نعوم شبيب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
نعوم شبيب

معلومات شخصيه
الميلاد 28 نوفمبر 1915 [1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره [1]  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 13 مايو 1985 (70 سنة)[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


مونتريال [1]  تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المدرسه الام جامعة القاهره   تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه مهندس معمارى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
اعمال بارزه برج القاهره   تعديل قيمة خاصية اعمال بارزه (P800) في ويكي بيانات

نعوم شبيب ( Naoum Chébib ) كان معمارى و مصمم مصرى رومى كاثوليكى و واحد من المهندسين المصريين الرئيسيين فى عصره و ابو العماره الحديثه فى مصر و مهندس انشاءات و مقاول ومبتكر, و هوا من اصول لبنانيه من الجيل التانى, اتولد يوم 28 نوفمبر سنة 1915 فى القاهره , مصر و اتوفى يوم 13 مايو سمة 1985, مونتريال , كندا و كان ليه شركه نعوم شبيب, للعماره و الانشاء و المقاولات اللى اتاسست فى سنة 1940, مراته ارليت شبيب و عنده اربع اولاد.

برج القاهره

التحصيل العلمى[تعديل]

  • بكالوريوس فى الهندسه المعماريه (مع مرتبه الشرف) سنة 1937
  • الماجستير فى هندسه الميكانيك والتربه سنة 1954
  • ماجستير فى الهندسه الانشائيه سنة 1956
  • عضو فى قصر سام كيبيك للمهندسين كندا

اشهر اعماله[تعديل]

  • برج القاهره سنة 1961
  • مبنى جريدة الاهرام سنة 1968
  • اول ناطحاتين سحاب فى مصر
    • عماره ثابت ثابت (عماره بلمونت), (اتبنت سنة 1958) فى جاردن سيتى 30 دور
    • برج الراديو (اتبنت سنه 1954) شارع رشدى, 22 دور
  • عماره تشارلز كنتوز اتبنت سنة(1955) , 5 شارع بولس حنا, الدقى
  • سينما و مسرح على بابا
  • مدرسة القللى الخيريه
  • مبنى كايرو موتور لتجاره العربيات
  • كنيسه سانت كاترين , مصر الجديده
  • كنيسة سانت تريز , بور سعيد

حياته[تعديل]

ادار نعوم شبيب لتلاتين سنه تقريبا شركته الخاصه اللى ضمت حوالى خمستاشر موظف و فى اوقات معينه كان عدد العاملين فى كل مواقع الاشغال 1000 عامل, و كان نعوم شبيب معروف فى الوسط المهنى و المجتمع كله بالنزاهه و الكفاءه فى اعمال المعمار و الهندسه الانشائيه و المقاولات.

عرف نعوم شبيب يتغلب بجرأه و شجاعه على التحديات المعماريه و الانشائيه اللى واجهته بفضل كفاءته التقنيه العاليه.

فى بداية سنة 1950 ما كانش فى العاصمه المصريه مبانى اكتر من اتناشر دور لانها ما كانتش وقتها بتستخدم التقنيات الحديثه لبنا المبانى العاليه و ما كانش حدايجرؤ يبنى مبانى عاليه على ارض طينيه فى القاهره, و رغم ده كانت عند نعوم شبيب القدره الفكريه و الجراه لانشاء اول ناطحتين سحاب فى مصر.

سمحت خبره نعوم شبيب فى مجال الهندسه الانشائيه بتصميم و بنا برج القاهره اللى كان بيتطلب اساس متين بيرتكز على الطبقه الصخريه الموجوده على عمق 35 متر و بيتكون هيكل البرج من نصاب مركزى من الخرسانه المسلحه بتحيط بيه اربع اعمده, و من منصات مركبه واحده فوق بعضها على ارتفاع البرج بتساند الغلاف الخارجى للبرج اللى بياخد شكل متوازيات اضلاع متزايده الحجم من الخرسانه المسلحه.

تصميم السقوف المقببه الرقيقه من الخرسانه المسلحه و المسنده باعمده لمساحات كبيره, و هوا تصميم بيتطلب حسابات معقده و معرفه متعمقه بمواصفات الخرسانه, ابتدا من سنة 1946 و استخدمت قباب نعوم شبيب الرقيقه و الفرديه او المتعدده فى مختلف انواع المبانى, زى دار السينما "على بابا" و المبنى التجارى لشركه كايرو موتور و كتير من الكنايس, و فى سنه 1955 شارك نعوم شبيب نتائج ابحاثه مع زملاته فى امستردام بعد مؤتمر الاتحاد الدولى للخرسانه سابقة الاجهاد. (Fédération internationalle de la précontrainte FIP)

كان نعوم شبيب بيحب الخير و مرتبط بمجتمعه و حريص على تلبية احتياجاته و داه خلاه يقدم خدماته بدون مقابل لعدد من المشاريع, زى بنا مدرسه بكاملها كعمل خيرى فى حى القللى, و هوا حى فقير بالقاهره, و تصميم تلات كنايس هيا: كنيسة الحمل الطاهر "ايماكوليه كونسبسيون", القاهره و كنيسة سانت تيريز, بورسعيد و كنيسة سانت كاترين, بمصر الجديده.

و فى كندا, بين سنة 1974 و سنة 1977, اشتغل نعوم شبيب مهندس انشاءات لشركة "اس ان سى" للمشوره الهندسيه و استخدم كفاءاته فى انشاء قباب رقيقه من الخرسانه سابقة الاجهاد و من المشاريع اللى قام بيها, تصميم مبنى المركز النووى فى مدينه جانتيى.

قبة شبيب[تعديل]

كانت القبه الرقيقه من الخرسانه المسلحه بتمثل فى حد ذاتها ابتكار تقنى – و بلغت فى بعض الحالات 800 متر مربع اى 8600 قدم مربع, و الطريقه اللى استخدمت فى بنائها ما كانش لسها مثيل على ايد و اخترع نعوم شبيب طريقه تشكيل قالب على الارض من الطين على هيئة قبه, و تسليحه بقضبان من الصلب و صب طبقه رقيقه من الخرسانه المسلحه لحد تاخد شكل القالب و تغطى قضبان التسليح و بعد ما تنشف الخرسانه, بتنرفع القبه ببطء و بتوازى لحد تتحط فى موقعها النهائى على ارتفاع 12 متر (40 قدما). و اتسجلت الطريقه فى براءة الاختراع بالتسميه قبة شبيب

ابتكاراته[تعديل]

كمان ابتكر نعوم شبيب نوع خاص من الاساس بيصلح للاستخدام فى الاراضى اللى ما تتحملش الاثقال المركزه و النوع داه من الاساس بيزيد نقاط الدعم عشان توزيع الحمل على مساحه اكبر من الارض و كانت الاساسات المتشعبه مبنيه من الخرسانه المسلحه على هيئة قبه رقيقه قطعيه و مكافئه زائديه بارتفاع حوالى مترين (سته اقدام) و شكلت دى القوالب من الطين قبل التسليح بالقضبان و صب الخرسانه.

ابتكر المهندس المعمارى و الانشائى نعوم شبيب نوع من الركائز مزود بذراع و شديد التحمل لاستخدامه فى التسويه الدنيا و كانت الركيزه بتسمح ببنا اساسات متينه باستخدام وسايل بسيطه.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]


نعوم شبيب على مواقع التواصل الاجتماعى