ابراهيم رجب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
ابراهيم رجب
معلومات شخصية
تاريخ الميلاد 31 مايو 1931  تعديل قيمة خاصية تاريخ الميلاد (P569) في ويكي بيانات
تاريخ الوفاة 30 ابريل 2017 (86 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الوفاة (P570) في ويكي بيانات
مواطنة
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية بلد المواطنة (P27) في ويكي بيانات
الحياة العملية
المهنة ملحن  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات


إبراهيم رجب (1931 - 2017) Ibrahim Ragab ملحن مصري، اتولد في حي السيدة زينب بمدينة القاهرة في سنة 1931 انتسب إلى معهد الموسيقى العالي في مصر، ليتخرج منه في سنة 1958، وعمل فى مسرح العرائس.

أما في سنة 1950 التقى بسيد مكاوى ودرس الموسيقى فى المعهد العالي للموسيقى العربية. وفى سنة 1968م تم اعتماده فى الإذاعة ولحن لنخبة من المطربين والشعراء والمسرح والسينما. بدأ حياته الفنية من خلال شاشة التلفزيون المصري حيث ظهر اسمه في أول عمل مسرحي بعنوان "غرام بنجر بيحب طماطم" مدته 15 دقيقة. وكان ذلك أول عمل يتقاضى عليه مبلغ وقدره 60 جنيهًا، كما قدم أعمالًا مسرحية أخرى مثل "عفاريت من ورق" و "علي التبريزي" و "أبو علي". توفى في سنة 2017.

لحن "مجاريح" لمحمد رشدى. كما لحن "يابلدنا لا تنامى"، و"من قلب المواكب" لعبد الحليم حافظ، وكلاهما من تأليف عبد الرحمن الابنودى. كما لحن من كلمات الأبنودي "يا بيوت السويس" (غناء محمد حمام) و"انا عايز صبيه" لمحرم فؤاد.

كانت أولى ألحانه هي "القمر مش زي الدهب" تأليف صلاح جاهين. لحن للتلفزيون مسلسلات فرافيرو، وبطوط الغلباوي، وبوجي وطمطم، ولحن للسينما أفلام منها الظريف والشهم والطماع، والكيت كات.