الساحلى .شرق ، تدخل صحراء سونوران الولاية من كاليفورنيا وسونورا. تم تسجيل بعض أعلى درجات الحرارة فى المكسيك فى أو قرب وادى مكسيكالي. [note 1] بس ، مع الرى من نهر كولورادو ، بقت دى المنطقة مركز زراعى حقيقى. مقاطعة Cerro Prieto الحرارية الأرضية قرب مكسيكالى كمان (هذه المنطقة جيولوجى جزء من حوض كبير مفصلى ) ؛ تنتج حوالى 80٪ من الكهرباء المستهلكة فى الولاية و طاقة اضافية كافية للتصدير لكاليفورنيا. لاجونا سالادا ، بحيرة مالحة تحت مستوى سطح البحر بين سييرا دى خواريز الوعرة وسييرا دى لوس كوكاباه ، كمان قرب مكسيكالي. كانت حكومة الولاية تدرس مؤخر خطط لاحياء لاجونا سالادا. أعلى جبل فى Sierra de los Cucapah هو Cerro del Centinela أو Mount Signal . Cucapah هم السكان الأصليون الأساسيون من الجبال شمال لYuma ، أريزونا .

Isla Partida ، جزء من منتزه San Lorenzo Marine Archipelago الوطنى

جزر كتير على ساحل المحيط الهادى. جزيرة Guadalupe فى أقصى الغرب من حدود الولاية هيا موقع لمستعمرات كبيرة من أسود البحر . جزيرة سيدروس فى جنوب غرب المنطقة البحرية للدولة. جزر تودوس سانتوس وجزر كورونادو قبالة سواحل انسينادا وتيجوانا ، على التوالي. تنتمى كل الجزر الواقعة فى خليج كاليفورنيا على جانب باخا كاليفورنيا لبلدية مكسيكالي.تحصل باخا كاليفورنيا على الكثير من ميهها من نهر كولورادو. تاريخى ، كان النهر يصب فى دلتا نهر كولورادو بعدين يتدفق لخليج كاليفورنيا ، لكن بسبب الطلب الكبير على الميه فى جنوب غرب أمريكا ، توصل الميه دلوقتى لالخليج. تعتمد منطقة تيخوانا الحضرية كمان على نهر تيخوانا كمصدر للمياه. يعتمد الكثير من المناطق الريفية فى باخا كاليفورنيا فى الغالب على الآبار وعدد قليل من السدود وحتى الواحات. تشترى Tijuana كمان الميه من منطقة Otay Water فى مقاطعة سان دييغو. الميه الصالحة للشرب هيا اكبر قضية الموارد الطبيعية للدولة.

مناخ[تعديل]

كرم فى فالى دى غوادالوبى

يختلف مناخ باخا كاليفورنيا من البحر المتوسط لالجاف . يتواجد مناخ البحر المتوسط فى الركن الشمالى الغربى من الولاية ، الصيف جاف ومعتدل والشتاء بارد وممطر. يلاحظ ده المناخ فى مناطق من تيخوانا لسان كوينتين والوديان الداخلية القريبة. فى الغالب ما يخلق تيار كاليفورنيا المحيطى البارد ضباب بحرى منخفض المستوى قرب الساحل. يحدث الضباب على طول أى جزء من ساحل المحيط الهادى بالولاية.

تساقط الثلوج فى جنينة الدستور 1857 الوطنية

يؤدى تغيير الارتفاع نحو سييرا دى باخا كاليفورنيا لخلق مناخ جبال الألب فى دى المنطقة. الصيف بارد ، الشتاء ممكن أن يكون بارد مع درجات حرارة أقل من الصفر فى الليل. من الشائع رؤية الثلوج فى سييرا دى خواريز وسييرا دى سان بيدرو مارتير وفى الوديان بين النطاقين من ديسمبر لابريل. بسبب التأثيرات الأوروغرافية ، يكون هطول الأمطار أعلى بكثير فى جبال شمال باخا كاليفورنيا منه فى السهل الساحلى الغربى أو سهل الصحراء الشرقية. توجد غابات الصنوبر والأرز والتنوب فى الجبال.

