Chicken Invaders "الفراخ الغازيه" (لعبه)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير


بالمصري (الفرخة) عنوان Chicken Invaders هو عنوان سلسلة shoot 'em up video games. تطوير استديوهات التفاعل و الإفراج عن Microsoft Windows , Mac OS X و Linux systems. دلوئتي في 4 ألعاب Video game في سلسلة جنبا إلى جنب مع تلت طبعات خاصة. الموضوع الرئيسي من اللعبة هو معركة بين مركبة فضائية مكافحة وحيدة و سبائ متتطور التكنولوجيا المتخصصة مع الفراخ المرتادة للفضاء لتدمير الأرض

chicken invaders[تعديل]

هي أول لعبة Video Game في السلسلة بسيطة جدا: المستويات بتتكون من 10 وافيس (موجات) من مهاجمة فراخ الفضاء. الموجات لا تختلف أبدا , و الحفاظ فنفس الترتيب موجة بعد موجة, بس في كل موجة بتصعب أكتر. الأعداء (الفراخ) بتنزل بيض من تحت لازم تهرب من البيض دة. اللاعب بيحتاج لجمع الهدايا عشان يرفع السلاح الأساسي. ممكن أن تتم ترئية سلاح الابتدائية بيوصل لـ8 مستويات. ممكن يلعب اللعبة لاعب أو أتنين. ممكن لللاعب أنو يستخدم الصواريخ. الصواريخ مابتتخدش بسهولة بس هي مابتئضيش علي كل الفراخ. اللعبة معندهاش قصة فوئ الوصف الواحد ممكن يوصقها فجملة وحدة.

Chicken Invaders 2: The Next Wave[تعديل]

الجزء التاني من اللعبة هو اللعبة التانية في السلسلة. ممكن يتلعب بلاعب واحد أو أتنين. اللاعب بيسوء السفينة الفضائية لوحدو و لازم يخلص علي الفراخ من النظام الشمسي. اللعبة فيها 11 مستوي. كل واحد منهم في 10 موجات (waves) من مهاجمة غير عادية. الفراخ طول الوئت بتحاول تهرب من المهاجمة. اللاعب ممكن ياخود العناصر الي بتساعدة في اللعبة. الأسلحة ممكن تتغير لما تاخد الهدية الي بتغير السلاح. و ممكن تاخد الهدية الي بتكترلك السلاح مهما كان نوعة. الأسلحة و الهدايا بتيجي من أول مستوي في اللعبة لغاية أخر مستوي. بعد ما تئتل الفراخ بينزل بدلها دبابيس فراخ مشوية لما تجمع منها 50 تاخود ضاروخ.

Chicken Invaders 3: Revenge of the Yolk[تعديل]

بتضم اللعبة الرئيسية ، بالإضافة لطبعات عيد الفصح وعيد الميلاد. الجزء التالت مشابه للجز التاني (ممكن 4 يلعبوها مع بعض عشان اللعب الجماعي) فيها 120 موجة ، في 10 مستويات. و كمان عشر 10 علاوات (Bonuses). الأسلحة ليها 11 مستوي طاقة.

Chicken Invaders 4: Ultimate Omelette[تعديل]

الجزء الرابع مشابه للانتقام من صفار البيض. الجزء الرابع فية 12 مستوي و 120 موجة (waves). الأسلحة الي فالجزء الرابع الأسلحة كلها ماعدا سلاح واحد مشابهين للجزء التالت. اللعبة فيها مفاتيح أحيانا بتنزل ممكن تفتح بيها حجات زي أنواع أسلحة تانية من الأسلحة.