المسجد الحرام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
المسجد الحرام
A packed house - Flickr - Al Jazeera English.jpg

البلد
Flag of Saudi Arabia.svg
المملكه العربيه السعوديه[1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى مكه  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الطراز عماره اسلاميه  تعديل قيمة خاصية الطراز المعماري (P149) في ويكي بيانات
بيتسع لـ 820000   تعديل قيمة خاصية السعة القصوى (P1083) في ويكي بيانات
الرمز البريدى 31982  تعديل قيمة خاصية الرمز البريدي (P281) في ويكي بيانات
الأحداث الهامة حادثة الحرم المكى 1979  تعديل قيمة خاصية حدث هام (P793) في ويكي بيانات
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
معرض صور المسجد الحرام  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات

إحداثيات 21°25′21″N 39°49′35″E / 21.4225°N 39.826388888889°E / 21.4225; 39.826388888889  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[2]
A packed house - Flickr - Al Jazeera English.jpg

المسجد الحرام:هو أهم مسجد وموجود فى وسط مكة المكرمة فى غرب المملكة العربية السعودية، ويوجد فى وسط المسجد الحرام الكعبه وهى أول بيت وضع للناس لكي يطوفوا به ويسعون بين الصفا والمروة ، والمسجد الحرام هذا أقدس منطقة على وجه الارض عند المسلمين. والمسجد الحرام قبلة الاسلام والمسلمين فى صلاتهم. سمّيَ بالمسجد الحرام لتحريم القتال فيه منذ ان دخل النبي (صلى الله عليه وسلم) لمكة وهو منتصر. والصلاة فيه بمائة الف صلاة فيما سواه. القرآن ذكر "اِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَالَمِينَ " (ال عمران: آية 96)والمسجد الحرام هو اول المساجد الثلاثة اللى تشد اليها الرحال. المسجد الحرام، والمسجد النبوي في المدينة المنورة، المسجد الاقصى.

المسجد الحرام فى العصور[تعديل]

قبل الاسلام[تعديل]

حسب الاعتقاد الاسلامي، اول واحد بنى الكعبة هو ادم علية السلام لكنها تدمرت ولم يعد في مكانها اي دليل على وجودها الى أن دل الله تعالى ابراهيم عليه السلام على مكانها . القرآن قال: (واذ بوأنا لابراهيم مكان البيت أن لا تشرك بي شيئاً وطهر بيتي للطائفين والقائمين والركع السجود).وقد كان هذا أمر الله لسيدنا ابراهيم(عليه السلام). وذكر القرآن الكريم بناء ابراهيم وابنه اسماعيل للكعبة. وسيدنا جبريل(علية السلام) قد أتى لسيدنا ابراهيم بالحجر الاسود، لكنه لم يكن أسود. بل كان كان أبيض جدا. كما قال النبي محمد صلى الله عليه وسلم في الحديث الشريف. وبعد هذا تمت اعادة بناء الكعبة في عهد قريش، بعد عام الفيل بعد ثلاثين سنة -بعد ما حدث حريق كبير فى الكعبة نتيجة محاولة امرأة من قريش استعمال البخور فيها، اندلع حريق بداخلها مما جعل هيكلها ضعيف وعرضت للسقوط، وقد جاء سيل أطاح بأجزائها- أعادت قريش بناء الكعبة من جديد.

عصر الرسول محمد صلى الله عليه و سلم[تعديل]

بعد ما فتح الرسول محمد صلى الله عليه وسلم مكة أزاح ما كان بالكعبة من أصنام، وكان يغير ردائها ويزينها، ولكنه لم يقم بعمل تعديل على عمارة الكعبة وما حولها، وكما أنه لم يُرجِع الكعبة كما كانت عليه في عصر سيدنا ابراهيم عليه السلام.

عهد الخلفاء الراشدين[تعديل]

فضل المسجد الحرام على حاله طول خلافة ابو بكر وبعد ذلك ، عمر بن الخطاب اراد يوسعوا المسجد الحرام بعد ما زاد عدد الحجاج للمسجد الحرام فى السنة فاشترى البيوت اللى بجوار المسجد، ووسّع بالتوسعة بساحة المطاف وعمل أبوابً يدخل منها الحجّاج والمعتمرين ليطوفوا حول الكعبة وكان عمر هو اول واحد فصل مقام ابراهيم عن جسم الكعبة ليسهل الطواف ويحمى مقام ابراهيم .وبعد ذلك فى عهد عثمان بن عفان سنة 26 هـ، وسع المسجد مرة اخرى وايضا بنى للمسجد أروقة وكان اول من بنى للمسجد الحرام أروقة. المسلمين مأمنين أن المسجد الحرام هو المكان الذي أُسريَ بالنبي منه الى المسجد الأقصى مثل ماورد فى سورة الاسراء فى القرآن:"سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنْ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ اِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا اِنَّه هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ".

أبواب الحرم[تعديل]

كان اول باب للمسجد الحرام هو باب بني شيبة

والنبي محمد صلى الله عليه وسلم كان يدخل من هذا الباب لأنه يقابل الكعبة أما مقام ابراهيم عليه السلام.

بوابات البيت الحرام[تعديل]

البوابين جمع (بوّاب) وهو الذي يجلس عند باب المسجد لحراسته ومد ايد المساعدة للمعتمرين والحجاج والزائرين. الا أنه فى سنة (830هـ) فى قرار امروا فيه بفتح أبواب المسجد الحرام وازال البوابين اللى كانوا من القضاة والفقهاء وأن يضعوا مكانهم الفقراء والمساكين.

عدد أبواب المسجد الحرام (25 باباً) منها اربع أبواب رئيسية هى:

  • باب الملك عبد العزيز
  • باب الملك فهد
  • باب الفتح
  • باب العمرة

وأبواب فرعية منها :باب أجياد، وبلال، وحنين، واسماعيل، والصفا ، وبني هاشم، وعلي، والعباس، وباب النبي، والسلام، وبني شيبة، والحجون، والمعلاة، والمدعى، والمروة، والمحصب، وعرفة، ومنى، والقرارة، والفتح، وباب عمر، والندوة، والشامية، والقدس، والمدينة، والحديبية.
مرافق المسجد الحرام
المسجد الحرام فيه:

الأذان[تعديل]

المسجد الحرام له مؤذنين واللى اشتهروا باللأذان فى المسجد الحرام خلال القرون الثلاثة الماضية السادة ال العباس اللى من درية الصحابي عبد الله بن عباس رضي الله عنهم, ومنهم الشيخ الشريف محمدح سن بن احمد العباس مؤذن المسجد الحرام فى منارة باب العمرة والشيخ الشريف ابراهيم بن محمد حسن بن احمد العباس وابنه المؤذنين فى المسجد الحرام الشيخ الشريف ابو قصي ماجد بن ابراهيم العباس والسادة ال العباس الهواشم هم اقدم المؤذنين بالحرم المكي وايضا ال ريس .

لينكات برانيه[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. مُعرِّف مشروع في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/projekte/76072.htm — تاريخ الاطلاع: 1 اغسطس 2018
  2.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف خريطة الشَّارع المَفتُوحة (OSM) (P402) في ويكي بيانات Empty citation (help)