انتقل إلى المحتوى

ان جيرانت

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ان جيرانت
 

معلومات شخصيه
الميلاد 28 نوفمبر 1948 (76 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


مارينجو [2]  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الجنسيه
امريكا   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياة العمليه
المهنه لاعبة تنس   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
الرياضه تنس   تعديل قيمة خاصية الرياضة (P641) في ويكي بيانات
بلد الرياضه
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد الرياضه (P1532) في ويكي بيانات

ان جيرانت Anne Guerrant المعروفة كمان باسم مونا ان جيرانت Mona Anne Guerrant ، هيا لاعبة تنس محترفه معتزله من امريكا.

بطولات[تعديل]

ان جيرانت كسبت أربع بطولات فردى فىبوىرتلاند ، جنوب فلوريدا ، وفى ويلينجتون و اوكلاند ، نيوزيلندا. كسبت بطولات زوجى فى الجولة الاحترافية مع الكتير من الشركاء المختلفين بما فيهم ان كيومورا و كيرى ريد اللى كسبت معاها بطولة الزوجى فى بطولة اوستراليا المفتوحة سنة 1977. كانت زوجى ستات و زوجى مختلط فى فريق التنس العالمى و كانت جزء من فريق الزوجى النسائى رقم 1 فى الدورى مع بيلى جين كينج سنة 1975 وفريق الزوجى المختلط رقم 1 مع روس كيس سنة 1978. تقاعدت آن من جولة المحترفين سنة 1980 ، و من ساعتها كسبت كمان ببطولة عالمية واحدة و فئة 4 عشر سنه فى بطولة الفردى الوطنية من سنة 2016. هيا رائدة أعمال معتزله فى مجال العقارات ، وفاعلة الخير ، ومؤلفة كتاب " كيف تكون أغنى من والديك" ، و هو كتاب عن الموارد المالية لطلاب المدارس الثانوية والشباب.

حقوق الستات[تعديل]

ان جيرانت نشأت فى آيوا سيتى، آيوا ، فى عيلة كبيرة فها 7 أطفال. كفتاة صغيرة كانت تمارس الرياضة. رغم انأنها كانت واحدة من احسن لعيبة البيسبول المحليين ، الا أنها لما كانت فى العاشرة من عمرها لم يُسمح ليها بلعب لعبة البيسبول الصغيرة لأنها كانت فتاة. بحث عن رياضة بديلة متاحة للفتيات ، أوضح ليها واحد من أشقائها كيفية لعب التنس. اكتشفها دون كلوتز ، مدرب التنس فى جامعة أيوا ، لما كسبت بأول بطولة لها. علمتها كلوتس مجان لحد بلغت الثامنة عشرة من عمرها وذهبت لالكلية. فى الوقت نفسه كانت فى مدرسة آيوا سيتى الثانوية ، ما كانتش هناك رياضة للفتيات على الاطلاق. ان جيرانت كسبت دورة المدرسة الثانوية الحكومية مرتين. اخدت منحة دراسية أكاديمية فى كلية رولينز فى فلوريدا لعبت اسكواش التنس. كانت جولة التنس النسائية المحترفة لسه مبتديه لما تخرجت بدرجة علمية فى العلوم السلوكية ، وقررت تجربة الجولة الاحترافية لحد نفد أموالها. المال لم ينفد.

ان جيرانت كانت واحده من مؤسسات رابطة ستات التنس مع بيلى چين كينج و غيرها من الرواد فى مجال حقوق المرأة. كانت رئيسة لجنة التصنيف وساعدت فى تقديم أول نظام تصنيف يتم انشاؤه بواسطة الكمبيوتر لجولة الستات المحترفات. كان التنس النسائى مظهر واضح اوى لتقدم حركة تحرير الستات فى السبعينيات. نمت الحشود ، واستمرت أموال الجوايز فى الازدياد ، وكسبت الستات المزيد والمزيد من الاحترام كرياضيات و كأشخاص.

ان جيرانت بتعيش فى جيلبرت بولاية أريزونا مع زوجها تيرى جيران اللى اتجوزته سنة 1975. عندهم ابن واحد ، دانييل جيرانت. كان Guerrants رواد أعمال فى مجال الاستثمار العقارى من سنة 1976 لحد اعتزالهم سنة 2005.

الأنشطة الخيرية[تعديل]

ان جيرانت لما كانت بتلعب فى جولة للمحترفين و تسافر حول العالم ، شافت الفقر ، وبالخصوص الأحياء الفقيرة (الأحياء الفقيرة) فى ريو دى جانيرو بالبرازيل. عقدت العزم على مساعدة دول الفقرا لكن لم تعرف طريقة فعالة لحد قامت برحلة سنة 2005 لالهند مع زوجها تيري. زاروا برنامج الاقراض الصغير فى قرية صغيرة من الأكواخ الطينية وشاهدوا عن كثب ما ممكن أن تفعله القروض الصغيرة اللى تتراوح بين 40 و 350 دولار لتحويل قرية.

ان جيرانت بعد رؤية الفقر المدقع والنتائج المبهرة فى مجال تنظيم المشاريع اللى حققتها الستات فى الحصول على القروض الصغيرة و اعادة سدادها ، قرر الزوجان أن الاقراض الصغير هو احسن طريقة لاحداث فرق دائم. أنشأوا مؤسسة Guerrant Foundation، Inc. فى أواخر سنة 2005. تساعد مؤسسة Guerrant الستات والأسر على تحسين حياتهم من فى قروض صغيرة لبدء أعمالهم التجارية الخاصة. تغطى الفائدة على دى القروض الصغيرة النفقات الادارية ، ويتم اقراض رأس المال المدفوع مرار وتكرار فى دورة لا تنتهى من الازدهار.

مؤسسة جيرانت[تعديل]

مؤسسة جيرانت حسنت حياة الآلاف من أفقر الناس فى العالم.  الحدث المميز للمؤسسة هو حدث تنس جماعى "معركة بين الجنسين" يضم أربع ماتشات زوجى بين ثمانية رجال وثمانى ستات. يقام سنويا فى نوفمبر فى فينيكس ، أريزونا.

مصادر[تعديل]

  • موقع USTA Archived 2016-03-04 at the Wayback Machine
  • [1] خطاب دعوة للعمل فى الاحتفال التسعتاشر بالتعديل
  • [2] TEDX Talk بعنوان "الغلب خوفنا من الفشل".
  • [3] منى آن جيرانت المحترفة للتنس تسلط الضوء على فيديو مدته 3 دقائق

لينكات برانيه[تعديل]

  1. وصلة : 70174 
  2. https://web.archive.org/web/20130927214029if_/http://www.itftennis.com/procircuit/players/player/profile.aspx?PlayerID=20004693