العصر الصاوى

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


العصر الصاوى

العصر الصاوى او العصر المتأخر Late Period of ancient Egypt هو العصر اللى يسمى بعصر النهضة المصرية أو عصر الأسره السته و العشرين فى الحضارة المصرية الفرعونية اتسمى العصر الصاوى او العصر السايسي نسبه لمدينة سايس اللى كانت مقر الحكم.

وهو عصر يعود تاريخه للقرن التاسع قبل الميلاد واللى استمر لقرابة ال 138 سنه، فحدثت فيه نهضة ملموسة فى الحضارة المصرية وتم فيه توحيد الأقاليم الواقعة غرب الدلتا مع وجود بعض الأراضي اللى بقيت مقسمة.

وهو العصر اللى نجح فيه ملوك مدينة سايس أو صان الحجر فى الدلتا فى تحرير البلاد من السيطرة الآشورية نهائيا على ايد بسماتيك الاول. ــ بسماتيك كان فى أول الأمر أميرا على ساس "صا الحجر" على ايد الآشوريين.

ملوك الاسره المصريه السته والعشرين[تعديل]

حكم مصر الكتير من الملوك الفراعنة فى العصر الصاوى، وكان لكثير منهم إنجازات رائعة خلدها التاريخ وهم :

العيله السته والعشرين
الفرعون تواريخ
تفناخت التانى 380 - 362 ق.م.
نخاو با 678 - 672 ق.م.
نكاو الاول 672 - 664 ق.م.
بسماتيك الاول 664 - 610 ق.م.
نكاو التانى 610 - 595 ق.م.
بسماتيك التانى 595 - 589 ق.م.
ابريس (وح اب رع) 589 - 570 ق.م.
احمس التانى 570 - 526 ق.م.
بسماتيك التالت 526 - 525 ق.م.

العيله المصرية السته والعشرين[تعديل]

العيله السته والعشرون (أو العيله السايسية) من تاريخ مصر والعيله تنحدر من العيله التالته والعشرين. و حسب نسخة افريكانوس الأمينة لمجلد مانيتون, العيله اتألفت من تسع ملوك أولهم ستفيناتس (اى تف ناخت التانى) و آخرهم بسماتيك التالت. أفريكانوس كان صحيحا فذكر أن بسماتيك الاول ونكاو الاول حكما مصر للمدتين 54 سنه و تمن سنين.

الأسر السته و عشرين ولغاية الاسره الواحد و تلاتين بيتسمى العصر المتأخر من تاريخ مصر القديمة. و العيله السايسية كانت آخر عيله مواطنة (من أهل البلد) بتحكم مصر قبل الغزو الفارسى و كان مقر حكمها سايس الايام دى صان الحجر.

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: