الشيطان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الشيطان

الشيطان Devil هو كائن خارق للعادة يعتبر تجسيد للشر فى كثير من الثقافات والأديان باختلاف المسميات وفي أحيان كتيره عدو ونقيض للإله فهو ممثل الشر وكل ما ينطوي تحته من أفعال وأفكار فى حرب مقدسة أو كونية مع قوى الخير وأدق المصطلحات الفلسفية لوصف علاقة الشيطان بالإله هيا الثنوية. فالإله يمثل قوى الخير والنور اللى تقاتل لأجل نجاة الأرواح البشرية من شر الشيطان وأعوانه.

تختلف التسميات من ثقافة للتانيه فهو إبليس فى اسلام الإسلام و‌لوسيفر فى المسيحية أما اليهودية فهو واحد من أعضاء المحكمة الإلهية ليهوه ويُعتبر كمان ملاك ساقط فى المسيحية ويسمى كمان عزازل، وفي الإسلام هو من الجن يغوي البشر لارتكاب الذنوب والمعاصي بحق الإله. يلعب الشيطان دور محوري فى الأديان التلاته بالتحديد فارتبط اسمه بالكفر والهرطقة وكل ما ممكن اعتباره كذلك حسب المعتقد والدين.

الشيطان هو ملاك ساقط

الشيطان ، المعروف كمان باسم ابليس ، ويُطلق عليه لوسيفر فى المسيحية ، هو كيان فى الديانات الابراهيميه اللى بيغري البشر بالخطيئة أو الباطل. فى اليهودية ، يُنظرلالشيطان على أنه وكيل خاضع لله ، وعادة ما ينظر ليه على أنه استعارة مجازية عن "النزعة الشريرة". فى المسيحية والإسلام ، يُنظر ليه فى العاده على أنه ملاك ساقط أو جن تمرد على الله ، بس يسمح له بسلطة مؤقتة على العالم الساقط ومجموعة من الشياطين. فى القرآن ، بيعتبرالشيطان ، المعروف كمان باسم إبليس ، كيانً مصنوع من النار اتطُرد من الجنة لأنه رفض الانحناء قدام آدم المخلوق جديد وحرض البشر على الخطيئة بإصابة عقولهم بالوسواس ("الإيحاءات الشريرة") .