انور منسى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
انور منسى
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 19 ديسمبر 1922   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 9 يناير 1962 (40 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
ابناء هويدا   تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه موسيقى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام عربى   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

أنور منسى (1922 - 1962) Anwar Mansy اتولد أنور منسى سنة 1922 من عيلة مزيكا مصرية فهو ابن الأزهرى عبد الوهاب منسى اللى كان عواد مشهور فى بداية القرن العشرين وصاحب فرقه معروف ، سافرلالكتير من البلاد العربية بفرقته ،

وكان لأنور منسى شقيق اكبر عازف القانون المشهور عبد الفتاح منسى والاثنين من أم يهودية أسلمت على ايد والدهم بعد هروبها والتزوج بيها ، وهى تدعى الماظ وهى بنت حاخام يهودى فى القدس سافرت مع عبد الوهاب منسيلالكتير من الدول و أنجبت عبد الفتاح فى العراق و أنور بعده ب سنتين فى دمشق ولأنور منسى أخ غير شقيق من والده عازف كمان هو جميل منسي.

اتولد أنور منسى فى جو مزيكا مملوء بالمزيكا العربية والمقامات المختلفة علاوة على حفظه الكتير من الأدوار والموشحات ساعتها .ولما لاحظ والده عبد الوهاب منسى نبوغ ابنه فى المزيكا جعله يدرس المزيكا العالمية والدراسة الأكاديمية لآلة الكمان و هو فى سن السادسة على ايد الكتير من الخبراء فى مجال المزيكا العالمية . كمل درس الكمان على ايد الخبير مسيو ارمناك و هو استاذ كلا من الاساتذة محمد حجاج و عطيه شراره والكتير من اساتذة ده الجيل فى معهد ابراهيم شفيق للمزيكا فى منطقة عابدين.

استفاد أنور منسى بجميع معطيات المزيكا فكان سابق لعصره لدراسته للمزيكا العالمية علاوة على المزيكا العربية اللى كان يعيش فى داخلها و هو أول من استطاع المزج بين المزيكا العالمية والعربية اللى يصعب على الكتير من الموسيقيين لحد يومنا وده وبرجع ذلك لموهبته الفائقة .ماكانش أنور منسى عازف عادى ، لدرجة إن أسمته الصحف وقتها (موزارت مصر ) تشبيها له بموهبة موزارت المبكرة ، كمان شمله القصر برعايته ف بقا ضمن العازفين المعتاد ترددهم على القصر الملكى للعزف .

وكان أنور منسى اصغر عازف يقف بعد ام كلثوم ممسكا بالكمان ، ولما كان سنه ستاشر سنه من عمره بقا أنور منسى صوليصت لكل الفنانين الكبار وصديق لهم زى أم كلثوم و محمد عبد الوهاب و محمد فوزى و فريد الأطرش وجميع الفنانين و كان لوجوده جوه أى فرقة شرف للجميع علاوة على ارتفاع سعره كعازف.

اشترك مع الفرقة الماسية وسجل أروع الأعمال المزيكا علاوة على الصولوهات المميزة معاهم وهى مازالت نبراسا لعازفى الكمان لحد يومنا ده .

تزوج أنور من المطربة صباح لمدة 4 سنين ، و أنجب ابنته هويدا سنة 1952.

وفاته[تعديل]

توفى أنور منسى سنة 1961 فى أوج شبابه (39 سنه) إثر حادث أليم لسقوطه من على ظهر فرس فى منطقة الأهرامات بالجيزة أودى بحياته فى الحال.