نهر الراين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
نهر الراين

نهر الراين بالالمانى (Rhein) هو نهر فى اوروبا بيمر فى سويسرا وفرنسا والمانيا وهولندا بيعتبر الراين من اهم واطول الانهار فى القارة الاوروبية كلها اسم النهر جاى من الكلمة السيلتية Renos اللى معناها حاجة جارية.

بيحتل الراين مكانة مهمة فى التاريخ الاوروبى بوجه عام وفى التاريخ الالمانى بشكل خاص عشان كان بيشكل على مدى 400 سنة الحدود الرئيسية بين بلاد الرومان والقبايل الجرمانية وكمان اتبنت على الناحية الغربية منه مدن المانية وفرنسية كتيرة على الضفاف بتاعته وبسبب ده حصلت حروب ونزاعات كتيرة بين المانيا وفرنسا كل بلد كانت عايزة تسيطر على المنافذ بتاعة النهر وفضلوا كده لحد ما خلصت الحرب العالمية التانية.

الطول الاجمالى للراين بتاع 1320كم و بيغطى مساحة 252000 كم مربع والراين مربوط بانهار اوروبية تانية مهمة زى نهر الدانوب و نهر الرون و مارن وكل ده بيخليه مجرى ملاحى داخلى جامد جدا. المراكب الهولندية والالمانية بتنقل فيه الفحم ومشتقات البترول والحبوب وخامات المعادن.

وعلى الرغم من التلوث الموجود فى حتت منه الا انه لسه بيحتفظ بجماله الطبيعى و مفيش برنامج سياحة لاوروبا يخلى من زيارته وكمان فيه قلاع المانية وفرنسية على الضفاف بتاعته وده بيدل على اهميته التاريخية.

فيه اساطير اوروبية كتيرة مربوطة بالنهر ده كمان زى اسطورة جنيةالبحر