باب النجار مخلع

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
محتاجه تتويك


المثل[تعديل]

باب النجار مخلع

نوع المثل[تعديل]

بيعبر عن الشغلانات

معني المثل[تعديل]

كل صاحب شغلانه مبيهتمش بيها عند نفسه , يعني الترزي تلاقي سوست هدومه مقطعه , والنجار باب بيته مخلوع , ودكتور السنان سنانه مسوسه .

قصه المثل[تعديل]

باب النجار مخلّع باب النجار مخلع، مثل يضربه الناس فى السخرية من أن افضل الناس فى خدمة الاخرين او فى مساعدتهم عادة ما يكونوا غير قادرين على مساعدة أنفسهم، لكن الغريب أن اصل المثل لا يمتّ بصلة لمناسبة ضربه حاليا، تعال لنتعرف على قصة باب النجار المخلع.

يحكى أن نجارا تقدم به العمر، فقرر أن يترك العمل ليعيش ما تبقى من عمره مع زوجته وأولاده، إلا أن صاحب العمل رفض طلب النجار وعرض عليه زيادة فى الأجر مقابل أن يظل فى العمل، غير أن النجار أصرّ على طلبه بالإحالة للمعاش.

فقال له صاحب العمل: سأوافق ولكن لي عندك رجاء اخيرا، وهو أن تبني منزلا اخيرا، ولن أكلفك بأي عمل بعدها، فوافق النجار على مضض. وبدأ النجار العمل، ولعلمه أن هذا البيت الاخير لم يحسن الصنعة، واستخدم خامات رديئة، وأسرع فى الانجاز دون الجودة المطلوبة.

وكانت الطريقة التي أدى بها العمل لا تتناسب مع الخبرة الطويلة وجودة عمله المعهودة، وعندما انتهى النجار العجوز من البناء، سلّم صاحب العمل مفاتيح المنزل الجديد، وطلب منه السماح له بالرحيل، لكن صاحب العمل استوقفه، وقال له: إن هذا المنزل هدية مني إليك نظير سنين عملك معنا فأتمنى أن تقبله، فصعق النجار من المفاجأة، لأنه لو علم أنه يبني منزل العمر لما توانى فى الإخلاص فى الاداء والإتقان فى العمل.

فلما كان يمر الناس على النجار فى بيته الرديء كانوا يقولون “باب النجار مخلع”.

امثال مشابهه[تعديل]

Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.