انتقل إلى المحتوى

البهاجافاد جيتا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
البهاجافاد جيتا
(بالانجليزى: Shrimad Bhagavad Gita تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
 

اللغه سانسكريتى   تعديل قيمة خاصية لغه العمل او الاسم (P407) في ويكي بيانات
المترجم تشارلز ويلكينس ،  وفرانكلين ايدجيرتون ،  وبول ديوسين ،  وسارفيبالى راذاكريشنان ،  واكناث ياسواران [1][2]،  وفينوبا بهافى ،  ورامبهادراتشاريا   تعديل قيمة خاصية المُترجِم (P655) في ويكي بيانات

البهاجافاد جيتا أو بْهَجفَد غجيْتَا (بالسنسكريتية: भगवद्गीता)، وبالانجليزى: The Bhagavad Gita، هو الكتاب المقدس في الهندوسية، وهو الحوار الذي جرى بين السيد أو الرب المبارك كريشنا وأرجونا عند بداية المعركة، وهو عبارة عن 700 بيت أو آية تقع في ثمنتاشر فصل، ويعود تاريخه إلى قرابة الألف الثالث قبل الميلاد.

كلمة بهاجافاد تعني الله أو الرب أو الإلهي، وترمز إلى السيد كريشنا، وكلمة غيتا تعني المغناه أو القصيدة أو الأنشودة. معلم البهاغافاد غيتا هو الرب كريشنا اللى يقدسه الهندوس بوصفه مظهر من مظاهر الله أو براهما الخالق الأعظم ومانح الحياة، وينسبون إليه الشمس اللى تجري بسببها الحياة.[3][3][4] وهوثالث ثلاثة آلهة عِظام، وهم: فيشنو، وشيفا. وتسمى كمان الأوبانيشاد وهي الجزء الأخير في مجموعة من الكتابات الهندوسية اللى تُسمى الفيدات «جمع فيدا». والبهاغافاد غيتا هي من أشهر الإضافات إلى المهابهاراتا الموجوده في الكتاب السادس، وهي الآن أكثر النصوص الهندوسية المقدسة شهره وتشكل جوهر الديانة الهندوسية الحديثة.

كريشنا يسند صخرة غوفردهان [Govardhan hill]
مجموعة مخطوطات من البهاجافاد غيتا من القرن التاسع عشر.
أرجونا وسوبهادرا.

رسمت الوحة من قبل راجا رافي فارما.
لوحة من القرن الثامن عشر توضح اختيار أرجونا الجلوس مع كريشنا بدلاً من جيشه
ديوناكري أم (هندوسية) ديفاناغاري أُم وهو رمز مقدس في الهندوسية والجينية والبوذية. يوضع عادة في بداية النصوص الهندوسية كعلامة تعجب تقرأ قبل وبعد قراءة نصوص الفيدا وفي السابق قبل الصلاة أو المانترا أو اليوغا.

مراجع

[تعديل]