ينتج الجانب الشرقى من الجبال ظل مطر ، مما يخلق بيئة قاحلة للغاية. تشهد منطقة صحراء سونوران فى باخا كاليفورنيا صيف حار وشتاءًا معتدل شبه صقيع. يواجه وادى مكسيكالى (الذى يقع تحت مستوى سطح البحر) أعلى درجات حرارة فى المكسيك ، تتجاوز فى كثير من الأحيان 47 °C (116.6 °F) فى نص الصيف ، وتتجاوز 50 °C (122 °F) فى بعض المناسبات. الجنوب على طول ساحل المحيط الهادى ، يتحول مناخ البحر المتوسط لمناخ صحراوى ، لكنه اكتر اعتدال مش حار زى ساحل الخليج. ممكن العثور على المناخ الانتقالى ، من البحر المتوسط لالصحراء ، من سان كوينتين لال روزاريو . فى الداخل وعلى طول خليج كاليفورنيا ، تندر الغطاء النباتى وتكون درجات الحرارة مرتفعة اوى فى أشهر الصيف. تتمتع الجزر الواقعة فى خليج كاليفورنيا كمان بمناخ صحراوي. ممكن العثور على بعض الواحات فى الصحراء توجد عدد قليل من المدن - على سبيل المثال ، كاتافينا وسان بورخا وسانتا غيرتروديس.  ] [5]

النباتات والحيوانات[تعديل]

الأشجار الشائعة هيا صنوبر جيفرى ، صنوبر السكر وصنوبر البينون .[6]  تشمل الأنواع الموجودة تحت الأرض مانزانيتا . هناك مجموعة متنوعة من الزواحف ، بما فيها سحلية السياج الغربى ، اللى فى المدى الجنوبى من مداها.[7] اشتق اسم جنس الأسماك Bajacalifornia من شبه جزيرة باخا كاليفورنيا.[8] فى ملاجئ الحياة البرية الرئيسية فى شبه جزيرة باخا كاليفورنيا ، جنينة الدستور 1857 الوطنية ومنتزه سييرا دى سان بيدرو مارتير الوطنى ، ممكن العثور على الكتير من الأنواع الصنوبرية. الاكتر وفرة هيا جيفرى باين ، صنوبر بونديروسا ، صنوبر سيمبرود ، صنوبر كوادريفوليا ، صنوبر مونوفيلا ، جونيبيروس ، <i id="mwATI">أركتوستافيلوس برينجلي</i> سوبسب. <i id="mwATM">دروباسيا</i> ، Artemisia ludoviciana و Adenostoma sparsifolium . تشترك باخا كاليفورنيا فى الكتير من الأنواع النباتية مع جبال لاجونا وجبال سان جاسينتو فى جنوب غرب كاليفورنيا. تتميز المرتفعات المنخفضة من سييرا دى خواريز بشجيرة صغيرة وشجيرة صحراوية . جزيرة غوادالوبى والميه المحيطة بيها ، 250 kilometres (160 mi) قبالة ساحل المحيط الهادى ، تم تعيينه كمحمية للمحيط الحيوى لجزيرة غوادالوبى للحفاظ على الأنواع البحرية والبرية المهددة بالانقراض من الحيوانات والنباتات.تشمل الحيوانات فى المتنزهات عدد كبير من الثدييات ، فى المقام الاولانى الغزلان البغل ، والأغنام الكبيرة ، والكوجر ، والقطط ، والقطط الحلقية ، والذئاب ، والأرانب ، والسناجب واكتر من 30 نوع من الخفافيش . تعتبر الجنينة كمان موطن للكتير من أنواع الطيور زى النسور الصلعاء والنسور الذهبية والصقور ونقار الخشب والنسور السوداء والغربان والكتير من أنواع Sittidae والبط .

زلازل 2010[تعديل]

الساعة 3:40:41 مساء PDT يوم ال واحد من عيد الفصح ، 4 ابريل 2010 ، 7.2 M (على مقياس قوة اللحظة ) ضرب زلزال بقوة الشمال الغربى بقوة اتجاه وادى مكسيكالى ، و كان مركزه 26 كم (16 ميل) جنوب غرب مدينة غوادالوبى فيكتوريا ، باخا كاليفورنيا .[9] كانت الصدمة الرئيسية محسوسة لحد مناطق لوس انجليس ولاس ڤيجاس وفينيكس وتوكسون وفى يوما.  ] تم الابلاغ عن ستة توابع على الأقل بمقياس تتراوح بين 5.0 و 5.4 ، بما فيها شاكر بقوة 5.1 درجة عند 4:14 أنا اللى تمركزت قرب El Centro . من 6:31 صباحًا بتوقيت المحيط الهادى الصيفى فى 5 ابريل 2010 ، تم تأكيد وفاة شخصين.

