الام المسيح

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الام المسيح
 

جزء من العهد الجديد   تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
بيتكون من اكليل الشوك   تعديل قيمة خاصية بيتكون من (P527) في ويكي بيانات
معرض صور الام المسيح  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
أيقونة آلام المسيح، وهي مركبة من تصور أربعة أحداث: من الأعلى وإلى اليمين: القبض على يسوع على جبل الزيتون من الأعلى وإلى اليسار: جلد يسوع من الأسفل وإلى اليمين: حمل الصليب من الأسفل وإلى اليمين: الصلب

في المسيحية، آلام المسيح (من أواخر اللاتينية: العاطفة «المعاناة، الدائمة» [1]) هي الفتره الأخيره القصيره في حياة يسوع بداية من دخوله المنتصر إلى القدس وتنتهي بصلبه ووفاته يوم الجمعة العظيمة.

وتشمل هذه الفترة أحداث أخرى، العشاء الأخير، معاناة يسوع في حديقة جثمانى، واعتقاله من قبل كهنة السنهدرين، ومحاكمته أمام بونتيوس بيلاطس. تعرف تلك الأجزاء من الأناجيل الأربعه اللى تصف هذه الأحداث باسم «روايات الآلام». في بعض المجتمعات المسيحيه، يتضمن ذكرى العاطفه كمان ذكرى حزن مريم ، والدة يسوع، يوم جمعة الأحزان.

يوجد تفاصيل آلام المسيح في الأناجيل الكنسية الأربعة، ماثيو، مارك، لوقا وجون. ثلاثة من هؤلاء، ماثيو، ومارك، ولوقا، المعروفين باسم الأناجيل السينوبتيكية، يقدمون روايات متشابهة للغاية. يختلف إنجيل يوحنا قليلا في روايته.

أيقونة لآلام المسيح، تفاصيل توضح (يسار) شارة القيادة و (يمين) الصعود إلى غولغوثا (لوحة جدارية لثيوفان ذا كريتان، دير ستافرونيكيتا، جبل آثوس).
الصلب من قبل ألبريخت التدورفر
حجاب فيرونيكا ، لوحة للفنان دومينيكو فيتي (حوالي 1620).
المسيح كرجل الأحزان بقلم بيترو لورينزيتي ، ج. 1330 ( متحف لينديناو ، التنبورغ)
جريكو يسوع يحمل الصليب ، 1580.
تصوير فريسكو لمحاكمة وضرب يسوع (القرن السابع عشر ، كنيسة القديس يوحنا المعمدان ، ياروسلافل ، روسيا)
  1. "passion (n.)". Online Etymology Dictionary. Archived from the original on 28 يونيو 2017. Retrieved 17 February 2016. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)