اشهر قهاوى القاهره

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

قهوة الفيشاوى[تعديل]

يعد من أقدم المقاهي الشعبية فى القاهرة، ويعود تاريخ إنشائه لاكتر من مائتي سنه، سنة 1797، ومن عقود بقا المقهى معقل للأدباء والشعراء والفنانين والمثقفين، وكان من أشهر رواده جمال الدين الافغانى ومحمد عبده، و زاره الرئيس الجزائري عبدالعزيز بوتفليقه، الرئيس اليمني على عبدالله صالح، والأديب نجيب محفوظ، واحسان عبد القدوس، ويوسف السباعى، يوسف ادريس، والفنانين كمال الشناوى، وعزت العلايلى، وكمال الطويل، محمد الموجى وغيرهم.

يتكون المقهى من 3 غرف الحجرة الأولى بتتسما اوضه "البوسفور"، هيا مبطنة بالخشب المطعم بالأبنوس، وأدواتها من الفضة والكريستال والصيني، و كانت مخصصة للملك فاروق، وكبار ضيوف مصر من العرب والأجانب، وتانى الغرف، هيا اوضه التحفة، هيا مزينة بالصدف والخشب المزركش والعاج والأرابيسك والكنب المكسو بالجلد الأخضر، هيا خاصة بالفنانين، أما ال اوضه التالتة فتسمى اوضه القافية.

قهوة جروبى[تعديل]

هى قهوه عريقه وقديمه بميدان طلعت حرب بالقاهرة. اسسه جاكومو جروبى (بالإيطالية Giacomo Groppi ـ 1863 - 1947), سويسري جه ل مصر فى تمانينات القرن التسعتاشر. أنشأ مع ابنه مطعم ومتجر لبيع الحلوى يحملان اسمه فى وسط القاهرة, أحدهما بميدان طلعت حرب (سليمان باشا سابقا), والتانى بشارع عدلي. تضاعف النجاح بعد ما افتتح محلين أصغر واكتر بساطة يقدم فيهما الشطائر والحلوى والمشروبات وقوفا على الطريقة الأمريكية، كما لم يكتفِ جاكومو بالمحلاّت ال 4 فكان يعمل على توصيل طلبات خارجية مثل إقامة الولائم فى بيوت الوزراء والكبراء.

قهوة الحرافيش[تعديل]

لم يتوقف نصيب المقهى من نجيب محفوظ على اقتباس اسم واحد من أشهر رواياته، اللى يعدها النقاد يعتبر ملحمة تجسد روح الحارة الشعبية،لكن وضع على مدخله تمثال لمحفوظ، ويتميز مقهى الحرافيش الواقع فى بداية شارع الملك فيصل فى الجيزة، بواجهته الخارجية المميزة بالأشجار اللى تحيطها.. ويحرص كل مساء على تقديم برنامج ثقافي متنوع، يجمع بين العزف والغناء لنماذج من التراث الغنائي المصري والعربي.

التصميم الداخلي للحرافيش فريد من نوعه؛ فهو يتكون من 6 أركان، كل منها يأخذ اسم واحد من رموز الثقافة فى مصر: ركن ليوسف إدريس، وركن نجيب محفوظ، وآخر للكاتب محمود السعدنى، كمان ركن يضم صور الراقصة بديعه مصابنى، وصور ام كلثوم، ومنيره المهديه، بالإضافة لركن لبيرم التونسى، أما الركن البدوي فيتميز بديكوراته البدوية وطابعه العربي. ويحتوي المقهى على مكتبتين واحده للكتب والتانيه للصحف اليومية.

قهوة البورصة كافيه[تعديل]

مجموعة من المقاهي المجاورة لمبنى البورصة المصرية بوسط البلد، اللى تشغل شوية شوارع من محمد فريد، لحد شارع قصر النيل، ل ميدان طلعت حرب، وبامتداد شارع طلعت حرب، لحد ميدان التحرير، متخلله شارع شريف، وهو الموقع اللى كان عمل علىأهّل المقهي ليلعب دور بارز فى ثورة 25 يناير، وتعد المقهى مركز تجمع الشباب ومثقفي وسط البلد والحركات الثورية والاشتراكية.

قهوة ريش[تعديل]

من أهم مقاهي المثقفين والأدباء فى مصر فى منطقة التحرير، ويقع بشارع طلعت حرب بوسط القاهرة، ويعود تاريخ إنشائه ل سنة 1908، واشتهر قديما بتوافد كبار الكتاب والصحفيين والفنانين ليه بصفة يومية، لتناول فنجان القهوة.

كانت تعقد جلسات نجيب محفوظ الأدبية مع ندوات العقاد فى زمان آخر، وتوفيق الحكيم فى زمان تالت، ويجري تبادل الحديث فى السياسة والاقتصاد وقضايا المجتمع المصري على مناضده،  علشان كده تزين جدران "ريش" بصور هؤلاء المشاهير.

