المنتدى الاوروبي ڤاخو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


المنتدى الاوروبي ڤاخو[تعديل]

مقر المنتدى في شتيفت جوتڨايج Stift Göttweig في النمسا السفلى
الڤولكان الاوروبي اميكيو من الفنانة ڤاليسكا پيشكي برعاية المنتدى الاوروبي والنمسا السفلى عام ٢٠١٧

المنتدى الاوروبي السياسى ڤاخو اتعمل سنة ١٩٩٥ فى شتفت جوتڤيج فى حي كرمس فى النمسا السفلى. بيتنظم من النادى الاوربي ڤخو و الوزارة الاتحادية للشؤون الأوروبية ومع مكتب حكومة البلد بتاع النمسا السفلى(اللي هي محافظة من محافظات النمسا). المشرف هو باول ليندفاي.

التاريخ[تعديل]

١٩٩٥ بدأ المؤتمر مع وزير الخرجية الويس موك و النقيب ارڤين برول فى نفس السنة اللى النمسا انضمت فيها للاتحاد الاوربي بفكرة انهم يقوة تقارب الشعب المدني لاروبا و كقوة دافعة و ممان للمناقشة للقرارات الاوروبية و عشان توسيعهم. زى ماقولنا بيتنظم من الجامعية الاوربية لمنتدى ڤخو بس كمان بالتعاون مع الوزارة الاتحادية للشؤون الاوروبية و الدولية و مقر الحكومة المحلية للنمسا السفلى. التركيز على موضوع وضع السياسات الإقليمية لمنطقة الدانوب (زى النيل عندنا كده). بس اكتر حاجة هايتركز عليها هى السياسة الأمنية و التطورات الإقليمية والاقتصادية والثقافية. الكاتب النمساوي باول لندڤاي هو الموزيع و بيدير المناقشات من ساعت اول مؤتمر اروبي، الى بدأ سنة ١٩٩٥.

على مر السنين شاركو كتير من السياسين الوربيين المعروفين فى المناقشات.

إنشاء ومنظمة[تعديل]

المنتدى الاوروبي ڤاخو عند من ١٩٩٥ كل سنة ندوة الثانوية إتأسس بهدف إن التفكير عن يزيد. السبب كان إنضمام النمسا مع الاتحاد الأوروبي بعد الانتخبات في يوم ١٢ يونيو ١٩٩٤. المكان شتفت جوتڤيج فى ڤاخو إختر أزد، أولاً عشان أهمية الدين المسيحي في السياسة الأوروبية وثانياً أهمية قرب المواطنين لأوروبا. حكومة البلد بتاع النمسا السفلى هي البتأسيس ندوة كل سنة. غير كدة المنتدى بيشتغل مع "المعهد النمساوي للسياسة الأوروبية والأمن الأوروبي"، وكمان شريك مع المؤسسات التعليمية. المنتدى الاوروبي ڤاخو بيدعم من الرعية المختلفة زي رايفايزن (ال هو بنك نمساوي) أو وزارة التجارة النمساوية وجمعية تانية.

اول عشر سنين ١٩٩٥-٢٠٠٤[تعديل]

بعد ست سنين من سقوط الستار الحديدي و إعادة توحيد أوروبا، اتنفز اول اجتماع مناقشة للمنتدى الاروبي ڤاخو فى سنة ١٩٩٥ فى منطقة اسمها بنيديكتينرشتيفت جوتڤيج. اول عشر سنين النقيب ارڤين برول و ڤولفجنج شوسل اللى كان مستشار حاضرو المنتدى. و كانو موجدين كل سنة من ١٩٩٥ لحد ٢٠٠٤. الهدف من المنتدى هو ان ينجزو حاجة فى مساهمة التوحيد الاوربي.

