اللغه الديموطيقيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اللغه الديموطيقيه
،  و
،  و
 



الحقبة 3500 ق.م - 394 م
الترتيب
النسب [[لغات |]]


 
  
   
    
     
      
       
        
         
          
           
            
             
              


الكتابة الديموطيقية من حجر رشيد

الكتابة الديموطيقية Demotic هى واحده من الخطوط المصرية القديمة اللى كانت تستخدم فى تدوين النصوص الدينية، ونصوص تدريب الكتبة والرسائل والوثائق القانونية والتجارية عند قدماء المصريين.[1][2][3] وهو خط مبسط من الخط الهيراطيقي.

معنى الاسم[تعديل]

وقد اشتق ده الاسم من الكلمة اليونانية (ديموس δημός) والنسبة منها (δημοτικός ديموتيكوس) وتعني «الشعبي». ولا يعني ده المسمى الربط بين ده الخط وبين الطبقات الشعبية فى مصر، وإنما هو خط المعاملات اليومية .

تطورها واستخدامها[تعديل]

الخط الديموطيقي اللى ظهر من القرن الثامن قبل الميلاد واستمر لحد القرن الخامس الميلادي، يمثل المرحلة الخطية التالتة بعد الهيروغليفي والهيراطيقي، وجاء ظهور ده الخط نتيجة لتعدد الأنشطة وكثرة المعاملات وخصوصاً الإدارية منها اللى تحتاج لسرعة فى الإنجاز. وقد كتب ده الخط على مادتين رئيستين وهما البردي والأوستراكا (الشقافة).

تطورت الديموطيقية فى مصر السفلى (الوجه البحرى) خلال الأسرة السادسة والعشرين؛ ويرجع تاريخ أقدم وثيقة (معروفة) مكتوبة بالديموطيقية إلى السنة الحادية والعشرين من حكم الملك بسماتيك الاول.

وقد تطورت الديموطيقية من الهيراطيقية، وكانت تكتب مثلها: من اليمين إلى اليسار. كمان أن النصوص الديموطيقية كانت تدون بالحبر، وباستخدام فرشاة من البوص على أوراق البردي. وكانت تدون أيضاً على الخشب أو الكتان، أو تنحت فى الحجر أو المعدن.

وقد بقت الديموطيقية كتابة الاستخدام اليومي، بداية من منتصف القرن الثامن قبل الميلاد؛ وحتى القرن الرابع الميلادي.

مصادر[تعديل]

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)
  3. {{cite web}}: Empty citation (help)
  • نور الدين، عبد الحليم. اللغة المصرية القديمة. د.م.: 2002.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: