أحمد خالد مصطفى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
أحمد خالد مصطفى
معلومات شخصيه
الجنسيه Flag of Egypt.svg مصر
الحياه العمليه
المدرسه الام جامعة القاهرة
المهنه كاتب روائي وصيدلي
اللغات المحكيه او المكتوبه اللغة العربية

أحمد خالد مصطفى هوا روائي مصري.

سيرته[تعديل]

أحمد خالد مصطفى كاتب وروائي مصري، اتولد سنة 1984م، في المدينة المنورة في المملكة العربية السعودية، اتخرج بعدها من كلية الصيدلة من جامعة القاهرة، وكتب مجموعة من الأعمال الروائية، واتميزت رواياته بالنجاح، وفي البداية اكتفى بنشر رواياته على الإنترنت، وبعد كدا قام بطباعة أول عمل روائي له، وبعض رواياته أحدثت جدل كبير، وبشكلٍ عام أحمد خالد مصطفى من الكتاب الذين أبدعوا في أدب الرعب.[1]

مؤلفاته[تعديل]

نشر أحمد خالد مصطفى مجموعة من الروايات:

  • رواية أنتيخريستوس، صدرت سنة 2015م، الرواية من الروايات المثيرة للجدل، لأنها بتضم مجموعة من المعلومات والأسرار، وكمان اعتمدت على العديد من المعطيات الدقيقة، وناقشت الرواية بشكل أساسي الماسونية وازاي نشأت عبر التاريخ وعن خبايا الماسونية، والحقائق التاريخية اللي يعرفها الكل، لكن الكاتب أحمد خالد مصطفى شكك فيها.
  • رواية أرض السافلين، وبتتكلم عن رحلة العوالم السبعة في أرض السافلين.
  • مطعم اللحوم البشرية وحكايات أخرى،وهي مجموعة قصصية من سلسلة "الشيطان يحكي" اللي بدأ المؤلف فيها الكتاب.
  • ليالي الجحيم، هيا بالاشتراك مع أحمد الملواني وإسلام عبد الله وأحمد عبد الفتاح وريهام هشام.[2]

روايته أنتخريستوس[تعديل]

لخص الرواية "عمر جمال الدين الكيلاني": رواية انتيخريستوس هي رواية خيالية صدرت سنة 2015 واللي كتبها أحمد خالد مصطفى، هي رواية جميلة بتجمع بين الخيال والواقع. اولا كلمة - انتريسخستوس- هي كلمة لاتينيه معناها المسيح الدجال، ودا هو المحور العام اللي بتدور حوله أحداث مجريات الرواية. الكاتب جمّع أحداث الرواية في مزيج خيالي جميل ومشوق بين عالم الجن في العالم التاني وعالمنا الواقعي، بحيث بدأت أحداثها من النمرود اللي إلتقى بيه أول مرة الشيطان وازاي بدأ نزول السحر في بابل والعراق.

وبتشرح الرواية كمان ازاي حارب الإسلام السحر والشعوذة، واليهود في العصور، الذهبية بالإضافة لظهور نزعة المؤامرة والحروب الصليبية اللي غالبا ما كانت في الشرق الأوسط ودور اليهود في السيطرة على الشعوب والحكومات من الأزل وعلاقته بالسحر والشياطين ومحاولة السيطرة على العالم. بحيث ان مجريات أحداث الرواية ممتدة لعصرنا الحالي وكمان وصفت دور اليهود الكبير اللي كان في تكوين أوروبا، الجديدة العلمانية في عشره قرون الاخيرة. لغاية عالمنا الحديث وبدء الاختراعات التكنولوجية، وظهور موجات الراديو، وبتحكي الرواية في النهاية عن استعمال وسائل الاعلام لخروج المسيح الدجال.[3] [4]

المراجع[تعديل]

  1. من هو أحمد خالد مصطفى بواسطة: م.محمد الحصان - آخر تحديث: 08:51، 28 مارس 2019 من هو أحمد خالد مصطفى
  2. حوار مع أحمد خالد مصطفى، مجلة المعرفة 2011
  3. تلخيص عمر جمال الدين الكيلاني، مجلة الديار اللندنية 2020
  4. أعلام وشخصيات مصرية - خالد احمد مصطفى تاريخ الولوج 20 مايو 2010 [وصله مكسوره] Archived 21 August 2011[Date mismatch] at the Wayback Machine.