لعبت "ريش" دور وطني، سنة 1919، كانت مكانا تكتب فيه المنشورات والمطبوعات وقت الثورة، وهو ما تؤكده "المطبعة" اللى اتلقا عليها من سنين داخل بدروم المقهى. ويكتمل الطابع الوقور لـ"ريش" بعدم إدراج الشيشه على قائمة المقهى.

قهوة الزهراء[تعديل]

قهوة "الزهراء"، فيعد تانى أقدم المقاهي فى منطقة الحسين بعد "الفيشاوي"، ويقدم مجموعة من العازفين على الناي والعود يعزفون الموسيقى الشرقي. وتفتح "الزهراء" أبوابها 24 ساعة فى اليوم.

قهوة أم كلثوم[تعديل]

يقع فى شارع عرابي المتفرع من شارع رمسيس، روح أم كلثوم تسيطر على المكان، تشدو "الست" صباحا ومساء بروائعها الخالدة، بالإضافة للوحة مسجل عليها تاريخ أم كلثوم وأشهر أغانيها والمحطات المهمة فى حياتها، ولوحة جدارية لها، هيا تمسك بمنديلها الوردي، بالإضافة لركن يضم الكثير من صورها النادرة مع أقطاب الغناء أمثال فريد الأطرش وصباح وفيروز وعبد الحليم حافظ ومحمد عبد الوهاب.

قهوة زهرة البستان[تعديل]

تعلن "زهرة البستان" عن نفسها بلافتة "ملتقى الأدباء والفنانين"، وظل المقهى، القريب من ميدان طلعت حرب بوسط البلد، مفتوحًا على مدى 80 سنه على مصراعيه قدام الشعراء والأدباء، وبه كان يعقد نجيب محفوظ ندوته كل ثلاثاء، وأبدع عليه علاء الاسوانى "شيكاجو"، و"عمارة يعقوبيان"، وغيرهما.. فضلا عن الشعراء امل دنقل واحمد عبد المعطى حجازى.

قهوة الحرية[تعديل]

على بعد خطوات من مقهى "ريش" و"زهرة البستان" يطل على ميدان الفلكي فى شارع مظلوم مقهى "الحرية"، ويتميز بمساحته الكبيرة، ويتميز بركن خاص للبيرة، وكان الظباط الأحرار من أشهر رواده وعلى رأسهم الرئيس الراحل أنور السادات، والفنانين أحمد رمزي، ورشدي أباظة، وشكرى سرحان.

قهوة الحرية أنشأه (يوسف افندى) فى شارع مظلوم باب اللوق، سنة 1936 وسط القاهره بالقرب من ميدان التحرير برأس مال 350جنيها وبدأ الشغل بالمقهى فى يونيه 1936.[1]

كان أشهر رواده زكريا احمد والظباط الاحرار خاصة انور السادات، ورشدى اباظه واحمد رمزى وشكرى سرحان.[2]

قهوة التكعيبة[تعديل]

من أحدث المقاهي فى وسط البلد مقهى "التكعيبة"، بشارع حسين المعمار اللى يحاول الحفاظ على نوعية معينة من رواده مثل المخرجين والكتاب والفنانين التشكيليين،اللى يمثلون أغلبية بسبب وقوع المقهى وسط عدد من قاعات الفن التشكيلي مثل قاعة: المشربية، وتاون هاوس، وكريم فرنسيس، ومن أشهر رواد التكعيبة جورج البهجوري، اللى يأتي له علشان رسم اسكتشاته، وهو يدخن الشيشة وبيتكلم مع أصدقائه فى السياسة والفن.

قهوة السنترال[تعديل]

كان يقع بميدان الأوبرا وهو دلوقتى جزء من ملهى صغير فى الميدان نفسه، وده الملهى يضم مقهى من دورين ويعرف باسم "كازينو الأوبرا"، واستضاف لعدة سنين الندوات الأدبية لنجيب محفوظ كل يوم جمعة.

قهوة الاندلسيه[تعديل]

تم تأسيس ده المقهى سنة 1986 ،كمان يتميز لأجواءه الهادئة، ويتواجد بـ 15 شارع 26 يوليو، وأسعار مشروباته الساخنة والباردة مناسبة ومتلائمة فى متناول الجميع.

القهاوى التاريخيه[تعديل]

  • قهوة قشتمر بالضاهر
  • قهوة نوبار
  • قهوة البوستة بالعتبة الخضراء
  • قهوة أفندية بحى الأزهر
  • قهوة وبار اللواء
  • قهوة البلغارى بباب اللوق
  • قهوة التجارة بشارع محمد على
  • قهوة متاتيا فى ميدان العتبة
  • قهوة القزاز قريب من الموسكي
  • قهوة المضحكخانة فى حي السيدة زينب
  • قهوة عرابى بميدان الجيش
  • قهوة الفن قدام مسرح نجيب الريحاني
  • قهوة سى عبده
  • قهوة الكتبخانة شارع محمد علي
  • قهوة عكاشه شارع محمد علي
  • قهوة أنديانا فى الدقي

مصادر[تعديل]