امانى ناشد

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
امانى ناشد
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1936  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة سنة 1980 (43–44 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات

امانى ناشد مذيعة تليفزيون مصريه اشتهرت فى الستينات

توفيت سنة 1980

حياتها[تعديل]

اتولدت الاعلامية امانى حسن ناشد سنة 1936 ،التحقت بكلية الاداب و اخدت ليسانس الاداب قسم الاجتماع سنة 1958 ،ابتدت مشوارها بالعمل بالأذاعة فى مكتبة الشرائط لحد سنة 1960،بعدين أنتقلت للعمل كمذيعة بالتليفزيون مع بداية انطلاقه ،فسافرت الى المانيا ضمن بعثة لتدرس فن التليفزيون،كانت أصغر مراقب بالتليفزيون.

كانت من اشهر البرامج اللى قدمتها امانى ناشد هو برنامج الكاميرا 9 واللى أستضافت من خلاله الكتير من كبار الفنانين و الفنانات منهم عادل امام ,فاتن حمامه و عمر خورشيد،كما قدمت برامج اخرى منها "لقاء كل يوم","سهرة مع فنان","ايام زمان " و "على شط النيل"،اتجوزت من المخرج خليل شوقى و أنجبت أبنة تدعى "دنيا".

وفاتها[تعديل]

جاءت وفاة امانى ناشد الأعلامية الشهيرة اثر اصابتها بالسرطان فى 3 فبراير 1980 ،لترحل امانى ناشد فى سن مبكرة عن عمر ناهز 42 عام ،لتنهى بكده مشوارها القصير فى التليفزيون المصرى بعد ما قدمت الكتير من البرامج كان اشهرها "كاميرا 9". قدم مفيد فوزى حلقة خاصة عن امانى ناشد بعد وفاتها و ذكر فيها أنها كانت دائما ما تخاف من الموت ,الفراق،الفشل و لحد من صوت عربية الاسعاف ،وأضاف أنها فور سماعها صوت عربية الاسعاف كانت تتصل بابنتها لتطمئن عليها ،كان ذلك اثناء عمله معها فى برنامج عزيزى المشاهد.