الطوخى توفيق

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الطوخى توفيق
معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد 10 يوليه 1925  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 22 اغسطس 1984 (59 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه
مصر  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه ممثل  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
المواقع
السينما.كوم صفحته على السينما.كوم  تعديل قيمة خاصية معرف السينما.كوم للأشخاص (P3136) في ويكي بيانات

الطوخى توفيق ( 10 يوليه 1925 - 22 اغسطس 1984) هو اشهر كومبارسات المعارك والخناقات فى السينما المصريه.

هو دوبلير ومصمم ومنفذ معارك و ممثل مصرى. درس الميكانيكا، اشتغل من صغره مع اخته الفنانة سميحة توفيق بالسيرك مع ابوهم، لاكن استهوته المعارك الفنية ومشاهد الأكشن فأبتدأ فى السينما دوبلير وبعدها قدم أدور صغيره زى واحد من افراد عصابة، او فرد فى مجموعة القتال اللى بتضرب البطل فى مشهد الحلقة فى فيلم (بين ايديك) زى .

اتدرج فى مهنة المخاطر لغاية ماأسند ليه مهام تنفيذ المعارك فكون فرقته الخاصة اللى نجحت فى التصميم بأفلام (صلاح ابو سيف) و(حسام الدين مصطفى) وغيرهم من المخرجين. اشتغل فى الخمسينات فى افلام مميزة زى: «ابن حميدو» مع اسماعيل ياسين، «رصيف نمرة 5» مع فريد شوقى، «الساحرة الصغيرة» مع سعاد حسنى، «نص ساعة جواز» مع شاديه، ولكنه حقق رواج اكبر فى فترة السبعينيات لما انتشرت الافلام التجارية اللى بتعتمد على الإثارة والكوميديا، فقدم يقارب من نص اعماله فى الفترة دى ومنها: «رجال بلا ملامح» مع ناديه لطفى، «البنات والمرسيدس» مع يوسف فخر الدين، «فيفا زلاطا» مع فؤاد المهندس.

قدم الطوخى ما يقارب 108 اعمال سينمائية، كمان قام بتصميم معارك الكتير من الافلام، يذكر منها (الغول) لفريد شوقى، و(البحث عن المتاعب) لعادل امام و(ضربة شمس) لنور الشريف و(طابونة حمزة) اللى كان اخر الافلام اللى عمل بها.

ومن اولاده المستمرين فى نفس المهنة ” مصمم المعارك ” مصطفى الطوخى .

[1]