الطقوس الليتورجيه المسيحيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
Jan Babjak SJ.jpg

الليتورجيا المسيحيه او (القداس) في المسيحية تستخدم الكلمة اليونانية، "ليتورجيا" للاشارة الى الطقوس الدينية، بمختلفها وغالبًا ما يقصد بها الاسرار السبعه المقدسه أو أشباه الأسرار. أصول الكلمة يونانية وهي مؤلفة من قسمين تعني العمل الجماعي، أي مجموعة الأعمال من صلوات وتسابيح وترانيم وحركات يقوم بها المؤمنون داخل الكنيسة اضافة الى الكهنة، بهدف تسبيح الخالق أو استذكار قضية معينة. لا يشترط توحيد الليتورجيا، بين المناطق والطوائف، بل هي مختلفة باختلاف الثقافات والطقوس، وعبر التاريخ تم طباعة هذه الطقوس في كتب محددة، بهدف قنونتها، وقد عدلت هذه الكتب مرّات عديدة من حيث تحسين اللغة أو تعديل الحركات الرمزية بحيث تغدو أكثر وضوحًا ولتتناسب مع تطورات الزمن الراهن والثقافة الجديدة.

من الناحيه الفنيه بتشكل الليتورجيا مجموعه فرعيه من الطقوس و بتشير كلمه الليتورجيا اللى بتعنى أحيانا باللغه الانجليزيه "خدمه" لطقس رسمى ممكن يكون مفصلاً بيسنه اللى بيفهمو أنفسهم على أنهم بيشاركو فى عمل الهى.

لاكن نتيجة لتنوّع الأمم المسيحيه ففى الغالب بيكون لكل أمة طقس خاص بيها يعنى مجموعة أناشيد أو آداب مسيحية و لغة مستعملة في الصلاة و نوع معين من الموسيقى الكنسيه أو الفن أو النمط المعمارى و هوا بيعتبر "طقس" على سبيل المثال: الطقس الأرمنى الطقس القبطى الطقس السريانى, الطقوس دي ما بتعنيش خلافات بين الطوايف لكن اختلافات و تنوعات "ثمار من شجره واحده".

انواع الليتورجيا (القداسات)[تعديل]