حكومة[تعديل]

بلديات باخا كاليفورنيا 2020

بلديات باخا كاليفورنيا[تعديل]

تنقسم باخا كاليفورنيا لسبع بلديات (" بلديات "): انسينادا ، مكسيكالى ، تيكاتى ، تيخوانا ، روساريتو ، سان كوينتين وسان فيليبى . توجد الايام دى خطط لتقسيم تيخوانا لبلديتين لتخفيف الواجبات الادارية.[10]

سياسة[تعديل]

انتخابات الولاية[تعديل]

مارينا ديل بيلار أفيلا أولميدا ، حاكمة باخا كاليفورنيا من سنة 2021

فى باخا كاليفورنيا ، انتخابات الولاية كل سنتين (كل 3 سنين قبلسنة 2019) لمناصب حاكم الولاية ، و 25 نائب لولاية باخا كاليفورنيا ، و 5 رؤساء بلديات. من بين 25 نائب للولاية ، يتم انتخاب 17 بالأغلبية النسبية فى كل دايرة انتخابية ، فى الوقت نفسه يتم انتخاب 8 تانيين عن طريق التمثيل النسبي. يجوز اعادة انتخاب النواب السبعة عشر المنتخبين بالأغلبية النسبية لمدة توصل لأربع فترات متتالية ، فى الوقت نفسه ممكن للنواب الثمانية التانيين أن يخدموا فترة واحدة بس.فى انتخابات ولاية باخا كاليفورنيا سنة 2019 ، كسب خايمى بونيلا فالديز من تحالف Juntos Hacemos Historia بقيادة مورينا بهامش 27.58٪ علشان يكون حاكم باخا كاليفورنيا. و ذلك ، كسب المرشحون المتحالفون مع ائتلاف Juntos Hacemos Historia فى 21 من أصل 25 منصب نائب فى الولاية وجميع المناصب الخمسة لرئاسة البلدية.فى انتخابات ولاية باخا كاليفورنيا سنة 2021 ، كسبت مارينا ديل بيلار أفيلا أولميدا من تحالف Juntos Hacemos هيستوريا بقيادة مورينا بهامش 17.49 ٪ علشان تكون أول ست تشغل منصب حاكم باخا كاليفورنيا. من بين 25 نائباً محلى فى الولاية ، كسب 13 نائباً من تحالف مورينا ، تلاهم فى المركز التانى على مسافة بعيدة مرشحون من حزب لقاء التضامن (PES) ، وحزب الشغل الوطنى (PAN) ، وحزب الشغل (PT) مع 3 مقاعد لكل منهما. . كل المناصب الخمسة لرئاسة البلدية كسب بيها المرشحون المتحالفون مع مورينا مرة تانيه.

التركيبة السكانية[تعديل]

نصب لوس بيونيروس التذكارى فى مكسيكالى ، مكرس للرواد اللى استقروا فى المنطقة

رغم أن الدولة أوروبية فى الأصل ، الا أنها شافت تاريخى أعداداً كبيرة من المهاجرين من شرق وجنوب شرق آسيا. فيه فى مكسيكالى جالية صينية كبيرة ، و الكتير من الفلبينيين اللى وصلو لالدولة فى عهود الفلبين الاسبانية والحكم الامريكانى (1898-1946) فى معظم القرنين التسعتاشر والعشرين. كانت تيخوانا و انسينادا من الموانئ الرئيسية لدخول مواطنى شرق آسيا اللى يدخلون امريكا من أن تواجد الامريكان الآسيويون الأوائل فى كاليفورنيا.  حسب تعداد 2020 ، تم تحديد 1.71 ٪ من سكان باخا كاليفورنيا على أنهم من السود أو الأهربو مكسيكيين أو من أصل أفريقي.[11]

من سنة 1960 ، وصلت أعداد كبيرة من المهاجرين من ولايات جنوب المكسيك للعمل فى الزراعة (بالخصوص وادى مكسيكالى والوادى الامبراطورى القريب ، كاليفورنيا ، امريكا) والتصنيع. نمت مدن انسينادا وتيجوانا والمكسيكالى نتيجة للمهاجرين ، وبالخصوص دول اللى سعوا للحصول على الجنسية الأمريكية. يُطلق على هؤلاء المقيمين المؤقتين اللى ينتظرون دخولهم لامريكا اسم flotillas ، هيا مشتقة من الكلمة الاسبانية flota ، تعنى "الأسطول" كمان جالية كبيرة من المهاجرين من أمريكا الوسطى والجنوبية ومن امريكا وكندا. يعيش فى الولاية ما يقدر باكتر من 200000 من المغتربين الأمريكيين ، بالخصوص فى مدن المنتجعات الساحلية زى انسينادا ، المعروفة بالبيوت اللى ليها الأسعار المعقولة اللى يشتريها المعتزلون اللى ما زالوا يحملون الجنسية الأمريكية. تضم سان فيليبى وروزاريتو وتيجوانا كمان عدد كبير من السكان الأمريكيين (تانى اكبر عدد فى المكسيك بعد مكسيكو سيتي) ، خاصةً بسبب مساكنهم الرخيصة وقربهم من سان دييغو. 

يعيش حوالى 60.000 أواكساكان فى باخا كاليفورنيا. 40٪ منهم يفتقرون لشهادات ميلاد مناسبة.[12]

حسب   لمحقق Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt) ، تم تصنيف أقل من مليون شخص بقليل على أنهم "فقرا" فى الولاية ، مقارنةً بعام 2008  لما كان فيه حوالى 810.000 شخص. لم يتم توضيح من هم هؤلاء الأشخاص بالظبط ، سواء كانو محليين أو مهاجرين دوليين أو بين الولايات.[13]

تعليم[تعديل]

يقدم باخا كاليفورنيا واحد من احسن البرامج التعليمية فى البلاد ، مع تصنيفات عالية فى التعليم والانجاز.توفر حكومة الولاية دورات تعليمية وتأهيلية لزيادة معايير القوى العاملة ، زى برامج الربط بين المدارس والمؤسسات اللى تساعد فى تطوير قوة عاملة حسب لاحتياجات الصناعة.

91.60٪ من السكان من سن 6 ل14 سنه يذهبون لالمدرسة الابتدائية. 61.95 ٪ من السكان اللى تزيد أعمارهم عن خمسة عشر سنه يحضرون أو تخرجوا بالفعل من المدرسة الثانوية. المدرسة العامة متاحة فى كل المستويات من روضة الأطفال للجامعة. فى الولاية 32 جامعة تقدم 103 درجات مهنية. تمتلك دى الجامعات 19 مركز للبحث والتطوير للتحقيق الأساسى والتطبيقى فى المشاريع المتقدمة المتعلقة بالتكنولوجيا الحيوية والفيزياء وعلوم المحيطات وعلوم الكمبيوتر وتكنولوجيا الطاقة الحرارية الأرضية الرقمية وعلم الفلك والفضاء والهندسة الكهربائية والطاقة النظيفة ، من بين أمور تانيه. فى ده المستوى التعليمى ، العرض ينمو باطراد. طورت باخا كاليفورنيا حاجة لالاكتفاء الذاتى فى مسائل الابتكار التكنولوجى والعلمى و أن تكون أقل اعتمادًا على الدول الأجنبية. تتطلب الأعمال دلوقتى عمليات انتاج جديدة و التكنولوجيا لاحتضان الشركات. عدد شهادات الدراسات العليا المقدمة ، بما فيها برامج الدكتوراه ، هو 121. الولاية عندها 53 كلية الدراسات العليا.[14]

اقتصاد[تعديل]

تصوير السيد والقائد فى استوديوهات باجا السينمائية . استوديوهات Baja Film Studios فى روساريتو ، وبقت واحدة من مرافق الانتاج الرائدة مع خزانات الأفق .[15]
من سنة 2005 ، يمثل اقتصاد باخا كاليفورنيا 3.3٪ من الناتج المحلى الاجمالى للمكسيك ، أو 21.996 دولار أمريكى مليار.   يركز اقتصاد باخا كاليفورنيا بقوة على التصنيع الموجه للتصدير المعفى من الرسوم الجمركية ( maquiladora ).  من سنة 2005 ، يعمل 284255 شخص فى قطاع التصنيع.[16] هناك اكتر من 900 شركة تعمل فى اطار برنامج Prosec الفيدرالى فى باخا كاليفورنيا.

توظيف[تعديل]

سنة 2021 ، أوجدت باخا كاليفورنيا 57550 وظيفة جديدة ، أى حوالى 15.2 وظيفة لكل 1000 ساكن ، ده يخلليها خامس أعلى نسبة فى الدولة وتانى أعلى مستوى فى أى ولاية حدودية بعد نويفو ليون (86364 وظيفة جديدة). اتعمل غالبية دى الوظايف الجديدة فى وحول مدن تيخوانا ومكسيكالى وانسينادا وبلاياس دى روساريتو وتيكاتى . تشمل الصناعات اللى  شافت أعلى درجة من النمو  سنة  2021 الصناعات التحويلية والنقل والاتصالات والتجارة والبناء .[17] من نوفمبر 2021 ، تتمتع باخا كاليفورنيا بأعلى معدل توظيف فى أى ولاية فى شمال المكسيك ، بمعدل 96.7٪.[17]

