نقاش:اسرائيل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

على فكرة اسرائيل دولة دينية مش ديموقراطية زى ما حضراتكوا كاتبين واعتقد إن فى كذا دليل واضح جدا

على الكلام ده وشكرا  41.91.14.250

انا مش شايف على خريطة فلسطين الحقيقية اي اسم لاسرائيل, دي فلسطين مش اسرائيل يابا ,احنا اتهبلنايا جدعان ولا ايه؟ ممكن بكرة واحد من الناس يحكي عن مصر اثيوبيا, ده كلام ده ؟

  • هما حكام اسرائيل رجال دين و لا مدنيين ؟ و فيها انتخابات حره بينتخب الشعب فيها ممثليه فى الكنيست و الحزب اللى بيحكم و لا مفيهاش ؟. الدوله الدينيه معناها رجال الدين هما اللى بيحكمو. فيه فرق مابين دوله دينيه و دوله ليها ديانه رسميه معينه. تحياتى و شكراً على اهتمامك. Samsam22 (مناقشه) 17:57، 30 نوفمبر 2011 (يو تى سى)

على كده معنى كلام حضرتك إن مصر الديانة الرسمية ليها هيا الإسلام ....ولا إيه؟؟؟ 41.91.14.250

  • حسب الدستور المصرى الديانه الرسميه فى مصر هى الاسلام. Samsam22 (مناقشه)
MiddleEast.A2003031.0820.250m.jpg
BritishMandatePalestine1920.png
Palestine
Flag of Palestine - long triangle.svg
Dome in Jerusalem The Capital City Of Palestine
1 Palestine Pound 1939 Obverse.jpg
عملة فلسطينية معدنية.jpg
British Mandate Palestinian passport.jpg

محتوى مش دقيق أو مضلل[تعديل]

سلامات، آسف أنا ما بتكلمش مصري كويس بس ححاول، موضوع حدود إسرائيل وكون ليها حدود مع الضفة الغربية وغزة مش دقيق، الخط الفاصل بين الضفة الغربية ومناطق 48 (لا يمكن إستخدام إسرائيل هنا عشان أصلا ده موضوع الخلاف في تعريف الحدود) هو مش خط حدودي، يعني التنقل عبره مش بيتم زي ما بيتم عبر حدود دولية، ولا تعريف الضفة إنها مناطق فيها عرب هو تعريف مقبول، معلش لازم يكون فيه شوية إتساق في ويكيبيديا مصري، والناس إللي في المناطق دي في منهم مستوطنين كتيير، والتعريف الوحيد الممكن إعتباره صح هو إنها مناطق تحت السيطرة الإسرائيلية لو فيه رفض لإستخدام كلمة إحتلال لو فيه أسباب، والسلطة الفلسطينية إللي هي سلطة حكم ذاتي وإمتداد للإدارة المدنية الإسرائيلية لمنطقة يهودا والسامرة. يعني وصف العلاقة هناك محتاج دقة سنتين. وبالتالي المقال محتاج يختار هي حدود إسرائيل إيه بالضبط ويقول علاقتها بالحوليها بالضبط. وده طبعا شائك سنتين، بس الصيغة الحالية بتوحي إنه الضفة هي شيء جمب إسرائيل وفيه شوية "عرب"، بعدين المقال بيخلط بين الديانة اليهودية والديانات في المنطقة والقومية اليهودية والقوميات الأخرى في المنطقة، الصياغة مهمة جدا هنا لإنها بتمس موضوع إسرائيل والحقيقة هي اللي عاملة كل القلق بخصوص البلد دي. إسرائيل دولة أكتر سكانها من أصول يهودية (لأنه الإسرائيليين *اليهود* (مع التحفظ) بيعرفوا نفسهم بهوية القومية اليهودية ومش بالهوية الدينية) وفيه مليون وشوية (أو تلاتة تقريبا مع الضفة أو خمسة لو مع غزة) من اصول شرق متوسطية سواء كانت عربية أو تركية أو مصرية أو فلستية أو أو أو، معظمهم بيستخدموا إنهم فلسطينيين عشان يعرفوا عن هويتهم، ومعظمهم بيستخدم الهوية العربية برضه بالإضافة طبعا للهوية الدينية بتاعت كل واحد فيهم، بس مش كلهم مسلمين أو مسيحيين أو دروز أو يهود، في كتير منهم مش متدينين (يعني زي ما بيتقال عليهم كده كفار، بس من أصول كانت مسلمة أو مسيحية أو أو) بس المعظم عنده هوية ثقافية دينية ما ده لا شك فيه. بعدين حتة الحرب برضه منقوصة بشكل يعني أشبه بالمتعمد، لما إسرائيل أعلنت الإستقلال سنة 48 وبدأت بعمليات تطهير عرقي وتهجير للسكان وقامت الحرب مع جيوش الدول اللي حوليها (إللي تحركت بإتجاهها فبالتالي ممكن نعتبر الجيوش هاجمت إسرائيل، بس معلش، الجيش الإسرائيلي هاجم الناس إللي مش معاه، في الحقيقة ممكن تعتبرها حرب أهلية لو رافض إنها تعتبر حالة إستعمارية، بس تعتبر إنها إستقلال جه وراه هجوم من الجيوش العربية والمصرية فيه هجص حبتين بكل مقاييس الدقة يعني. بعدين يعني إيه حاجة متل "وأخدت إسرائيل القدس وضمتها لدولتها" هو ده نتيجة حرب 67؟ مش ده إجتزاء سنتين تلاتة؟ هو المقال بيحاول بشده ما يتكلمش عن الضفة وغزة وعلاقة إسرائيل بهم مثلا؟ ولا سينا مثلا (كون المقال بوكيبيديا مصري، يعني معلش الحتة دي مهمة)، الحديث عن الضفة الغربية بيتكرر مرة تانية وبإصرار على عدم توضيح هي إيه دي. حاجة كدة جمب إسرائيل وليها نفس العملة وفيها شوية عرب (معلش مستفز شوية من النقطة دي)، وبعدين برضه بينط لما يتكلم عن "المنطقة اللي حوليها" إللي بتوصل فيها نسبة الأمية ل 60 بالمية؟ هي إيه "المنطقة" دي؟ معلش، يتقال مصر، هي مصر بس اللي وضعها سيء للدرجة دي، الضفة الغربية وغزة لو مش عاوزين تحسبوها على إسرائيل وتحسبوها على "المنطقة اللي حوليها"، فيها نسبة أمية منخفضة جدا بالمقاييس العالمية، الأردن فيها نسب أمية قليلة، وبرضه لبنان ومش متأكد سوريا. فمعلش، المقال كده شكله مضحك وعامل حدق.

تعليق على مواضيع المستخدم[تعديل]

السلام على من اتبع الهدى اولا يا رمسيس مواضيعك فارغة لانه مجرد عرض لما تفكر فيه و ليس لما يوجد في الواقع و انت تكتبها انطلاقا من احاسيسك و افكارك التي تدل على تعصبك الديني و الفكري ثانيا اني اود ان اعرب عن اسفي ان هناك من يدافع عن الكيان الصهيوني العدو في الدول العربية و خصوصا في مصر بغض النظر عن الديانة فهل تظن انه ادا قامت دولة اسرائيلية سوف تعيشون في امن و سلام و سوف يتم القضاء على الوجود الاسلامي ولكن هدا مع الاسف خطا كبير لان اسرائيل تريد ان تسيطر على الاراضي المصرية ابتداء من النيل و ستترك لكم ما تبقى على ان تكونوا تحت سيطرتها التامة و عندما ستحاولون استرجاع اراضيكم ستقضي عليكم و هدا لن يحدث بالطبع لان المسلمين حتى و ان لم يكونوا عربا فلن يتخلوا عن شبر من الاراضي الاسلامية التي استطاع المسلمون دخولها ثالتا ان فلسطين تبوات في التعليم مراتب جد متقدمة عربيا و دوليا اما العدو الصهيوني فقد تفوقت عليه الجامعة الفلسطينية اضافة الى انني اظن ان عليك ان تفتخر بما انجزته انت و ما انجزته بلدك و ليس بما انجزه الغير فهدا هو سلاح الضعيف لا يقوى على شيء سوى المباهاة بما فعله غيره و اريد ان اعلمك انه ليس هناك دولة اسرائيليةولن تقوم ما دام هناك مسلمون و اعلم عزيزي انه حتى و ان مات صلاح الدين الايوبي فانه سيخرج منا مليون صلاح الدين و ابو بكر الصديق و علي وحينها ستعرفونهم فتمتعوا و قولوا ماشئتم و افعلوا ما شئتم مادمنا صامتين لاننا عندما سنقوم سوف تدفعون اضعافا مضاعفة ان قلت لك هدا فليس من باب النقاش و لكن من باب الاعلام لان مثلك سيكون النقاش معهم عقيما .

القدافي  صدق حين قال " سنحارب اسرائيل حتى اخر جندي مصري " مع احتراماتي لكل المصريين المسلمين اللدين يؤيدون القضية الفلسطينية و يدعون الى اقامة شرع الله في البلاد الاسلامية و لاسيما الجزية . --صلاح الدين الايوبي (مناقشه) 16:04، 28 يونيه 2013 (يو تى سى)

المسااااااااااااااااااااااحه[تعديل]

لو سمحتوا حوشوا كلمه دوله من تعريفكم لاسرائيل دى مستعمر وكمان المساحه المفروض ان ميكونش فى مساحه الموضوع غايه فى الخطوره