ليونيداس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ليونيداس
(باليونانى القديم: Λεωνίδας تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الوفاة 11 اغسطس 480 ق م  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
ابناء بليسترشوس[1][2]  تعديل قيمة خاصية الابن (P40) في ويكي بيانات
اخوه و اخوات
الحياه العمليه
اللغات المحكيه او المكتوبه لغه يونانى قديم  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
مجال العمل سياسه[3]  تعديل قيمة خاصية مجال العمل (P101) في ويكي بيانات
الخدمة العسكرية
المعارك والحروب معركة ثيرموبيلاى  تعديل قيمة خاصية الصراعات (P607) في ويكي بيانات

الملك ليونيداس الاول (باليونانى:Λεωνίδας ، يعنى ابن الاسد او اللى زى السبع) ( ح. 540 ق م - 11 اغسطس 480 ق م) كان ملك اسبارتا اللى وقف فى وش الغزو الفارسى فى ممر ثيرموبيلاى فى وسط اليونان القديمه.القصه بتاعة استبساله هو و جنوده بتعتبر واحده من اجمل القصص اللى بتمثل الشجاعه و البطوله الاغريقيه ، و اتردد صداها على مدى قرون طويله فى التاريخ الاوروبى على انها قمة الشجاعه و التحدى اللى ممكن يقوم بيهم اى انسان فى سبيل وطنه.

ليونيداس كان الملك نمره 17 من اسرة الاجياديين اللى حكمت اسبارتا القديمه من القرن العاشر ق م لحد القرن التالت ق م.بتقول الاساطير انه واحد من ولاد الملك اناكساندريداس التانى اللى بينحدر من نسل هيراكليس ابن زيوس. وصل للحكم بعد اخوه المش شقيق كليومينس الاول حوالى سنة 490 ق م ، و كان متجوز جورجو بنت اخوه كليومينس الاول.

سنة 480 ق م قاد ليونيداس قوه صغيره من الحرس الملكى الخاص بيه و راح على ممر ثيرموبيلاى عشان يوقف تقدم الجيش الفارسى الضخم بقيادة الملك خشایارشا (باليونانى:Ξέρξης ، بالاتينى :Xerxes).جت قوات تانيه و انضمت لجيشه من اكتر من مدينه يونانيه و وصل عددهم الاجمالى لما بين 4,000 و 7,000 جندى.تقديرات قوة جيش الفرس بتترواح ما بين 80,000 و 290,000 .لمدة يومين قدر يصمد ليونيداس فى وش الهجمات و لما حس ان نهاية المعركه قربت ، طلب من اكترية الجنود بتوعه انهم ينسحبو ، و تناه هو و 300 من الحرس الملكى فى ممر ثيرموبلاى يحاربو لحد ما اتقتلو كلهم.المعركه دى كان ليها تأثر عميق جدا على على الخيال اليونانى و ساهمت فى انتشار اسطورة ان الاسبارتيين ما بيستسلموش ابدا للاعداء.

مصادر[تعديل]

  • "Leonidas." Encyclopædia Britannica. Deluxe Edition. Chicago: Encyclopædia Britannica, 2008.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
  1. أ ب العنوان : Leonidas — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر
  2. العنوان : Plistarchus — نشر في: القاموس الحقيقي للآثار الكلاسيكية للوبكر
  3. مُعرِّف الضَّبط الاستناديِّ في قاعدة البيانات الوطنية التشيكية (NLCR AUT): https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-c&local_base=aut&ccl_term=ica=mzk20221146311 — تاريخ الاطلاع: 7 نوفمبر 2022