العياط

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث

العياط بلد جنوب الجيزة وتعتبر زراعية وحدودها من النيل لحد الطريق الصحراوي الغربي.. مساحتها كبيرة وفيها إمكانيات كبيرة تؤهلها انها تزدهر زي الشباب الكتيرة ومساحة الصحراء اللي ممكن تتزرع لقربها من النيل غير الطرق المحورية الهامة اللي بتوصل الصعيد للقاهرة والعاصمة الجديدة ده غير الآثار والكنوز المدفونة تفتح عشر متاحف وتجذب السياح الحلوين..

بلاد مركز العياط[تعديل]

العياط مركز لقرى زى العطف و منشيه فاضل و البليده واللشت وجرزا وكفر عمار وبرنشت و طهما والمساندة وغيرها من القرى.. وتعددها أكتر من مليون ونسبة الشباب العامل من الجنسين كبيرة جدا.

سكان[تعديل]

اهل العياط بيتكلمو مصرى باللهجة الجنوبية قليلا.. فيها عدد كبير الموظفين والعمال في القاهرة و6 أكتوبر وحلوان والعاصمة الإدارية الجديدة ومعروفة بالصنايعية المهرة.

العياط مركز كبير بيضم قرى وعزب ونجوع وكفور غير المدينة. تشترك في حدودها مع الفيوم غرب وبني سويف جنوب والنيل في الشرق العياط بلد مهملة وفيها كمية سلاح كبيرة والأمن فيها ضعيف و مافيهاش غير مصنع واحد حكومي وشوية مصانع صغيرة.. بس هي تجارية وسوقها كبير طول الاسبوع وبيحضروا تجار من كل محافظات مصر وشغلها التجاري كويس. رغم أنها بلد الزراعة فيها كتير وممكن يبقى فيها استثمارات كبيرة لان موقعها مميز جدا وتعتبر محطة نقل بين الصعيد والقاهرة والعاصمة الإدارية الجديدة عشان الطريق الإقليمي بيمر منها. العياط فيها عدد ضخم من الشباب بيشتغلوا في أماكن بعيدة عن بيوتهم ود مسببلهم تعب وارهاق وبيشكوا من المسافة ووقت الطريق الطويل. العياط على مسافة 45 دقيقة تقريبا لكلا من

  1. مدينة 6 أكتوبر.
  2. القاهرة شمالا.
  3. العاصمة الإدارية الجديدةشرقا.
  4. حلوان والمعادى شرقا.
  5. بني سويف جنوبا.
  6. الفيوم غربا.

بيقال أن العائلة المقدسة عدت على العياط وليها ذكر في الإنجيل والعذاراء ليها موقف مع احد السكان فيها.