بسبب توسيع الاتحاد الاوروبي بنضمام عشر دول تانيه فى سنة ٢٠٠٤ بقت محافظة النمسا النمسا السفلى عامل مهم سياسيا وجغرافيا فى وسط اوربا. القضاء التدريجي على الحدود مع الدول المجاورة زى جمهورية التشيك وسلوفاكيا بقى ممكن تنفيزه. عشان كده مدينة النمسا السفلى نظمت يوم ١ مايو ٢٠٠٤ "يوم التلات دول" مع جرانها. "التحاد الاوربي ال٢٥" كان الموضوع الاساسى للسنادى للمره العشره فى المنتدى الاوربي.

المنتدى الأوروبي ٢٠١٣ و ٢٠١٤ - أزمة والديمقراطية[تعديل]

وزير الخارجية مشايل شبيندليجر (وصط) مع رئيس الوزراء اڤيتشا داديتش (سربيا), شمال, وهاشم تاهشي (كوسوفو), يمين.

٢٠١٣[تعديل]

المنتدى الاوروبي ڤاخو كان في الايام ١٥ و ١٦ يونيو في ٢٠١٣ وكان بيدور عن الأزمة الإقتصادية في دول الاتحاد الأوروبي. مع شعار "الأجمة العادة - حدود الأوروبا الجديدة" بدقة مناقشة مبن كذا سياسي من دول البلقان و الاتحاد الأوروبي والنمسا. مهم أوي في السنة دي كان الموقف الحساس الهوا مقبلة الحكماء صربيا وكوسوفو. وزير الخارجية مايكل سبيندليغر هو إلي كان السبب في مؤبلة إيفيكا داسيتش وهاشم تاتش و عمل معاهم خطوة كبيرة لطريق الاتحاد الأروبي . ضيوف الشرف ميكيل حرز-كسترنك، إرفين برول، يوهانس هان و فالديس دومبروفسكيس كانو موجودين وألو الخطاب بتعهم يوم السبت.

٢٠١٤[تعديل]

يوم ١٧ و ١٨ مايو ٢٠١٤ كان المنتدى الاوروبي ڤاخو، تحت شعار "الديمقراطية في أوروبا - احنا عندنا الاختيار". في سنة ٢٠١٤ كانت المناقشة عن الاختلاف أوكرانيا مع روسيا ووضع السياسة الأمنية الأوروبية

كمان مره قدرنا نكسب حضور اسمى معروفة زى ارڤين برول، الفرد جوسنباور، سيبستين كورس، يوهننس هان و مايكل شبيندلاجر. رئيس الوزرا الصربي أليكساندر ڤوتشيش كان لازم يعتذر عن حضوره للمنتدى الاروبي بسبب كارثة الفيضانات فى صربيا. جه بداله السفير الصربي برو جانكوڤيتش

المنتدى الأوروبي ٢٠١٥[تعديل]

Aleksandar Vučić

موضوع المنتدى الأوروبي ال-٢٠ "أوروبا وصلت لحدودها؟ دور أوروبا في العالم". من أهم المتحدثين الى كانو موجودين في الندوة كانو وزيره الدفاع الجورجي تيناتين خيداشيلي،المفوض الاتحاد الأوروبي يوهانس هان، ورئيس الوزراء الصربي أليكساندر فوسيك ورينهولد ميترلينر. في أخي الحفلة إرفين برول باول ليندفاي جالو جيزة، الهي "تمثال سانت ليوبولد"، مكافأة شكر لي وجود و إذاعة من أول ندوة. السنادي كنت كمان أول مرة يكون في جائزة الدولة الأوروبية في الندوة

المنتدى الأوروبي ٢٠١٦[تعديل]

فى سنة ٢٠١٦ المنتدى الاوربي ڤاخو كان من يوم ١١ لغيت ١٢ يونيو. المره دى كان عنوان المنتدى "اوربا - فى الخير متجمعين ،فى الازمات متقسمين". زى كل مره بول لندڤاى كان المزيع. من المواضيع اللى اتكلمنا فيها كانت ازمة اللاجئيين، خطر القومية و الشعوبية و دور اوربا فى الاقتصاد. المدعوين كانو شخصيات من السياسة و الاعمال و الثقافة و الاعلام، زى وزير الخارجية النمساوي سيباستيان كورتس، محافظ ارڤين برول، وزير الخارجية البلغاري دانييل ميتوڤ و ناس كتير تانيه.

المنتدى الأوروبي ٢٠١٧[تعديل]

المنتدى الأوروبي في ٢٠١٧ كان تحت شعار "قرب الشعب في أوروبا. و كان في أربع مجموعة بربع موضع مختلفة. - الأمن: " الاستراتيجية العالمية للاتحاد الأوروبي: ازاي تئدر تساعد الاتحاد الأوروبي على انها تحافظ على الأمان - الإقليمية: "أوروبا هي التنوع والتبعية : القرارات فعالية و أريبة للشعب " - الاقتصاد: "مبين آسيا والولايات المتحدة: ازاي لأوروبا تقدر على التحدي -ثقافة: "كل حاجة ثقافة؟ المهاجرة والديمقراطية سلطة القانون في التوتر

مواضيع المنتدى الأوروبي ڤاخو في سنة ٢٠١٧ كانو ليأول مرة محضرة ليجمعه فينا (جمعة في النمسا) ومع ويكيميديا النمسا. الخطابات إلي كانو بيتنقشو فيها في جوتڤيج بيتكتبب من الطلاب بمدار المحضرة النمساوية بشكل الموسوعيزز غير كدة المنتدى اترجم ليكذا لغة زي اللغة الإنجليزية واللغة الهنغاريا و غيرو.

شباب فى المنتدى الاوربي[تعديل]

Spindelegger

فى سنة ٢٠٠٤ فى الذكرى العشره للمنتدى الاوربي ڤاخو، يوهنا ميكل-ليتنر اللى كانت المسئولة بشغل الوزير الإقليمي، الشؤون الاجتماعية و الشغل و العيلة فى النمسا السفلى عملت جلسة عامة للشباب. الشباب فى سن ١٨ و ٢٥ سنة اتعزمو لللجلسة العامة للشباب ٢٠٢٥ من الخمسه وعشرين داولة. كان المطلوب ان يقوه و يشجعه التزام الشباب بموضوع اوربا ده و يكون ليهم اتصال شخصي ليهم.

"احنا لوحدنا كلام، مع بعض قصيدة. اوربا مش لازم تفضل كلمة، اروبا لازم تبقى قصيدة."

-ارڤين برل: الذكرى التذكارية ال١٥ للمنتدى الاوربي ڤاخو

طلبة جامعة سانت بولتن اشتغلو فى ٢٠١٦ على اربع مفاهيم علاقات عامة للمنتدى الاوربي ڤاخو، اللى كانو عبر عن استراتيجيات وسائل الاعلام و الانشطة الصحفية قبل، فى واقت و بعد الندوى. الهدف كان ان السفارات بتوع المنتدى الاوربي يتواصلو اكتر من خلل الامكانيات التقنية. شوية اجرائت اتخدو من المفاهيم و اتنفزو زى ماهمة.

مصدر[تعديل]

  • Europa-Forum Wachau (Hrsg.): 5 Jahre Europa-Forum Wachau. 1995 bis 1999. Redaktion: Mag. Brigitte Karner, 1999
  • Europa-Forum Wachau (Hrsg.): Jubiläumsfestschrift Europa-Forum Wachau. 10. Europa-Forum Wachau. Schwerpunkte, Diskussionsbeiträge und Zitate aus den Jahren 1999 bis 2003. Redaktion: Mag. Brigitte Karner, 2004
  • Europa-Forum Wachau (Hrsg.): Jubiläumsfestschrift 15. Europa-Forum Wachau. Schwerpunkte, Diskussionsbeiträge und Bilddokumente aus den Jahren 2004 bis 2009. Wissenschaftliche Beratung und Erstellung des Festschrift-Textes: AIES - Austria Institut für Europa- und Sicherheitspolitik, Maria Enzersdorf 2010

روابط[تعديل]

مراجع[تعديل]