الاستثمار الاقتصادى[تعديل]

من سبتمبر 2021 ، تتلقى باخا كاليفورنيا تالت اكبر قدر من الاستثمار الأجنبى المباشر فى أى ولاية فى المكسيك ، وتشكل حوالى 7.7 ٪ من الاجمالى الوطنى وتتخلف بس نويفو ليون (7.7 ٪) ومكسيكو سيتى (16.5 ٪). ييجى حوالى 81.4٪ من الاستثمار الأجنبى المحلى فى باخا كاليفورنيا من الولايات المتحدة ، ييجى 50.3٪ منها من بناء خطوط أنابيب الغاز الطبيعى و 8.2٪ ييجى من تصنيع العربياتوالشاحنات.[17]

شوف كمان[تعديل]

  • تاريخ الساحل الغربى لأمريكا الشمالية
  • لاس كاليفورنياس
  • قائمة مدن باخا كاليفورنيا
  • البعثات الاسبانية فى الوقت الحاضر باخا كاليفورنيا

مصادر[تعديل]

  1. Delta in the northeast recorded 54.0 °C (129.2 °F) on 3 August 1998.
  1. "Rock Paintings of the Sierra de San Francisco". World Heritage List. UNESCO World Heritage Convention. Archived from the original on 2015-06-28. Retrieved 12 June 2015.
  2. "History of Riverside County, California". Mocavo. Archived from the original on 2016-03-16.
  3. de Novelo, Maria Eugenia Bonifaz (1984). "Ensenada: Its background, founding and early development". The Journal of San Diego History. 30 (Winter). San Diego Historical Society. Archived from the original on 20 August 2008. Retrieved 20 July 2008.
  4. "Normales Climatológicas 1971–2000". Servicio Meteorológico Nacional. 25 June 2007. Archived from the original (TXT) on 25 June 2007.
  5. Martínez-Ballesté, Andrea; Ezcurra, Exequiel (2018). "Reconstruction of past climatic events using oxygen isotopes in Washingtonia robusta growing in three anthropic oases in Baja California Sur". Boletín de la Sociedad Geológica Mexicana. 70: 79–94. doi:10.18268/BSGM2018v70n1a5.
  6. Brandegee, Katharine Layne; Brandegee, Townshend Stith (1894). "Flora of the Cape Region". Zoe: A Biological Journal. 4. Zoe Publishing Company.
  7. Hogan, C. Michael (30 August 2008). Stromberg (ed.). "Western fence lizard (Sceloporus occidentalis)". Globaltwitcher. Archived from the original on 13 February 2012.
  8. Townsend, Charles H.; Nichols, John T. (1925). "Deep Sea Fishes of the 'Albatross' Lower California Expedition". Bulletin of the American Museum of Natural History. 52.
  9. "Magnitude 7.2 – Baja California, Mexico". Earthquake Hazards Program. United States Geological Survey. 6 April 2010. Archived from the original on 6 April 2010. Retrieved 17 March 2012.
  10. "Buscan crear nuevo municipio en Zona Este de Tijuana". Cadena Noticias (in الإسبانية المكسيكية). 2021-12-06. Retrieved 2021-12-22.
  11. "Panorama".
  12. López, Citlalli (28 November 2012). "Con problemas en acta de nacimiento 40% de oaxaqueños en Baja California". Noticiasnet (in الإسبانية). Archived from the original on 2014-05-25. Retrieved 2014-05-24. {{cite web}}: Unknown parameter |trans_title= ignored (help)
  13. Galván, Rocío (15 October 2016). "Aumentó pobreza en BC, de 2008 al 2014". El Sol de Tijuana (in الإسبانية). Organización Editorial Mexicana. Archived from the original on 2016-10-16. {{cite web}}: |archive-date= / |archive-url= timestamp mismatch; 2016-10-18 suggested (help); Unknown parameter |trans_title= ignored (help)
  14. "Education System". Invest in Baja. Secretariat of Economic Development. 2014. Archived from the original on 2014-10-11.
  15. Muttalib, Bashirah (21 May 2007). "Twentieth Century Fox sells Baja". Variety. Archived from the original on 2018-05-14. The studio ultimately became one of the industry's premier water-tank facilities.
  16. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع ICM
  17. أ ب ت "Panorama Económico de Baja California - Enero de 2022" (PDF). Secretario de Economía e Innovación de Baja California. January 2022. Archived from the original (PDF) on 2022-04-06. Retrieved 2022-04-06. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "EP2022" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.