نقابة المحامين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

نقابة المحامين موجودة بالقاهرة في شارع رمسيس على مسيرة بسيطة من محكمة النقض مكونة من شوية الناس اللي بيشتغلوا في قضايا الناس قدام المحاكم. وليها مجلس يرأسه نقيب المحامين. ولها فروع عبارة عن نقابات بالمحافظات عشان تخدم المحامين وتساعدهم وكل نقابة فرعية ليها مجلس ورئيس نقابة. وللنقابة جمعية عمومية مكونة من كل المحامين اللي اسمهم متقيد بالجداول .. والجمعية العمومية هيه اللي بتنتخب مجالس النقابة بس مش من حق المحامين الجزئيين اللي تحت التمرين ينتخبوا اعضاء مجالس النقابة إلا بعد سنتين لمّا يتنقلوا لجدول المحامين الابتدائي.

والمحامي الشغال في المحاماة لازم يكون عنده أخلاق ، والأخلاق دي موجودة في قانون المحاماة وبتلزمه بأنه يكون أمين على مصالح الناس اللي بيوكلوه في قضاياهم..ويتعامل مع المحاكم والحتت الرسمية اللي بيقف قدامها باحترام

نقيب المحامين الحالي اسمه حمدي خليفة الراجل ده كان نقيب محامين الجيزة وكسب الانتخابات من اللي قبله وهو محامي نقض اسمه:سامح عاشور.

تاريخ النقابة[تعديل]

نقابة المحامين حاجة جديدة على مصر لأن رئيس محكمة الاستئناف كان بيعين كتبة بيقدموا له طلب عشان يتوكلوا عن الخصوم ومكنش ضروري مؤهل دراسي ولا انه حتى بيعرف القراية والكتابة ولكن مع السنين اتعملت نقابة وصدرت قوانين تنظم اشتغال المحامين. ومين يبقى محامي وشروطه واللي عليه من واجبات واللي ليه من حقوق.

والنقابة كانت دايما تتدخل في سياسة البلد وهموم الجماهير .. وعشان كده بعض الناس بيعتبروها قلعة الحقوق ..وفيه ناس تانية رافضة تدخلها لانه بياثر على شغل المحامين ومصالح الناس.. لأن المحامي دوره الدفاع عن مصالح أفراد وليس مصالح المجتمع كله..

شوف كمان[تعديل]