لغه قبطى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
لإستعمالات تانيه, شوف اقباط
الصفحه دى من سلسلة صفحات عن
الاقباط
CopticCross7Modified.jpg
الثقافه

Architecture · فن · تقويم
قبطولوجيا · Cross · صيام
Flag · تاريخ · Identity · Literature
موسيقا · رهبنه · اضطهاد

مناطق

Egypt · United States · Canada
Africa · Asia · Australia
Europe · South America

مذاهب

ارتودوكسيه · كاتوليكيه
إنجيليه · بروتيستانتيه

لغه

لغه مصريه · لغه قبطى

نظم الكتابه

هيروجليفى · هيراطيقى
ديموطيقى · قبطى

القبطي (ⲘⲉⲧⲢⲉⲙ̀ⲛⲭⲏⲙⲓ ‏|Met Remenkēmi|)‏ هو المرحله التالته من اللغات المصرية اللي اتكلمها المصريين طول التاريخ و كانت مكتوبة بحروف من أصل يونانى و ديموتيكي-مصري. ودلوقتي بقت بتستعمل بس في الصلوات بتاعت الكنيسية القبطية (وخصوصا اللهجة البحيري), و ليها كمان تاثير كبير على اللغة المصري الحديثة (العامية المصرية) بعني زي بقيت اللغات اللي ماتت لكن مانتهتش بشكل كامل. و بيمتد تاثيرها على مستوى الكلمات المصرية الحديثة اللي اصلها قبطي، و كمان على مستوى المورفولوجي والفونولجي والسينتاكس او النحو و الصرف و الصوتيات. مش بس كدا دا كمان تاثيرها امتد بشكل محدود للغات التانية زي كلمة تمساح في العربى القياسى الحديث و كلمة طوبة وبعض الكلمات اليونانية و حتى الاسبانية و الروسية. و اللغة القبطية بيصنفها العلما ضمن عيلة اللغات الافرواسيوية و تنتها مستعملة لحد القرن السبعتاشر و خصوصا في القرى البعيدة و استخدم المصريين الحروف اليونانية عشان يكتبوا لغتهم القبطية بس زودو عليها 7 حروف مصرية (من الديموطيكي) علشان مالقوش ليها مقابل في الحروف اليونانية. في ناس يتدعي دلوقتي ان اللغة القبطي ماماتتش لسة و ان في عيلات مصرية لسة بتتكلم قبطي لحد دلوقتي.[1] القبطي لغة ليها لهجات كتيرة بس اهم اللهجات دي هي البحيري و الصعيدي (الطيبي نسبة لطيبة العاصمة القديمة بتاعت مصر).

اصل الاسم

  • اسم اللغة القبطي اصله يوناني و معناه الحرفي لغة المصريين (منت كوباتيون). و المصريين عمرهم ما سمو لغتهم "قبطي" انما كانو بيسموها "تي-اسبي أن-ريمنكيمي" يعني "لغة المصريين". انما بعد ما دخل الاسلام مصر اتنئلت الكلمة للعربى و عشان كدة اتسمى المشريين "أقباط" و سمو اللغة المصرية "اللغة القبطيه". و من ساعتها بئت اللغة المصرية معروفة بإسم اللغة القبطية.

التوزيع الجغرافي

القبطي دلوقتي مالوش اي صفة رسمية في مصر مع انه اللغة الاساسية للصلاه جوه الكنيسة القبطية الارتودوكسية و الكنيسة القبطية الكاتوليكية. القبطي لغة المصريين و تاريخيا ماكنش ليه انتشار كبير بره مصر ماعدا في بعض الاديرة الموجودة في النوبة. التاثير الاعظم للقبطي كان على اللغة المصرية الحديثة على مستويات المورفولوجي و الفونولجي و السينتاكس وكمان في الكلمات الكتيرة اللي من اصل قبطي و اللي لسة بتستعمل لحد دلوقتي في مصر.

التاريخ

الكتابة

حجر عليه نقش قبطي من القرن التاني

القبطي كان بيتكتب بالالف-به القبطية واللي جاية تقريبا كلها من الالف-به اليوناني مع تزويد سبع حروف مصرية جاية من الديموطيكي. المصريين بدأو يكتبو لغتهم بالحروف اليوناني قبل المسيحية ما توصل لمصر و تحديدا في نهاية العصر البطلمي.

الألف-به القبطية

تتكون الألف-به القبطية من 32 حرفاً , 7 منها أصلها ديموطيكي , 24 حرف أصلها إجريجي , و كمان الحرف السادس ⲋ اللي مابيدخلشي في تكوين الكلمات و بيستعملوه كرقم 6 .

جدول للحروف القبطية مع التوضيح باللغة العربيةيحتوي على: -اسم الحرف-أوضاع النطق المختلفة-الحروف المتحركة-الحروف الحلقية- الحروف الشفهية-الحروف ذات الأصل المصري- الحروف التي تظهر غالباً في الكلمات ذات الأصل اليوناني-علامة الجنكم-رقم سو
اسم الحرف رمز الحرف ملاحظات
ألفا ينطق ا
ڤيتا ينطق ب أو ڤ
غما ينطق ن أو ج أو غ
دلتا ينطق د أو ذ
أيْ ينطق إيه ( زي كلمة بيت )
سو رقم ستة (6)
زيتا ينطق ز
إيتا ينطق ي طويلة
ثيتا ينطق ت أو ث
يوتا ينطق ي قصيرة
كپا ينطق ك
لڤلا ينطق ل
مي ينطق م
ني ينطق ن
إكسي ينطق ك+س
أو ينطق و قصيرة
پي ينطق پ
رو ينطق ر
سيما ينطق س
تاڤ ينطق ت
إپسلُن ينطق ي أو ڤ أو و مضمومة
في ينطق ف
كي ينطق ك أو ش أو خ
إپسي ينطق پ+س
أوْ ينطق و طويلة ( زي كلمة "خوخ" )
شاي ϣ ينطق ش
فاي ϥ ينطق ف
خاي ϧ ينطق خ
هوري ϩ ينطق هـ
چنچا ϫ ينطق ج أو چ
تشيما ϭ ينطق ت+ش
تي ϯ ينطق ت+ي

[2]

تغيير النطق

البابا كيرلس الرابع (بابا اسكندريه) (1854 – 1856 م) -المشهور بـ ابو الاصلاح- عمل تغيير لنطق الحروف القبطية و خلاها تمشي مع النطق اليوناني للحروف في محاولة منه للتوحيد بين الكنيسة القبطية و الكنيسة اليونانية [3] ودا سبب تغيير نطق اغلب الكلمات القبطية و ظهور أصوات فونولوجية ما كانتش موجودة قبل كدا و ما نطقهاش المصريين طول عمرهم زي حرف ال ث وحرف ال ذ. وشوية شوية ضاع و اتنسى النطق المصري الاصلي[4] خاصةً في وجه بحري، انما لسه في كنايس و أديرة كتير في الصعيد بتستخدم النطق القديم.

طريقة النطق الجديدة دي اتسمت "اللفظ الحديث" و طريقة النطق الاصلية اتسمت "اللفظ القديم", و على الرغم من فشل محاولة التوحيد بين الكنيستين اليونانية والمصرية, لسه اللفظ الحديث بيتدرس لحد دلوقتي في الكلية الاكليريكية و بيتصلى بيه في الكنايس.

فيه محاولات ضعيفة دلوقتي لتدريس النطق الاصلي للغة و اعادة احياءه بالاعتماد على اللهجة الصعيدي.

لينكات

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
لغه قبطى