علم مسيحى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
علم مسيحى
 

 

المؤسس مارى بيكر ايدى   تعديل قيمة خاصية المؤسس (P112) في ويكي بيانات
مختلف عن كنيسه السيونتولوجيا   تعديل قيمة خاصية مختلف عن (P1889) في ويكي بيانات

كنيسة المسيح الأولى، بوسطون هيا مهد جماعة العلم المسيحي.

جماعة العلم المسيحي (Christian Science) واسمها الرسمى كنيسة المسيح العالم Church of Christ, Scientist، هيا كغيرها من الكنائس المسيحية تؤمن بعلم الله المطلق وبسلطة الكتاب المقدس، وتعتبر صلب و موت وقيامة يسوع المسيح كأساس لخلاص البشرية.

ولكنها تختلف عن المسيحية التقليدية بايمانها أن المسيح هو كائن سماوى روحى ولكنه غير الهي، وكمان باعتبارها الخليقة على أنها وجود روحى كلي.

وتقول بأن الخطيئة تنفى وتقاوم سيادة الله على العالم وتشوه حقيقة أن الله هو مصدر الحياة، علشان كده فأن علاج الأمراض بطريقة روحية يمثل عنصراً أساسى للخلاص من الجسد، كمان أنه من الممارسات الاكتر أهمية بالنسبة للكنيسة. استنادا على ده يرفض معظم أتباع دى الكنيسة المساعدة الطبية فى الشفاء من الأمراض، وينخرط أتباع تانيين فيها بشكل كامل مع مؤسسة تعرف بـ Christian Science practitioners.

ويقوم قراء مختارون بترأس خدمة يوم ال واحد من اللى تتركز على قراية مقاطع من الكتاب المقدس ومن كتاب مارى بيكر ايدى (العلوم والصحة ومفتاح نصوص الكتاب المقدس) اللى نشر لأول مرة سنة 1875.

مع نهاية القرن العشرين بلغ عدد أبرشيات دى الكنيسة 2500 منتشرة فى اكتر من سبعين بلد، ويقع مركزها الرئيسى فى بوسطون فى الولايات المتحدة الأمريكية. ولاعلاقة لهذه الكنيسة بجماعة السينتولوجيا.

كما كسبت دار النشر كريستيان ساينس هيا جمعية تنشر بصورة دوريّة الكتير من المشورات منها الجورنال المرموقة كريسشان ساينس مونيتور، فى سبع جوايز بوليتزر بين الأعوام 1950 و2002.[1]

مصادر[تعديل]

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: