الحزب العلمانى المصرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


الحزب العلمانى المصرى - تحت التأسيس-، حزب بيسعى إن تكون مصر دولة ديمقراطية حديثة متقدمة في كل المجالات، يكون فيها العدل والمساواة والأمان، وتنعم بالسلام الداخلي والإقليمي والدولي، تعتمد على العلم والعمل انها تحقق الرخاء، بيتولد كل مواطنيها أحرار متساوين في الكرامة والحقوق، بعقل وضميرا ولازم يتعاملوا مع بعضهم بروح الإخوة، ويتبنى المبادئ دى:

  1. الفصل ما بين الشأن الديني والشأن السياسي: بيتمسك الحزب بمبدأ الفصل بين الدين والسياسية (العلمانية)، عشان الدولة تكون على مسافة متساوية من كل المصريين، ويضمن ظبط أداء مؤسساتها؛ فتركز المؤسسات الدينية لرسالاتها الدعوية التعددية السامية، وماتتدخلش في سلطات الحكم أو مؤسسات الدولة.
  2. المواطنة الكاملة: بيدعم الحزب المواطنة الكاملة، وإن يكون كل المواطنين المصريين متساوين قدام القانون، ليهم الحق في حماية متساوية قصاد أي تمييز أو تحريض ع التمييز، زى التمييز عشان العرق أو اللون أو النوع أو الدين أو المعتقد.
  3. حرية التفكير والضمير والاعتقاد: بيؤمن الحزب أن لكل شخص الحق في حرية التفكير والضمير والاعتقاد، وإن لكل شخص الحق في حرية الرأي والتعبير، كمان بيدعم حرية الفن والإبداع والابتكار وحقوق الملكية الفكرية، وحرية الصحافة والإعلام وتداول المعلومات.
  4. الإعلان العالمي لحقوق الإنسان: الإعلان العالمي لحقوق الإنسان مرجع أساسى للحزب، وبيلتزم الحزب بكل قرارات الأمم المتحدة اللى ليها علاقة بالحريات العامة.
  5. الحزب سياساته ليبرالية: وشايف إن الاتجاه الاقتصادي الرأسمالي والاندماج ف السوق العالمي وتشجيع الاستثمار الحر طرق ناجحة في تحقيق النمو والرخاء الاقتصادي.
  6. حرية المشاركة السياسية: كل فرد له الحق ف المشاركة السياسية يا إما مباشرة او عن طريق ممثلين مختارين اختيار حر، وكل شخص له نفس الحق اللى لغيره في التعين ف الوظايف العامة، كمان بنشتغل على تدعيم المشاركة السياسية الفاعلة والتمثيل العادل للمرأة والشباب والأقليات وكل فئات المجتمع المصري اللى بتعاني من التهميش.
  7. التعليم والبحث العلمي: بنحرص على الارتقاء بمستوى جودة التعليم والبحث العلمي، على أساس ينمي العقلية العلمية والنقدية الحرة ويدى الاجيال القادمة الفرصة للتنافسية العالمية.
  8. التصدي للفكر المتطرف والتكفيري: بيسعي الحزب لتدعيم جهود الدولة ف التصدي للفكر المتطرف والتكفيري، ونشر ثقافة التسامح وتعميق روابط الوحدة والاخوة بين كل ولاد مصر.

سايت[تعديل]

الحزب العلماني المصري