مملكة أستورياس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

Coordinates: 43°21′45″N 5°50′35″W / 43.36250°N 5.84306°W / 43.36250; -5.84306

مملكة أستورياس
Flag of the Kingdom of Asturias.svg Escudo del Reino de Asturias (Modelo de la Bandera).svg
العلم
الشعار
معلومات عامة
العاصمه كانجاس دى أونيس - سان مارتن - برافيا - اوڤييدو
اللغه لاتينى - استوريانى
الديانه مسيحية كاثوليكية
نظام الحكم ملكى
تاريخ التأسيس 718 م
تاريخ النهايه 925 م
الخريطة
Location of the Kingdom of Asturias.PNG

مملكة أستورياس كانت أول كيان سياسى مسيحى فى شمال إسبانيا بعد انهيار مملكة الجوث. بعد وفاة الملك رودريجو في معركة جواداليتى و غزو المسلمين. مملكة أستورياس استمرت من سنة 718 لسنة 925 ، جت بعدها مملكة ليون لما الملك ألفونسو الثاني حول العاصمة الى اوفييدو.

الخلفية الأصلية لمملكة أستورياس[تعديل]

بداية مملكة أستورياس كانت في وسط و غرب اقليم جبال كانتابريا و المنطقة الوسطى من استورياس, أراضي استورياس كان فيها عدد من الشعوب في بداية العصر المسيحي

انهيار مملكة الجوث[تعديل]

سنة 689 غزا المسلمين معظم شمال غرب افريقيا. و بعد انتصار المسلمين ضد الجوث في معركة جواداليتى فى يوليه 711 م ابتدا المسلمين غزو شبه الجزيرة الايبيرية و عملو امارة او مقاطعة من الامبراطورية الاموية سموها الاندلس و عاصمتها كانت فى كوردوبا. بسبب التقدم السريع للمسلمين سيطرو على توليدو أول عاصمة للجوث الغربيين سنة 712 . و بعد كده اتقدم المسلمين لشمال ايبيريا و كل المدن اما غزاها المسلمين أو استسلمت ليهم . سنة 716 سيطر المسلمين على شبه الجزيرة ، لكن سيطرتهم على الشمال كانت بالإسم مش فعليه لان عدد من المناطق فى شمال شبه الجزيرة الإيبيرية بقيادة بلايو نجح فى مقاومة الغزو . و قاوم بعض الڨييثجوث لحد 719 و بعد كده جهودهم راحت للجنب الغربى من جبال البيرينيه اراضى المملكه الكارولينجيه و كان فيه انتفاضات فى المنطقة الخاضعة لسيطرة قليلة فى الشمال الغربى من شبه الجزيرة.

بيلايو[تعديل]

فى سنة 718 اتمرد في استورياس نبيل اسمه بيلايو اسپانى: Pelayo ضد المسلمين لكن فشلت الثورة .فى سنة 722 حاول بلايو مرة تانيه و هزم بلايو و مجموعة من الاستوريانيين من بينهم بعض نبلاء الڨيثجوث , المسلمين فى معركة كوڨاجوندا و أسس بيلايو مملكة أستورياس و دى كانت بداية الفترة المعروفة باسم الاسترداد علشان استعادة السلطة المسيحية في شبه الجزيرة الايبيرية. مملكة أستورياس حكمت استورياس و كانتابريا و ناڨارا و شمال اراجون.

فى الجزء الشمالي الشرقى من شبه الجزيرة الڨييثجوث اللى كانوا هربو لمملكة الفرنكيين طلبو مساعدة من الفرانكس , حتى شارلمان قام بسلسلة من الحملات العسكرية علشان إقامة منطقة منزوعة السلاح المعروفم باسم ماركيز ,و اتشكلت في أوائل القرن التاسع لمنع تغلغل المسلمين في مملكة الفرانكس. و تقسيم الأراضى لماركيزات هو الأسلوب اللى اتقسمت بيه الأراضي الفرنكية فى بلاد كتير, و كان امراء الاقطاعيات من أصل فرنكى أو جوثى بييمثلو ملك الفرانكس

عواصم مملكة أستورياس[تعديل]

أول عاصمة كانت كانجاس دى أونيس اسپانى: Cangas de Onís و اتنقلت لبراڤيا اسپانى: Pravia وبعدين اختار الفونسو الثانى اوڤييدو عاصمة للمملكة.

ليون[تعديل]

بالقرب من جبال البيرينيه كان فیه اتنين من الممالك المسيحية : ناڨارا وأراغون. . كمان اتوسع حكم المسيحيين فى شبه الجزيرة ، اللى كان لحد الوقت دهه مملكة أستورياس ، و عاصمتها أوڨييدو لكن من عهد ألفونسو التانی العفيف اتحولت لمملكة ليون في 910. .مدينة ليون كانت أندمجت فی مملكة أستورياس فى نص القرن التاسع فى عهد أوردانیو الأول في 856.

مصادر[تعديل]