اقوال الاباء

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اقوال الاباء
 

عمل ادبى  تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
دير السريان فى وادى النطرون فى مصر

اقوال الاباء او أقوال آباء الصحراء (لاتينية): Apophthegmata Patrum Aegyptiorum ؛ (باليونانية): ἀποφθέγματα τῶν πατέρων ، بالحروف اللاتينية: Apophthégmata tōn Patérōn هو الاسم اللى بيطلق على مجموعات نصوص مختلفة تتكون من قصص وأقوال منسوبةلآباء الصحراء و امهات الصحراء من القرن الخامس الميلادي تقريبا.ويعرف فى الكنيسه القبطيه الارثوذكسيه بكتاب بستان الرهبان

تتكون المجموعات من قصص الحكمة اللى بتوصف الممارسات الروحية وتجارب النساك المسيحيين الأوائل اللى يعيشو فى صحراء مصر. وعادة ما تكون فى شكل محادثة بين راهب أصغر سنا ووالده الروحي ، أو كنصيحة للزوار. ابتداء من التقاليد الشفوية فى اللغه القبطيه ، وكتابتها بعدين كنص يوناني. حظيت القصص بشعبية كبيرة بين الرهبان المسيحيين الأوائل ، وظهرت بأشكال ومجموعات مختلفة.

تم نقل الأقوال الأصلية من راهبلراهب ، رغم أن نسختهم الحالية تصف القصص ببساطة فى شكل "قال أبا العاشر ..." كما استقبل آباء الصحراء الأوائل وأمهات الصحراء الكتير من الزوار اللى يسعون للحصول على المشورة ، فى العاده عن طريق يسأل "أعطني كلمة ،يا ابى" أو "قل كلمه ، يا امى ، كيف يمكنني أن أخلص؟" بعض الأقوال هيا ردود على من يطلب الخلاص.

تم ذكر الكتير من آباء الصحراء البارزين فى المجموعات ، كان أب الصحراء الاولانى الانبا بولا ، وأشهرهم هو انطونيوس الكبير ، اللى انتقللالصحراء فى 270-271 بعد الميلاد و بقا معروف بأب ومؤسس الرهبنة الصحراوية. ، وكمان الانبا ارسينيوس الكبير ، والانبا بیمن ، والانبامقار الكبير من مصر ، والانباموسى الاسود. تتضمن الأقوال كمان 3 أمهات مختلفات ، أو أمهات الصحراء ، وأبرزها سينكلتيكا الإسكندرية. أثرت أقوال آباء الصحراء على الكتير من اللاهوتيين البارزين ، بما فيها القديس جيروم والقديس أوغسطينوس.

فهي الأقوال الكنسية اللى دعمت الرهبنة وبينت ناحيتيها النفسية والعملية فوفد على مصر من الشرق والغرب من دونوا الأقوال وأثبتوها بلغاتهم اليونانيه واللاتينيه والسريانيه وفتحت لهم دى التعاليم المسيحية المحضة الطريق إلي الرهبنة فساروا على هديتها وانسجوا على منوالها. فالرهبان القبط فى عصورهم الأولي عرفوا بالتقوى والتواضع فكانوا يشتغلو ويعلمون وجاءت أقوالهم بلغات مختلفة فى كتاب بستان الرهبان وكتب الآباء الحاذقون فى العبادة كمان فى سيرهم، ظهر فى مصر من القديسين الأقباط من لم يعرف العالم أقوى منهم شكيمة فى تثبيت المسيحية والكفاح ضد الوثنية.