عباس حلمى التانى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
Crown of Egypt.jpg
الخديوي عباس حلمي الثاني (1874 - 1944)
الخديوي عباس حلمي الثاني يخطب فى الخرطوم - 1901
موكب الخديوي عباس حلمي الثاني في القاهره - 1901

عباس حلمي الثاني، الخديوي ( اسكندريه، 14 يوليه 1874 - جنيف ، سويسرا ، 19 ديسمبر 1944 ). سابع حكام مصر من أسرة محمد علي. ابن الخديوي توفيق ابن الخديوي اسماعيل ابن ابراهيم باشا ابن محمد علي باشا. نصب خديوي على مصر في 8 يناير 1892 قبل يوم من وفاة والده المريض منذ ستة أيام، وحكم حتى عزله الإنجليز فى 10 سبتمبر 1914. فى عهده حصلت حادثة دنشواي وكان آخر حكام مصر الذين لقبوا بلقب خديوي.

يوم تقرر تنصيبه كان في النمسا فاستدعوه لمصر فرجع للاسكندريه بسرعة ومن هناك بالقطار مباشرة إلى القاهره. ولأنه لم يبلغ سن الرشد (18 سنه) بالسنين الميلادية حصلت أزمة واتفق رجال الدين مع السياسيين على تطبيق التقويم الهجري وأعلنوا أنه كمل 18 سنة هجرية يوم 14 يوليه 1892.

بدأ عباس حلمي الثاني حكمه كحاكم وطني يناهض الاحتلال الانجليزي وقرر أن لا يتبع سياسة أبيه فى تعامله مع الإنجليز، وبعد سنة من توليه أقال وزارة مصطفى فهمى باشا الموالية للإنجليز فحصلت أزمه بينه وبينهم وتحدى اللورد كرومر المندوب السامي البريطاني بمصر فزادت شعبيته وأحبه الناس.

فى 7 يناير 1908 أصدر قرار عفو عن 9 أشخاص كان محكوماً عليهم بالأشغال الشاقة المؤبدة فى قضية دنشواى التي حصلت في عهده واغتيل بطرس باشا غالى الذي ترأس محكمة دنشواي بصفته الوظيفية‏ كوزير للحقانية‏‏ بسببها، وأيد الخديوي مد امتياز شركة قناة السويس أربعين سنة إضافية من 1968 لـ2008. وعلا نجم الزعيم مصطفى كامل والشيخ سلامه حجازى لكن عباس حلمى كان يكره الإمام محمد عبده و كان يسميه "عدو الله وعدو النبي" ولم يحزن لوفاته ووبخ شفيق باشا لأنه مشى فى جنازته.

حاول عباس حلمي الثاني من غير جدوى مقاومة الاحتلال البريطاني الذي خضعت له مصر فى عهد أبيه سنة 1882. استعان فى محاربته للاحتلال البريطاني بالقوى الداخلية فى مصر وخصوصاً الضباط والمثقفين المصريين ومصطفى كامل لكنه انقلب على مصطفى كامل وعلى محمد فريد بعده وبدأ يظهر موالاة للإنجليز واحتفل بعيد ميلاد ملكهم.

خلعه الإنجليز فى 10 سبتمبر 1914 وهو فى استانبول وتعرض هناك لمحاولة اغتيال على يد شاب مصرى اسمه محمود مظهر لكن نجا فبعثه السلطان محمد رشاد لجنيف فى سويسرا ليتعالج، ولما قامت الحرب العالميه الاولى وهو خارج مصر انتهز الانجليز الفرصه وخلعوه من الحكم وطلبوا منه عدم الرجوع لمصر ونصبوا عمه حسين كامل سلطاناً على مصر وفرضوا الحماية على مصر رسمياً فى ديسمبر 1914.

عاش عباس حلمي الثاني منفياً فى جنيف لمدة تلاتين سنة حتى توفي في 19 ديسمبر 1944.

كان عباس حلمي الثاني آخر خديوى لمصر والسودان، وبعده تغير لقب خديوي مصر للقب سلطان، وأول واحد لقب به كان عمه السلطان حسين كامل ابن الخديوى اسماعيل الذي خلفه.

أهم أحداث عهده[تعديل]

CoA of Kingdom of Egypt.PNG
شوف كمان
مسك قبله
أسرة محمد على
مسك بعده
الخديوى محمد توفيق حكم: 8 يناير 1892 - 10 سبتمبر 1914 حسين كامل

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

  • ماهر حسن، المصرى اليوم ، مؤسسة المصرى اليوم للصحافة و النشر ، عدد 2015 ، 19 ديسمبر 2009.
  • الموسوعة الثقافية ، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، القاهرة - نيويورك 1972
  • حسن الرزاز، عواصم مصر ، دار الشعب، القاهرة 1995
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
عباس حلمى التانى