شرودينجر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
إرڤين شرودينجر

إرڤين شرودينجر (Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger نطق ألمانى: [ˈɛʁviːn ˈʃʁøːdɪŋɐ])‏ (12 أغسطس 1887-4 يناير 1961م) هوه فيزيائي نمساوي معروف بإسهاماته في ميكانيكا الكم وخصوصا معادلة شرودينجر واللي اخد عشانها جايزة نوبل في الفيزيا سنة 1933م.

أشهر أعماله بتتعلق بابتكار رياضه بحتة جديده تقدر توصف حالات الإلكترون الكمومية في ذرة الهيدروجين، وبتتسمى ميكانيكا الكم. فأدر شرودينجر بتفسير طيف الهيدروجين عن طريق حل معادلته الشهيره اللي بتتسمى معادلة شرودينجر وده سنة 1926.

حلت معادلة شرودينجر بنجاح معضلة تآثر جسيمين أساسيين كموميين هما الإلكترون السالب الشحنه والبروتون الموجب الشحنة واللي بيكوّن نواة ذره الهيدروجين، المسألة دي اللي ما نجحتش في حلها النظريات الكلاسيكيه، لحد ما قدر شرودينجر يحلها بأخده الطبيعة الغريبة للإلكترون، وهي مثنوية موجة-جسيم بحيث عبّر عن الإلكترون في معادلته على انه موجة و مش جسيم، و حط بكده أساس الميكانيكا الموجيه. عن طريق ميكانيكا الكم اللي اشترك في تأسيسها في نفس الوقت العالم الألماني هايزنبرج وكان كل واحد فيهم شغال لوحده ، قدر شرودينجر برده يفسر النشاط الإشعاعي وحسابه بدقة كبيرة. ولحد يومنا ده لسه معادلة شرودينجر بتعتبر من الأعمدة الأساسية عند الفيزيائيين عشان حل وفهم كتير من الظواهر الطبيعيه الكموميه، في مجال الجسيمات الذريه وتحت الذريه، يعني عالم المادة في أصغر صورها وأحوالها الكموميه. قدر العلماء قريب بواسطتها تفسير ظاهرة التوصيل الفائق.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن:
Erwin Schrödinger