الوراق (جزيره)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

الوراق (جزيره)
البلد
مصر [1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى الجيزه [1]  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 30°07′07″N 31°13′33″E / 30.118611111111°N 31.225833333333°E / 30.118611111111; 31.225833333333 [1]  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
مسطحات مائيه قريبه النيل   تعديل قيمة خاصية موجود بالقرب من المسطح المائي (P206) في ويكي بيانات
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

جزيرة الوراق جزيرة مصرية فى نهر النيل مساحتها 1600 فدان ، بتتبع محافظة الجيزة .

-ما هى جزيره الوراق؟

تقع جزيرة الوراق فى حى الوراق التابع لمحافظة الجيزة هيا واحدة من بين 255 جزيرة على مستوى الجمهورية، هيا اكبرها حسب المساحة. تتميز جزيرة الوراق بموقعها الفريد حيث فى قلب نهر النيل، يحدها محافظة القليوبية من الشمال والقاهرة من الشرق والجيزة من الجنوب. و كانت تعتبر محمية طبيعية لحد الشهر الماضى حين خرجت من المحميات الطبيعية بقرار من رئيس الوزرا شريف إسماعيل. يعتمد سكان الجزيرة على حرفتى الزراعة والصيد كمصدر دخل رئيسى لهم، و أهم محاصيلها البطاطس والذرة والخضروات المختلفة. تبلغ مساحة الجزيرة اللى على ضفاف النيل 1600 فدان.، و عدد سكانها حوالى 90 ألف مواطن . الحكايه من بدايته. تعود أزمة جزيرة الوراق لقرار الدكتور عاطف عبيد، رئيس مجلس الوزرا الأسبق، بتحويل جزيرتى «الوراق والدهب» لمنافع عامة سنة 2000. فيما حصل الأهالى على حكم قضائى سنة 2002 يقضى بأحقيتهم فى أراضيهم يقول أهالى الوراق إن الدولة لا تملك إلا 30 فدان فى الجزيرة، و 30 فدان ملك لوزارة الأوقاف، ويسكن الأهالى على خمسة أفدنة.

سنة 2010 أصدرت حكومة أحمد نظيف قرارا بترسيم وتوقيع الحدود الإدارية النهائية لخمس محافظات، جه من ضمنها جزيرة الوراق بمحافظة الجيزة، وقررت الحكومة وضع خطة لتطويرها.

أثيرت القضية من جديد فى يونية من العام الجاري، عقب مؤتمر للرئيس عبدالفتاح السيسى جه بعنوان «إزالة التعديات على أملاك الدولة». اللى على إثره أصدر المهندس شريف إسماعيل قرار باستبعاد 17 جزيرة من تطبيق قرار رئيس الوزرا رقم (1969) سنة 1998 اللى كانت الجزيرة تعتبر بموجبه محمية طبيعية، فضلًا عن وضع خطة لتطوير الجزيرة وتحويلها لمنطقة استثمارية. وفى يونية الماضي، قدم عضوان بمجلس النواب عن دايرة أوسيم والوراق، محمود الصعيدى و أحمد يوسف مذكرة لشريف إسماعيل لتوضيح حقيقة ملكية الأهالى للأرض و أنهم ليسوا متعدين عليها. وأرفق الأهالى عقود ووثائق تثبت ملكيتهم للأراضي. صباح اليوم ال واحد من توجه عدد من قوات الأمن قالت أنها مكلفة بإزالة المبانى المخالفة على أرض الجزيرة، لكن انسحبت بعد اشتباكات عنيفة مع عدد من الأهالى أسفرت عن مقتل واحد من الأهالى و إصابة العشرات بينهم مدنيون و 31 من رجال البوليس حسب بيان وزارة الداخلية. ما هى مطالب اهالى الجزيره؟ يعانى أهالى الجزيرة من سنين من عدم وجود شبكات صرف صحى سليمة وتلوث ميه الشرب وعدم وجود مرافق عامة أو مستشفيات. كما أن الوسيلة الوحيدة للوصول والخروج من الجزيرة هيا «المعديات» وللتنقل بداخلها «التكاتك». 1 انشاء شبكه صرف صحى 2 انشاء كوبرى كوسيله نقل امنه 3 انشاء كافه المرافق الاداميه كالمستشفيات والمدارس و.......

سبب التسميه[تعديل]

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

مشاهير من القريه[تعديل]

الحته دى من الصفحه دى فاضيه, ساعد ف كتابتها.

شوف كمان[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]