امهات الصحراء

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
امهات الصحراء

راهبه   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
الام ميلانيا الاصغر
سينكليتيكا السكندريه

أمهات الصحراء Desert Mothers هو مصطلح جديد تم صياغته فى اللاهوت النسوي على مثال اباء الصحراء ، بالنسبة لعامة أو الزاهد المسيحي الإناث اللى عاشوا فى صحراء مصر وفلسطين وسوريا فى القرنين الرابع والخامس بعد الميلاد. كانو يعيشو فى العاده فى المجتمعات الرهبانية اللى ابتدت تتشكل فى تلك الفترة ، رغم انأنهم عاشوا ساعات كنسّاك. الستات الأخريات من تلك الفتره الى أثرن على التقليد النسكي أو الرهباني المبكر وقت عيشتهم خارج الصحراء يوصفن كمان بأمهات الصحراء.

اتعرفت أمهات الصحراء باسم "الام" ("الأمهات الروحانيات") ، زى اباء الصحراء ("الاب") ، نظر للاحترام اللي اكتسبوه كمعلمات ومخرجين روحيين.

واحده من أشهر أمهات الصحراء هيا سينكليتيكا السكندريه ، اللى اتنسبت ليها سبعة وعشرون مقولة فى "أقوال آباء الصحراء" . كمان أن اثنين من "عمّاس" ، ثيودورا الاسكندرانيه و الام سارة الصحراء ، لهم أقوال فى ذلك الكتاب. تشمل أمهات الصحراء الموصوفات فى "تاريخ لوزياك" ميلانيا الاكبر و ميلانيا الاصغر و اوليمبياس الشماسه و سانت باولا وابنتها اوستوكيوم ، وعدة ستات لم يذكر المؤلف اسمائهم.

الام سينكليتيكا السكندريه اتولدت حوالى 270 بعد الميلاد ، لانه يقال إنها عاشت لحد التمانينات من عمرها حوالى سنة 350 بعد الميلاد ، لأبوين ثريين فى الإسكندرية و كانت متعلمة كويس ، بما فيها دراسة مبكرة لكتابات أب الصحراء افاجريوس البنطى. بعد موت وا عندها، باعت كل ما ليها وأعطت المال للفقرا. وقت انتقالها خارج المدينة مع أختها العمياء ، عاشت بين القبور خارج الإسكندرية. تدريجى نشأ مجتمع من الستات الزاهدون حولها ، وعملت كأم روحية لهم. رغم انأنها كانت زاهدة وناسكة ، لاكن علمت الاعتدال فى الزهد ، وأن الزهد ماكانش غاية فى حد ذاته.

كانت الام ثيودورا الاسكندرانيه أم لمجتمع رهباني من الستات بالقرب من الإسكندرية. قبل ذلك ، هربتلالصحراء متنكّره فى زي رجل وانضمتلجماعة من الرهبان. كان الكتير من آباء الصحراء يبحثون عنها للحصول على المشورة - يقال إن الأسقف ثيوفيلوس من الإسكندرية جه ليها للحصول على المشورة.

شوف[تعديل]